HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tänkte bygga en passiv förförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skärlock
Starting Member

49 Posts

Posted - 2002/09/05 :  10:03:06  Show Profile Send skärlock a Private Message
Kör just nu alla signalkällor genom mitt hemmabioförsteg Sony TA-E9000ES. I den så omvandlas analoga insignaler till digitala och sen efter volymkontrollen så omvandlas de tillbaka till analoga igen. Jag kör just nu med den digitala utgången från min CD/DVD-spelare Sony DVP-S9000ES till hemmabioförsteget men tror att jag skulle kunna vinna en del genom att använda de analoga utgångarna på CD/DVD-spelaren och sedan koppla den till ett passivt försteg.

Tanken är att det passiva försteget bara ska ha en analog ingång som går genom volymkontrollen, och en bypassfunktion för att kunna använda den med hemmabion också eftersom jag bara har en obalanserad ingång per kanal på slutsteget, Zapsolute mk3.

Vilka komponenter bör jag använda? Dvs vilken volympot och vilken switch för bypassfunktionen.

Tacksam för kloka råd!

/Daniel

Edited by - skärlock on 2002/09/05 10:03:35

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/09/05 :  11:37:36  Show Profile Send no_85 a Private Message
Som volym-pot. kan du antingen använda DACT's CT1 (el. 2) el. ALPS volym-pot. (finns på ELFA, sök på ; "Volympot", då fårdu en träff, tror ja ;)

Som ingångsväxlare kan du använda ngn. vippströmställare, finns många olika modeller på elfa.

Lycka till!

Mvh
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2002/09/19 :  16:19:02  Show Profile Send Björne a Private Message
Jag sitter i samma sits med en 9000es. Just nu kollar jag efter en ny cdspelare av bättre sort o den vill jag inte köra i Sonyn.
Har funderat på Harmony design, en pre906 med bypass för Sonyn kanske? Nån som har en?

Man kan aldrig bromsa sig ur en uppförsbacke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000