HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Amatörrecension av Proson Stratego Top 10 SA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Igge78
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/12/09 :  21:30:58  Show Profile  Visit Igge78's Homepage Send Igge78 a Private Message
Testet

Är gjort i mitt relativt lilla lyssningsrum. Eftersom det är ganska litet har jag inte experimenterat med lyssningsplacering för varje enskilt högtalarpar. Alltså inte optimala förhållanden eftersom en högtalare låter nämligen olika om man ställer den i olika rum eller om man ställer den på olika platser i samma rum, därför blir mina slutsatser i detta test av ett begränsat värde.

Utrustning jag använt mig av är:

Förförstärkare: Cambridge C500
Effektförstärkare: Cambridge P500
Dvd/Cd-spelare: Pioneer DV-717
Högtalarekabel: Ixos XHS706-S
Övriga kablar: Puresonic

Jämnförande högtalare:

AR Status S40 Länk:http://www.acoustic-research.de/english/status/status.html#S40
Pris: 5500 kronor.
Proson Stratego Top 10 SA Länk:http://www.proson.se/proson/proson.php?menu=speakers&page=prosonstrategotop10sa
Pris: 3995 kronor.

Det var tänkt att jag skulle göra en större jämförande recension men tyvärr så fanns inte tiden för detta. Så håll till goda med denna lilla minirecension.

Proson Stratego Top 10 SA en helsvensk högtalare som är ungefär lika stort som ett mindre hyreshus. Allt görs i Sverige, design, utveckling och tillverkning vilket ger mig ett litet leende på läpparna.

Som sagt tidigare så är dessa högtalare ganska stora. Finishen på dem är ovanligt hög för att vara ett budgetmärke. Välbyggda med en matchvikt på cirka 35kg/styck.

Enligt bilderna så tycker jag faktiskt att dessa högtalare är ganska fula. Men nu när jag klämt och sett dessa i verkligheten måste jag revidera den åsikten. Det finns absolut snyggare högtalare helt klart, men smaken är som sagt personlig.

Högtalarna, kräver sin man. Med ett par Proson Stratego Top 10 SA i vardagsrummet antingen är, eller blir du snabbt basnarkoman. Proson högtalarnas dubbla 10" basar garanterar inte bara den rätta tyngden och volymen i pukslagen utan även välupplöst lågbas dessutom.

Nu är det inte bara basområdet som utmärker dessa högtalare, även upplösning och musikaliskt raffinemang i mellan- och diskantområde är helt i särklass för dessa pengar.

Om AR S40 stod för avslöjande analys så är Proson charmigt godmodig och lättlyssnad. Grundklangen är varm och fyllig och högtalaren har ett förlåtande, men ändå ett aggresivt spelsätt. Det ger visserligen inte samma detaljupplösning som AR men gör att högtalaren aldrig verkar kunna låta vasst.

Men missförstå mig inte; det är definitivt ingen mjäkig högtalare, den låter både slagkraftigt och framåt, Fast förvänta dig inte det sista ordet i vare sig renhet eller detaljupplösning inte heller i frekvensomfång.

Slutsats

Vill du ha en lyster, en avgrundsdjup ljudbild med skarpa detaljer? Ja, då kanske AR S40 är något dig. Vill du däremot gärna ha ovanstående hifi-parametrar uppfyllda i kombination med en framfusig och engagerande ljudbild? Ja, då kommer du förmodligen att älska Proson Stratego Top 10 SA.


Mvh

Igge

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/12 :  07:46:54  Show Profile Send matså a Private Message
Ja Proson kan också göra bra grejor i sin prisklass. Bra jobbat!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:26:01  Show Profile Send hal a Private Message
Bra recension Igge !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Igge78
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/12/12 :  10:29:00  Show Profile  Visit Igge78's Homepage Send Igge78 a Private Message
Tack för de varma kommentarerna . Alltid kul när något man gjort uppskattas.

Mvh

Igge
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/14 :  03:28:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra beskrivit "Igge78"

Bravo
Go to Top of Page

Igge78
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/12/19 :  22:27:46  Show Profile  Visit Igge78's Homepage Send Igge78 a Private Message
Hallå på er, mina forumvänner

Har haft ett eller rättare sagt håller på och kör en såkallad musikkväll med mina vänner.

Vi är ett gäng musik/hifi tokiga killar som nu i cirka 4h lyssnat på och diskuterat musik samt konsumerat alkohol, och vad har vi kommit fram till en så länge.

Joo det ska jag svara på:

Proson Stratego Top 10 SA låter helt förträffligt med musik som John Mayer eller Counting Crowes.

Skivorna som vi just fasnat för är:

John Mayer - Room For Squares
Counting Crowes - Across A Wire Live From Ny
Sheryl Crow - The very best of

Dessa skivor sätter verkligen fart på högtalarna. Hög renhet, precision och djup bas. Enligt mig/oss, är det en bedrift för dessa pengar.

Ska jag ge mig på bedriften att kalla dessa högtalare för High-end då? Absolut inte. Tycker att detta begrepp missbrukas alldeles för ofta.

Men vad jag däremot kan säga är att dessa högtalare ger dig en underbar upplevelse utan att det kostar dig en förmögenhet.

Ok, jag förstår att stämningen samt alkoholen kan ha påverkat mig och mitt omdöme men vem bryr sig hehe.

Mvh

Igge
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/19 :  23:49:44  Show Profile Send hal a Private Message
Vänta bara ett par öl till, så är du bland HighEnd-molnen


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/01/23 :  14:09:49  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hej
Jag är ägare till 4 st proson stratego top 10 som jag tycker låter skit helt enkelt.
Men nu har det klarnat varför.
Var köper man en låda öl billigast ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/23 :  15:01:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ingen dålig verkningsgrad måste jag säga,
varmt ljud trots att det är horn ?? låter ju mumma

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Igge78
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/02/01 :  15:01:06  Show Profile  Visit Igge78's Homepage Send Igge78 a Private Message
Har haft dem ett tag nu och måste säga att de låter riktigt bra för denna prisklass. Den enda nackdelen är att de är gigantiska och min sambo gnäller dagligen på deras storlek. Ingen bra WAF-faktor dvs :-)

Så det blir nog antagligen att byta till sig ett par stativare för husefridens skull.

Mvh

Igge
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000