HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 tr_kb_deleted
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/04 :  13:33:07  Show Profile Send bobey a Private Message
edit

Edited by - bobey on 2004/04/08 10:47:00

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/04 :  18:24:48  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag valde 8TC nyligen (köpte hos Kent) och är mycket nöjd. Jämförde inte med så mycket faktiskt (iallafall inga mer Kimber då de låg lite utanför min budget), jag blev helt enkelt nöjd och slog till. 8TC är en mkt bra kabel i rätt system.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/05 :  08:31:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Lite lustigt att det inte fungerade med Totemkabeln ?? Jag har kört den ett antal gånger utan problem, men som du säger så kan det kanske vara så att en lödning har blivit dålig.. Hmm , ska kolla upp det lite.

Men som du säger så är nog skillnaderna mellan Bifocal och 8TC nog inte så stora, och det brukar tyvärr ofta vara så att en uppgradering kan ge både fördelar och nackdelar, och som ofta så är det nått man kan få kompromissa på.

Men ibland så kan det vara så att ett billigare allternativ kan vara det som fungerar bäst och då får man nog vara glad..

/Martin
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:52:45  Show Profile Send mva a Private Message
Vad för kringutrustning har du använt?
Har själv Root och är mycket nöjd med den har dock ej testat
Kimber Bifocal, tycker det är stor skillnad mellan 8TC och Root men
8TC är grymt prisvärd.
Trevlig recention och god fortsättning på det nya året !

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:12:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan flika in med att Bobey har SimAudio MOON Titan slutsteg, MOON Stellar DVD och MOON Attraction 7.1.. RIKTIGT bra grejer med andra ord....

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/10 :  06:01:03  Show Profile Send krelle a Private Message
Intressant bobey! Mycket bra skrivet, lättförståeligt. Det jag tänkte på ( för jag går själv i uppgraderingstankar) är om du inte ska prova Kimber select ks 3033, tänkte göra det själv. Priset är ungefär samma som xl (3033+jumpers till). Kanske kan va nåt?

Lycka till i sökandet nu, mvh Krelle
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/10 :  06:18:22  Show Profile Send krelle a Private Message
Ser att du skriver att bifocal xl kostar 13 tkr metern men har kollat prislistan och den kostar ca 25 tkr för 2x2,1 m. Det blir väl drygt 6 tkr metern, eller är jag helt ute å cyklar? mvh Krelle
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:26:20  Show Profile Send B Peter a Private Message
Intressant recension. Kablar verkar vara väldigt systemberoende. T.ex. så tyckte jag förut att Supra Ply 3.4 var en ganska trist kabel, musik blev helt enkelt lite tråkig att lyssna på (kopplade till Mosenhögtalare). Så jag använde en "hembyggd" kabel i stället som lät roligare. När jag sen bytte högtalare så blev det tvärtom, Supran blev klart mycket roligare att lyssna på än den andra (hembygge)!

Kimbers 8tc hade jag också hemma på prov. Den hade många kvaliteter tyckte jag (t.ex. så var den klart bättre än billigare Kimberkablar) men i dåvarande system så hängde inte bas ihop med mellanregister och diskant när Kimber 8tc var inkopplad. Kanske dags att pröva den igen, även om den är ganska annorlunda mot Supran (som ju faktiskt fungerar bra nu)?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/11 :  23:35:54  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Intressant och utförlig test! Hur skulle du beskriva ditt systems ljudkarraktär? Går högtalarna djupt?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/13 :  00:37:23  Show Profile Send Matrixen a Private Message
4Hz+-3dB! Det var det värsta jag hört(och läst). Mina gör 19Hz -6dB. Trodde det var lågt
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/13 :  15:14:01  Show Profile Send krelle a Private Message
Intressant Bobey att du skall testa 3033+jumpers, skall bli kul att se vad du tycker. Priset är ju lite billigare än bifocalen oxå.
Totem kabeln prövade jag oxå och fick samma fenomen i basen, den blev inte lika tight och fast som med 8 tc. Ser fram emot nästa recension, mvh Krelle
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/13 :  23:27:45  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det var lite mänskligare specs. Kanske att man skulle testa 8TC då. Kör med VdH the Clearwater nu, biwirat.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/14 :  08:37:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Fördelen med 8TC är att oxå att du kan välja om du vill köra bi-wirat eller singel bara genom att löda kabeln lite olika i högtalarändan.
Det är bara att splitta upp den då det är 8 + ledare och 8 - ledare, smidigt och prisvärdt !!

/Martin
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/15 :  00:00:02  Show Profile Send Matrixen a Private Message
MartinH: Känner du till VdH eller The Clearwater och kan du ge dig på en jämförelse mot 8TC?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/15 :  08:58:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har lyssnat en del på Vdh, dock inte clearwater men andra, och jag tycker nog att 8TC är ett roligare allternativ. Den är överlag en riktigt bra kabel som står sig riktigt bra mot det mesta i prisklassen, dock så är det inte alltid som den är det bästa allternativet, men så är det med alla produkter....

Mot tex Magnum kabeln från Vdh så är den överlägsen, nu ligger iof den lägre i pris än 8TC..
8TC är en kabel som ger ett väldigt luftigt ljud som ger en massa detaljer i ljudbilden, basen är riktigt bra och röster/instrument låter väldig rent och naturlig...

/Martin

Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2004/01/21 :  18:29:56  Show Profile Send mva a Private Message
bobey: Har du testat någon funktionerande Root kabel ännu?

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/21 :  22:11:01  Show Profile Send bobey a Private Message
edit

Edited by - bobey on 2004/04/08 10:39:49
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/22 :  04:54:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
En väldigt bra beskrivning "bobey" av något som är så svårbeskrivbart egentligen.
För- och nack- delar, vad som blir bättre eller sämre, prisvärt?
Jag känner igen allt.

Ack ja, det är verkligen svårt och tyvärr som grädde på moset så är det ofta systemberoende, precis som andra delar av anläggningen.

Fantastiskt i alla fall att du så väl kunde beskriva allt detta.

Bravo
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/02/01 :  12:42:32  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena Bobey, tänkte bara höra hur det går med provlyssningen av select kablarna. Är mycket spänd på hur det går......
Mvh Krelle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000