HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Strömkabel !!! *Mer lyssnings Intryck 14/6*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/20 :  21:45:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har haft hemma Totems strömkabel "URTH" i ett par dagar nu och kan bara säga...HELT OTROLIGT !!!

Jag var lite skepptisk till hur mycket en ny nätkabel kunde göra. Men efter att lyssnat på ett par låter med min orginalkabel och noga memorerat hur olika passager lät så kopplade jag in " URTH".. Och till min stora förvåning var förbättringen ordentlig på alla områden.
Basen var tajtare,klart luftigare,rösten på Eva Cassidy var helt plötsligt mer I rummet än tidigare..man fick den där känlsan av att ta bort en slöja från högtalaren. Jag har vetat att strömmen till anläggningen var viktig, men att en strömkabel kunde göra SÅ stor förbättring var en nyhet.

Jag kan bara säga till alla som har möjlighet att byta kabeln på sina apparater... GÖR DET !!!

Tack Kent på HifiArt får lånet...

14/6 Ny test av strömkablar !!!

Jag har nu haft hemma en Supra strömkabel som jämförelse med Totemkabeln. Och det är en klar skillnad hur dessa båda presenterar musiken.
Totem kablen är bättre på ALLT, ljudbilden blir större på alla mått,basen får ett fastare fundament och blir inte lika "blöt", röster på tex J.Warnes & E.Cassidy kommer fram mer i rummet och får en mer känlsa och närvaro, stråkar i klassisk musik får en bättre lyster. Just klassisk musik blev det nog den största skillnaden på, mer driv och kraft..man fick den där viljan att bara ställa sig upp och dirigera till Dvoráks Symfoni nr:9...mäktigt..

Och sen märkte jag att man vill bara höja volymen hela tiden, det känndes som det fans mer kraft i allt och att det inte kunnde bli ansträng, hur mycket man än drog på..

Nått jag märkt som verkar vara lite genomgående med de Suprakablar jag testat är att dom har en dålig ljudbild i bredd, hos mig så händer det inte mycket till höger&vänster om högtalarn..Utan allt finn inom högtalarna !?! Jag har jämfört nu strömkablarna och EFF-ISL i signalvägen och mellan Kimbers PBJ samt Harmonics Truth-Link & Precision-Link.

Slutsatsen kan vara att Supras kabel är ett bra lyfft från de orginalkablar som finns och kan väll sägas vara prisvärd. Det jag dock skulle föredra är att gå upp till den Totem URTH som jag jämfört med. Denna kabel kan förbättras ytterligare med en bättre kontakt i hannen.. Och jag kan starkt rekommendera att köpa nya strömkablar likväll som man köper signal & högtalar kablar i bättre kvalitet..


/Martin

Edited by - MartinH on 2003/06/14 17:57:34

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:03:15  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hur mycket kostar den kabeln?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/21 :  01:27:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
??? har inte riktigt koll på det , men jag tror den ligger mellan 2000-2500:-, men jag är inte säker..den är runt 1 meter och rejält grov. Sen kan man nog få den med lite olika typer av kontakter ( Wattgate) och då kan nog priset variera lite.

Annars vet jag att Kimber har några modeller och dom ligger mellan 2040:- till 13 670:- för deras värsting med de bästa Wattgate 350 kontakterna och en längd på 2,4 M !!!

Jag tippar nog dock på att Totems kabel kan vara lite mer prisvärd, jag har prövat deras signal och högtalarkablar och de har varit mycket bra. Har varit bättre än vissa kimber i samma ( och högre) prislägen i vissa system..( allt är ju matchning)
Men pröva om du får chansen..det är klart värt det../Martin
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/05/21 :  05:12:06  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Vad har du för grejer i övrigt?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/21 :  08:29:39  Show Profile Send divander a Private Message
Har du testat med billigare kablar typ Svalanders flätade?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/21 :  11:36:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kör med Totem Model 1 Sig., för närvarande tills det kommer ut en spelare jag letar efter så är det en micromega cd som står för signalen, Sonys stora för & slutstegs kombo E90/N90 ES, kablage från Kimber och Harmonic Tech. samt lite vibrationsdämpande produkter..
Jag har inte prövat några andra, men ska ta och kolla upp Jenvings strömkabel och se om den kan mäta sig med det "bästa"..*L*, ska nog ta och kolla upp det där med att dra en egen kabel från proppskåpet, jag har några proppar som inte används så de skulle kunna få bli "Hifi" proppar..
Ström är betydligt mer viktigt än vad det pratas om och detta tycker jag det borde pratas mer om här på forumet..
/Martin
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/21 :  12:44:23  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag är oxå helt övertygad om att fler kommer att upptäcka nätkablarnas betydelse och inverkan på ljudet

