Har ni hört någon mix som låter realistisk och som får mig att tro på det formatet så tipsa mig. Jag vill ha ambiens från lokalen i bakkanalerna inte lustiga effekter. Gärna om musiken är för mig bekant dvs inte helt obskyr.
Du kan ju inhandla en eller två skivor med musik av Anton Dvorák framförd under ledning av Ivan Fischer på märket Philips. Du kan ju kolla Fischer överhuvudtaget för han har gjort flera inspelningar i SACD surround. Det som händer när man spelar en sådan skiva är att man upplever rummet som större än vad det är. Man kan ju undra om man verkligen behöver den här överkvaliteten på bakkanlerna. Det är ju egentligen ganska enkelt att spela in klassiskmusik i rurround eftersom det bara åtgår två extra mikrofoner för bakkanalerna. Jag har experimenterat med att simulera surround med hjälp av ett väldigt bra reverb från TC Electonic (M3000). Det fungerade alldeles utmärkt och jag skulle tro att det är så det går till när man släpper gamla inspelningar från den tiden när man bara spelade in med tvåkanals stereo. http://www.tcelectronic.com/M3000