HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rimliga uppgraderingar för en nybörjare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:07:10  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Hej!

Jag är inte alls hifi-expert. Inte på något sätt har jag förtjänat att kallas "entusiast" i hifi-sammanhang. Jag har nyligen köpt Hifi-klubbens jubileumserbjudande i samband med Nads och Dalis gemensamma 50-års jubileum. En mycket blygsam investering med hifi-mått mätta. Förstärkaren är en NAD C320BEE, Cd-spelaren är en NAD C521BEE och högtalarna är DALI 5005 jubileumsmodellen. Efter att ha struntat i bra ljud i många år har detta varit ett extremt stort lyft för mig. Vad tycker ni om dessa saker? Har ni några omdömen?

Trots att jag inte är en hifi-entusiast har jag ganska bestämda åsikter om ljud. Jag har spelat trummor i mer än halva mitt liv och spelat i många olika band i min ungdom. Har också alltid varit en fanatisk lyssnare av musik av många olika slag. Detta har gjort att jag har ganska stor känsla för hur instrument verkligen låter. När jag nu lyssnar på min nya anläggning märker jag att den spelar jazz på ett ypperligt sett - Överhuvudtaget spelar den mer "avskalad" musik på ett mycket förtjänstfullt sätt.

När det gäller rock i den tyngre skolan, framför allt tunga distade gitarrer, verkar dock inte mina grejer hänga med. Jag får någon sorts kompressoreffekt där trummorna mer eller mindre dränks av gitarrerna, dvs gitarrerna "tar över" ljudbilden på ett sätt som jag inte tror är trogen inspelningarna. Jag tycker också att just distade gitarrer får något aningen burkigt och vasst över sig, dvs det är något som inte är rätt med mellanregistret i återgivningen här.

Till saken hör att jag bara har spelat på anläggningen i ungefär 50 timmar. Högtalarna är alltså inte inspelade ännu. Kan jag vänta mig stora förändringar efter låt säga 150 timmars lyssning?

När jag - om något år - vill börja uppgradera min anläggning, var skall jag börja? Högtalarna? Hur skulle jag kunna - på lite längre sikt - börja bygga upp min anläggning? Jag har inte ekonomi för snabba stora förändringar.

Tacksam för kommentarer och svar från alla er Hifi-proffs.

Jonas

"Vidskepelse för otur med sig"

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:13:02  Show Profile Send Ayn a Private Message
Först av allt, GRATTIS till anläggningen och välkommen till forumet JonasQ!

Jag tycker du har hittat ett heltrevligt system att börja med, bestående av "klassiker". Förvånar mig inte ett dugg att det gör riktigt bra ifrån sig när det spelas jazz och dylikt.

Just lite stökigare rock brukar kunna vara eldprovet för många system. Jag är inte helt nöjd med hur min egen anläggning presterar på det heller...det är inte helt solklart om vad som är rätt eller fel att uppgradera för att komma ett steg närmare den önskade troheten tycker jag dock. Jag tror att högtalarna kan vara en bra ände att börja i, men åsikterna lär gå isär som alltid

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:26:25  Show Profile Send Margaux a Private Message
JonasQ,

först välkommen.

Du har en anläggning som är bättre än 99 % av alla anläggningar i världen. Grattis.

Bra ljud är dock vanebildande. Först vill bra ha lite bättre, sedan vill mycket ha mera och till sist vill kakmonstret ha alla kakor. En liten varning alltså.

Njut så mycket du kan nu. Om du sedan vill uppgradera så köp begagnat. Det ger dubbelt så mycket för pengarna. Det händer faktiskt inte så mycket inom högtalare, kablar och förstärkare. Äldre CD spelare skall man kanske kolla upp eftersom de kan vara dyra att laga och där har faktiskt utvecklingen gått lite fortare framåt.

Det allra mest prisvärda förbättringarna är dock akustiska av sin natur. Om du fixar resonanserna och reflexerna i ditt system så "tjänar" du mellan 50 - 100 000 med en gång:-). MAO så ger det 10 gånger pengarna i välljud (grovt generaliserat)

Lycka till.

