Author |
Topic  |
|
thompa
Member

193 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 17:08:47
|
Goddagens!
Efter att ha tittat lite här på forumet har jag nu bestämt mig för att försöka snickra ihop ett par HFLS-1 
Det som bekymmrar mig lite är vilka komponenter filtren skall bestå av? I originalritningen finns det ju ett antal komponenter specade, dock verkar dessa har blivit uppdaterade med tanke på att diskanten förändrar sig med inspelningstiden. Jag kikade lite på tråden "HFLS-1 uppdaterad" och såg de nya värderna för filtret där. Jag antar att det är dessa man bör använda 
En annan sak är också att jag har svårt att hitta komponenter ned exakt de värden som anges i ritningen för filtret. Spelar det någon större roll om det diffar lite (som sagt, jag är totalt newbie på filter)
Vad tror ni om förslaget från HIFIkit nedan? Verkar komponenterna bra? Är de "overkill"? De värden som är inom parantes är de som skall gälla enligt filterinstruktionen...
BAS: Luftlindad spole, D1.4mm, 2.4mH, 0.49ohm (2.5mH, 0.50ohm) -> 107:- Audyn-Cap MKP-QS, 10myF -> 57:-
DISKANT: Audyn-Cap MKP-QS, 4.7myF -> 35:- Audyn-Cap MKP-QS, 2.2myF -> 27:- Metalloxidmotstånd, 4.7ohm -> 22:- Metalloxidmotstånd, 3.3ohm (3.5) -> 22:- Luftlindad spole, D1.4mm, 0.5mH, 0.19ohm (0.47mH, 0.16ohm) -> 49:-
Tot: 164+155=319:-
Vänligen, Thomas  |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 17:52:38
|
Hej Thomas!
Välkommen till HiFiforum.nu!
Kul att du funderar på HFLS1!
Ang. din fråga om filter så har du helt rätt i att det är filtret i den senaste artikeln som jag och EPKPENG tycker är bäst av de som vi testat. Men, det finns många fler filter som andra simulerade ihop om du tittar i arkivet och hur de står sig emot vårat fär vi hoppas att någon tar reda på någon gång...
Ang. ditt filterförslag så funkar säkert HiFikits delar men försök komma så nära värdena som möjlig. Paralellkoppling av kondingar kan bli nödvändigt...
EPKPENG's högtalare har Biltema komponenter och mina kommer att få en blandning av Biltema och Elfa.
Lycka till med ditt bygge!
En liten aptitretare för att arbetsmotivationen skall rinna till ordentligt kanske..?
Epkpeng's HFLS1'or
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
thompa
Member

193 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 18:12:14
|
Jädrans vad de är snygga i björk. Kommer nog att fanera mina i det också 
Kondingarna har jag hittat med de värden som ni hade på ert filter. Det är snarare spolarna som är bekymret. Men man kan kanske linda om dem lite Jag tyckte killarna på HIFIkit mumlade lite om det...
/Thomas |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 18:14:35
|
Jo, visst kan man linda av. Men du bör nog ha så att du kan mäta upp dem samtidigt så att det blir rätt och riktigt.
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 22:53:20
|
Inga problem. Vi kan det. Without charge...
Det lilla som skiljer på motståndet i spolen är sånt som man får räkna med. Brukar jäklas för mig med. Man kan göra på annat sätt också men det tar vi någon annan gång då jag inte vill börja kludda till det för dig.
Ang motsånden till diskanten så ta istället 2st 6,8ohmare och paralellkoppla= 3,4ohm. (om det nu är dom/den som sitter i serie).
Effekttålighet= 20W istället för 10W som med bara ett. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
Edited by - MaxMartin on 2003/11/16 22:54:53 |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|