Jag använder denna Synergistic Research AC Master Coupler ACTIVE X-Series cable - with Active Shielding and MPC till mitt GamuT slutsteg och skillnaden mot en ordinär nätkabel blir ganska så påtaglig


"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:42:02  Show Profile Send iffe a Private Message
Dum fråga kanske, men det är någ jag verkligen undrar över. Hur kan en nätkabel förbättra ljudet? Sitter det något slags nätfilter inbyggt, eller något annat som filtrerar störningar (ferritring)? Eller är det så att det är skärmen som gör jobbet och filtrerar bort störningar utifrån som uppkommer på vägen från uttaget till apparaten? Eller har jag bortsett från någon möjlighet? Och vad är det isåfall som kan berättiga ett så högt pris som vissa nätkablar betingar?

Jag är inte ute efter nåt bråk där folk bara säger "lyssna själv får ni höra!", utan vill bara veta var förbättringen är tänkt att uppstå.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/21 :  17:22:41  Show Profile Send Peder B a Private Message
vill bara veta var förbättringen är tänkt att uppstå.

Jag kan förstå att det finns utrymme för skepsis angående nätkablarnas inverkan på ljudet, men är det verkligen av intresse var eller vad i kabeln som gör förbättringen/förändringenförutom för andra tillverkare av nätkablar.

Jag nöjer mig själv med att uppskatta den förbättring det gör i mitt system

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/05/22 08:26:44
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:21:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det var en bra fråga vad det är som gör skillnaden..Jag vet inte exakt men ska ta reda på det..
En teori kan vara detsamma som med signal kablar..skärmar,högra kvalitet på ledare,bättre kontakter,tvinnade ledare och en hel del affärshemligheter..*L*
Återkommer med mera info..
Men förbättringar blir det i alla fall..

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/21 :  18:31:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Så här skriver Kimber på sin hemsida om deras strömkablar...
quote:
The PK14 and PK10 series of PowerKords™ from KIMBER KABLE represent a new level of performance and value for your valuable components. Using UL listed parts; these power cables offer a higher level of safety and performance. The PowerKords™ incorporate a special copper optimized for 120 volt AC wall voltage, as well as a special conductor dielectric that is devoid of performance robbing color doping, affording an uninhibited flow of current and voltage. In combination with our industry standard WATTGATE™ power connectors, these ultra quiet cables allow for unlimited dynamics, toe tapping rhythmic articulation and exceptional low-level resolution. The standard PK14 and PK10 come with the WATTGATE™ 320 Economy IEC and the Marinco® US wall plug. The GOLD versions come terminated with the WATTGATE™ Audio Grade™ 350 IEC and 330 US wall plug.

The newly engineered Palladian™ models represent a breakthrough in technology and performance. Our engineers have developed a special SWR (standing wave ratio) enhancement technology, which dampens electrical standing wave reflections. This proprietary technology has permitted the creation of an AC power cable of unmatched clarity, silence and freedom from grain. The Palladian™ models come terminated with the WATTGATE™ Audio Grade™ 350 IEC and 330 US wall plug.



/Martin
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/05/21 :  20:53:12  Show Profile Send redestad a Private Message
Peder B:

Var hittar man Synergistic-kablarna och vad ligger de du har i för prisklass? Roligt att det blev en "ganska så påtaglig" förbättring med dessa kopplade till slutsteget. Skulle var mycket intressant om du försökte sätta ord på dess förbättringar, vad hände? Är själv väldigt nyfiken på det här att uppgradera nätkablarna, så det vore som sagt kul med lite beskrivningar om vad som blev bättre och hur pass påtagligt det upplevdes. Har du provat kabeln till de övriga komponenterna och i så fall var blev resultatet bäst?