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:05:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej och välkommen JonasQ till hifi-forum.

Mickes hifi-kokbok http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431 innehåller en hel del bra tips.

Rumsakustik är det som påverkar anläggningen relativt mest och här finns som Margaux ovan säger mycket pengar (eller välljud) att tjäna . Ytterst få har rum som låter bra från början och olika placering i samma rum kan få dramatiska effekter.

På DIY-forum finns många trådar med tips om tube-traps, diffusorer, mineralull mm, samt inte minst diverst tweaks. Ett vettigt dämpat rum lyfter utrustningen rejält på ett sätt som gör t.ex. kabelbyten märkbara även för en skeptiker till kabelbyten medan ett sämre akustiskt rum gör att subtila förändringar drunknar i ekon och rumsresonanser.

Inspelning: Somliga högtalare kräver flera 100 timmars inspelning även om förändringen är störst i början.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:26:52  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej JonasQ! Det i ljudkedjan som det är störst skillnader på, är högtalarna. Ta med dig en rock skiva och åk till butiken som du handlade i och be dem spela på lite olika högtalare med din kombination av stärkare och cd så får du se vad du gillar. Lyssna på dessa tex. B&W DM309,B&W DM602, Dali Evidence 370. Det kostar ju inget att provlyssna
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:00:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej och välkommen i gänget som sagt!
Ovan har du många kloka synpunkter och jag vill väldigt gärna puffa för rumsakustiken och gärna vibrationsdämpare till framförallt CD och högtalare, men gärna till resten av grejorna också.
T.ex. så mår de flesta högtalare bra av, verkar det som, att byta till de norska Souincares Superspikes, en prisbillig uppgradering av högtalarana för ca. 350-400 kr.

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:33:19  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hej Jonas!
Välkommen till en spännande resa i Hi-Fi träsket. Du har spelat på din anläggning i 50 timmar och redan blivit biten av uppgraderingsbacillerna.

Tycker att du skall njuta av den anläggningen du har. Och prova att flytta runt högtalarna och prova var det låter bäst. Sedan kan du prova att dämpa plåtlådorna på CD och förstärkare med något dämpmaterial (tänk på garantin bara, den kanske inte gäller om du skruvar i grejorna).

När det sedan blir dags att byta ut något så tror jag att högtalarna ger mest utdelning.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/11/17 22:54:29
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:01:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
åh här öppnar man för att bidra med något för att sedan läsa det ena bratipset efter det andra (speciellt det där med kokboken). Nä det finns inget att tillägga.

Micke

JOOO!!, köp mycket musik.

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:41:15  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Tack för den snabba responsen på mina frågor. Jag ska ta till mig av era olika tips. En sak bara, det där med Superspikes. Av olika recensioner att döma är det något som verkligen fungerar. Lite dyrt dock. Runt 400 kronor för fyra stycken. åttahundra kronor låter ganska saftigt för spikes. Men det kanske beror på att jag inte har luttrats av hifi-världen ännu?

Hur är det med stenplattor, eller betongplattor under högtalarna - på spikes? Är det något som ni rekommenderar?

mvh

jonasQ

"Vidskepelse för otur med sig"

Edited by - JonasQ on 2003/11/17 22:42:04
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:53:03  Show Profile Send Margaux a Private Message
De där norska spikesen fungerade faktiskt (sorry Bravo) inte för mig. Jag kör med stenplattor direkt på golvet och vanliga spikes mellan stenplattan och högtalaren. Stramade upp basen fint för mig.

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:30:43  Show Profile Send Daffyd a Private Message
JonasQ: När det gäller rock i den tyngre skolan, så finns det sexsiffriga system som kan få problem. Så ligg inte sömnlös för den sakens skull.

Välkommen.

