HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Val
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/14 :  16:47:19  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
För ett par månader sedan så bestämmde jag mig för att bygga ett par nya högtalare. Efter att ha ställt lite frågor här på forumet och läst ännu mer så trodde jag att jag visste vad jag ville ha...

Sen läste jag lite mer och insåg att jag hade haft så fel, så förskräckligt mycket fel när jag trodde jag visste vad jag ville ha.

Jag är dock fortfarande inne på konceptet golvhögtalre med MTM-konfiguration. Men nu är det högtalarelementen som jag inte kan bestämma mig för vilka jag vill ha. Senaste tanken är att metallkoner kanske är något att ha...

att det ska vara så svårt att bestämma sig :(

//Henrik

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/14 :  18:58:04  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Vad är MTM?

Om det är första bygget och du vill vara säker (nåja) på att det blir bra så satsa på beprövade metoder och traditionella, bekräftade material.

/Marcus
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/09/14 :  19:13:31  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Varför inte bygga en proteus eller nån utav seas konstruktioner.. allt är beprövat och klart..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/14 :  23:40:46  Show Profile Send P.P a Private Message
MTM =Midrange-Tweeter-Midrange vilket refererar till ordningen dessa element sitter på baffeln (vanligtvis då i vertikalplanet).

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/15 :  15:44:46  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Tack för den infon!

Ja, det sägs ju ge bra ljud att sätta dem så. Ska du ha basen på sidan eller ska du köra tvåvägs?

/Marcus

Mmmm... kaffe...
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/17 :  13:07:25  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
e96mlo: Jag hade tänkt att köra tvåvägs och eventuellt kompletera med en separat baslåda om det finns behov. Men jag har naturligtvis tänkt tanken på att ha en sidmonterad bas. Jag har en del skisser på sådant.

Nåja, eftersom det tidsmässigt kommer att bli svårt att få något som helst byggt det närmaste halvåret så slutar det antagligen med att jag tröttnar fullständigt på mina nuvarande högtalare och köper mig ett par nya någon eftermiddag när jag inte står ut längre...

//Henrik
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/09/17 :  15:19:58  Show Profile Send wallraff a Private Message
Har för mig att en konstruktion, som du kallar MTM också kallas D'appolitio.

Jag kanske är ute och cyklar...

Överdimensionera, då håller det...
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/19 :  19:03:45  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Ja, då hittade man en design till då... Men denna kostar pengar och har en del håriga licensregler.

http://www.bamberglab.com/series5.htm

//Henrik
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:15:06  Show Profile Send P.P a Private Message
Licenspengar är bara intressant om det är för icke personligt bruk.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000