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/22 :  07:58:38  Show Profile Send Peder B a Private Message
redestad: Även nätkablar påverkar ljudet på olika sätt och har sina egna karaktärer.
Synergistic Research nätkabeln jag använder betonar speciellt mikrodynamiken = tydligare med bättre urskilljning, detaljer man inte hört tidigare träder fram på ett oansträngt sätt. Jämför man med en ordinär nätkabel så är SR nätkabeln tydligare redan utan den aktiva skärmen, med skärmen aktiverad blir förbättringen mer påtaglig och återgivningen blir mer fysiskt svävande
Dynamiken totalt sett blir bättre och framförandet blir mer oansträngt, bakgrunden blir svartare!
Svårt att sätta ord på förändringarna som blir, det framgår givetvis bäst med att provlyssna själv.
Priset för SR nätkabeln ligger på ca 11000.- Jag har köpt min begagnad Men priset ska sättas i förhållande till den elektronik du ska använda den till.
Jag har uteslutande använt SR nätkabeln till ett GamuT D-200 slutsteg, SR rekommenderar att använda den till CD-spelaren men där tycker jag inte den ger samma förbättring (Advantage S1) Där använder jag en betydligt billigare upphottad Analysis Plus Power Oval (3500.-) med mycket bra resultat.

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/05/22 08:27:48
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:35:55  Show Profile Send iffe a Private Message
Peder B: Det är av intresse för mig av flera skäl. Dels är jag inte bara intresserad av att lyssna på musik utan också av tekniken bakom, vill gärna veta hur saker och ting fungerar. Dessutom gillar jag DIY-idén, det vore ju intressant att dra ihop en egen nätkabel och se om det blir någon förbättring. Sen är jag i största allmänhet skeptisk till ljudförbättrande grejer som inte har en vetenskaplig förklaring, därmed inte sagt att det inte finns någon vetenskaplig förklaring till kablars inverkan.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/05/22 :  15:45:31  Show Profile Send Peder B a Private Message
iffe: Gå in på Synergistic Research hemsida och läs mer
http://www.synergisticresearch.com/
alt.
http://www.soundimage.ishoejby.dk/cables.htm

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/22 :  16:23:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Som jag sa tidigare så tror jag inte det är konstigare med nätkablar än signalkablar, bättre kvalitet på ledare,skärm och kontakt..det blir en bättre kabel helt enkelt...

/Martin
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/05/22 :  17:43:10  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Jag finner fenomenet med strömkablar betydligt mer svårbegripligt än signalkablar. Signalen genom en interconnect färdas ju trots allt bara från apparat till apparat. Då kan jag förstå att det kan vara vettigt med skärm och så vidare i kabeln.

Det jag däremot inte kan förstå, (men gladeligen skulle acceptera om någon kunde förklara det för mig, då det antagligen beror på min egen okunnighet) är hur en strömkabel på 1-2m kan göra så stor skillnad. Om man ställer denna längd mot den enorma sträcka som strömmen färdas i diverse kablar som står utom systemsägarens kontroll, får jag intrycket av att den sista metern inte borde ha någon större betydelse.

OBS! Detta är absolut inte tänkt som ett påhopp på någon (annat än möjligtvis mig själv, och min okunnighet). Jag blir mer än gärna tillrättavisad

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll

Edited by - Nautilus on 2003/05/22 17:48:25
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/24 :  20:48:18  Show Profile Send brumel a Private Message
En bra nätkabel är faktiskt viktigare än en signalkabel och detta kan tydligen mätas. Jag läste en intressant artikelserie som började i förra numret av Hifi News & Record Review. Väntar med spänning på nästa.. Signalisen kan ju inte förändra frekvensresponsen hos systemet men det kan nätkabeln förutsatt att den på något sätt filtrerar bort störningar som har ett menligt inflytande. EKK har inga sådana egenskaper men i Synergistic Research´s fall skulle det vara intressant att verifiera med mätningar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/05/24 :  21:47:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
Väntar med spänning på nästa..