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/11/18 :  00:49:47  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Spikes fungerade mycket bra till mina Dali 808.
Hade Dalis koner från början, och det blev mycket bättre faktiskt. Så mycket bättre att jag blev rejält förvånad.
Har numera bytt till Soundcare. Blev ingen speciell förändring där tyckte jag. Men det gör det såååååå mycket lättare att flytta runt med högtalarna.
Så sattsa på ett par sådana. och de kostar väl inte 800 kronor?
249:- kostar ett tre pack självhäftande tex på Ginza.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/18 :  01:04:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
Välkommen hit Jonas som någon ovan skrev så ta en titt på rummet. Om jazz & annan "gles" musik funkar & inte rock så lär reflexer, efterklangstid, m.m. ställa till en hel del bekymmer.

Hur ser rummet ut?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/18 :  01:08:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej det skulle väl vara förvånande om de fungerade precis överallt, själv hade jag trägolv, tunn kakelplatta på en vinylmatta och ovanpå dessa hade jag högtalarna med Superspiksen. Plattan använde jag endast för att inte högtalarna skulle stå på olika delar av parketten.
Däremot om det fungerar verkar det ju av sammstämmiga uppgifter fungera väldigt bra och är väl värt att prova, skulle det inte fungera borde man ju kunna lämna tillbaka dem.

Bravo
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/18 :  10:26:34  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej JonasQ och välkommen.
Till att börja med är det lätt att ryckas med i "uppgraderings-svängen". När man upptäcker att det kan låta så mycket bättre när man uppgraderar komponenter vill man gärna fortsätta. Mitt råd är att ta det lugnt. Låt grejjerna bli ordentligt inspelade och koncetrera dig på musiken. Du kommer säkert upptäcka massor av ny musik (om du inte redan gjort det). Nästa steg är att skapa de bästa förutsättningarna för att dina prylar ska prestera sitt bästa. Bra kablage, stativ, spikes och placering. Det gör otroligt mycket för ljudet. Lycka till.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:21:16  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej Jonas! Och välkommen!

Din såkallade kompressoreffekt får du pga att dina högtyalare vill ha mer ström, så ett stabilare slutsteg skulle nog inte skada.

Men som sagt så ser det ut som en bra kombination med elektronik.

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:22:48  Show Profile Send Tomas a Private Message
Att öppna upp ordentligt med kablage är också viktigt för att slippa vissa "effekter".

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:31:13  Show Profile Send jonta a Private Message
Jag har samma nadprylar fast kör jpw 203 golvare, m supra ply biwirade samt med en Ixos för 300kr mellan cd o stärkare. Både biwiringen o ixoskabeln bidrog till tydliga skillnader.....

Jag har dock inte hört dina högtalare, men jag tror jag kommer börja nästa uppgredering med nya högtalare. Inte för att mina jpw låter dåligt, utan jag förvånas över ljudet för så lite pengar...

Dreams never end!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2003/11/18 :  19:34:55  Show Profile Send FBK a Private Message
När jag var ute och lyssnade lite på olika AV-receivers så märkte jag att ljudkvaliteten på framför allt billigare högtalare har blivit mycket bättre än vad det var för 3-4 år sedan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/20 :  01:28:03  Show Profile Send Matrixen a Private Message
En polare köpte samma system, eller hade tänkt det men dalin var slut i det utförandet han ville ha. Vi lyssande parallellt med B&W602(största stativaren..osäker på siffran) och där fanns mer detaljer i basen samt upplösning i mellanregistret. Inte så konstigt med tanke på prisskillnaden, men iallafall, kanske ett nästa steg??
Till det priset som klubben presenterar sitt jubileumspaket, ser jag inget annat som kan konkurrera, så det var ett bra instegsval. Spara tills du kan köpa stativare för runt 6000 eller golvare för runt 10000 minst, så kommer du få en märkbar förbättring som är mycket prisvärd. högtalartypen styrs av budget och rummet. Skit i kabeluppgraderingar om du inte har riktigt kassa. Köp en signalkabel för max några hundra samt högtalarkabel för max 100 kronor metern är mitt tips.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/20 :  01:28:25  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Välkommen förresten
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000