hejsan! Jag undrar vad som händer om man driver högtalare med imp. 4 ohm med en förstärkare som det står "6-16 ohm" på baksidan. Kan det vara skadligt? kommer det låta dåligt/ansträngt? får man ut mindre effekt än om man hade haft högtalare med impedans på låt säg 8 ohm istället? Tacksam för svar!
Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Det är inte farligt på något sätt. Men du kommer inte att få ut full uteffekt från förstärkaren. Gissningsvis tappar du 25-50% av maxeffekten. Det finns väl oxå risk att basen blir lite okontrollerad. Men koppla ihopa prylarna och testa!
EDIT: Nu utgick jag från att det är en rörstärkare.. Är det inte det så stämmer inte det jag skrev. Men dom går inte sönder iallafall.
ok verkar lite riskbabelt köra med "4-ohmarna" då... Någon som kan rekommendera en bra golvhögtalare som har 6-16 ohm? Ska drivas med en denon d-m31 (2x22 watt i 6 ohm) behöver alltså lättdrivna högtalare....
Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Impedanssiffran som står på högtalaren är bara ett nominellt värde, och berättar inte hela sanningen om hur den belastar förstärkaren. Samma med impedansangivelsen på förstärkaren, det är många gånger en försiktighetsåtgärd från tillverkaren om att deras förstärkare inte skall låta "illa" Det bör fungera med din förstärkare till de högtalarna, bara du inte skruvar upp volymen för högt, och förstärkaren börjar "dista". Så ta det lugnt med volymen tills du har hittat ett par andra (bättre) högtalare eller förstärkare.