Hohoho, så roligt det blir i detta sammanhang. Eller så är det jag som har extremt dålig humor.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/25 :  15:18:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
En teori kan oxå vara att om man har en bättre strömkabel som har en bra skärm osv..så kan det ge de andra kablarna bakom anläggningen mindre störningar från strömkabeln, de flesta har nog kablarna hängande bakom anläggningen i mer eller mindre ordning och strömkablar ger störningar till högtalarkablar och signalkablar om dom ligger ihop.. Och är då strömkabeln bättre, så få dom mindre störningar...ganska enkelt !!!

/Martin
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/25 :  23:23:39  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Ayn, HAHAHAHAHA!!! tänkte inte på det när jag läste det själv först, hehehehe

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2003/05/26 :  16:34:24  Show Profile Send Yve a Private Message
Dum som jag är skall jag drista mig till att försöka förklara något av detta.

Enligt ledningsteorin är en ledning elektriskt sett ett lågpassfilter, pga att ledningen har en induktans (spole), kallad längs induktans, och mellan ledarna får man en kapacitans (kondensator), kallad tvärs kapacitans. Olika kablar har olika värden på längs induktansen och tvärs kapacitansen. Vilken av de två som är ”mest aktiv” beror på lasten, tex i högtalarkablar är induktansen det största problemet medan i interconnect kablarna är kapacitansen. Eftersom nätspänningen inte sägs vara en så fin 50 Hz sinus som många tror, kan ett filter vara bra mot dessa störningar (rippel) och att apparaten inte ger störningar ut på nätet. Om man väljer en kabeluppbyggnad med en viss induktans och/eller kapacitans värde blir kabeln ett bättre filter mot ripplet på nätspänningen och apparaten får då en finnare 50 Hz än om man valt en annan kabel. Jag har själv inte mätt ripplet på nätspänningen och har inte heller tittat på vilka värden kabelns induktans och kapacitans bör ha, så jag vet hur bra en kabel kan bli enligt dessa teorier.

Skärmen är bara till för elektromagnetiska fält, tex mellan kablar eller elapparater och kablar. Den skyddar så att störningar inte skall ta sig in till ledaren, men gör även att ledarnas störningar inte skall påverka omgivningen. I en interconnect kabel är skärmen främst till för att stänga ute störningar medan i nätkabeln är den främst till för att inte den kraftiga 50 Hz signalen inte skall föras över till andra kablar. Man kan även uppnå en skärmande effekt med hjälp av avstånd, definitivt om kablarna går parallellt med varandra, men en skärm är effektivare och har man både skärm och avstånd blir det bäst. Det viktigaste att separera nätsladdarna ifrån interconnect och högtalarkablar men man kan även vinna på att separera interconnect ifrån högtalarkablar. Ibland måste man ändå korsa de olika kablarna och då skall man helst göra det vinkelrätt eftersom detta ger minst påverkan mellan kablarna.

Med detta inlägg hoppas jag att jag inte bara har gjort folk ännu mer förvirrade än de redan var utan lyckats reda ut lite av det hela.

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/26 :  17:04:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
En mycket bra inlaga Yve..Som du sa så är stora delar med bättre nätkablar att stänga ute störningar från elnätet, så de inte tar sig in i andra delar av anläggningen och inte så mycket att det kommer in störningar..

Ett bra utlägg i den lite högre elskolan..

/Martin
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/05/27 :  00:43:38  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Om förstärkaren är kopplad via en skarvsladd/grenuttag får man då samma "ljudförsämring" som med en dålig nätkabel?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/05/27 :  01:40:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det kan man få..Jag har tagit en skarvdosa och bytt ut kabeln till supras och det blev oxå en klar förbättring mot den som satt orginal...Det är en lite kostnad att lägga ner, men ger en förbättring.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/18 :  02:31:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, man kan förstå att det verkar "mysko" men inläggen ovan har väl skingrat en del dimmor. Det enda man kan göra är att provlyssna själv och enligt mitt förmenande är det stor skillnad på olika strömkablar.
Rent ut så pass stor att jag funderar på att skaffa en speciell strömrenare dessutom.
I mitt fall dock var skillnaden mest påtaglig i början av kedjan och allt mindre ju längre man kom. MEN, det blev bättre i varje apparat utan undantag.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.11 sekunder. Snitz Forums 2000