Author |
Topic  |
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 18:01:02
|
Det här har du nog missförstått "Woland", svarvens syfte är att få skivan centrerad och rund, då nästan inga skivor är helt centrerade från början, vilket leder till ett minskat vibrerande vilket underlättar för spelaren att göra sitt jobb. Tanken är det nog inget fel på, sedan är det upp till var och en att bedöma hur pass stor eller betydande denna förändring är, men som sagt det går att få tre skivor svarvade gratis utan annat än portokostnaden. |
Bravo  |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 00:57:39
|
Bravo: Jag tror att det som finns i dessa burkar verkar på riktigt, dvs ingen placebo effekt.
Dan: Hej, jag tycker alltid att dina inlägg är bra. Men den här gången förstår jag inte riktigt. Förut verkade du ogilla mitt raljerande över Bybees, nu verkar du vilja diskutera P Belts alster. Jag har lovat att inte befatta mig med dessa frågor och jag tänker hålla det. Nummer ett är en bra stämning på forumet. God jul på er alla.
Kurt |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 01:32:11
|
quote: Allvarligt skojat; man kan ju alltid testa om man är nyfiken, kul om ngn på forumet kunde göra ett test.
Som jag nämnde tidigare har jag testat. I min spelare hör jag inte skillnad på svarvade och osvarvade skivor. Däremot gjorde CD-floppyn skillnad. Alla som jag testat detta på hör skillnad. Och då har jag inte talat om vad jag gjort utan jag har bara lagt dit floppyn och spelat samma låt igen. Alla tyckte inte det lät bättre dock, men alla hör skillnad. Jag har dock ingen aning om hur det här kan påverka. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 08:54:41
|
Pontan skrev: "Någonstans på sidan hade han tom påstått att konstrasten i textremsorna på en DVD-film förbättrades. Det lär i alla fall ha varit en placebo-effekt eftersom textremsor sparas som en bitmapp med två bitars färgdjup.... Dvs svart, vitt, transparens och en outnyttjad kanal"
Jag bara undrar varför det öht skulle vara ngn skillnad på en eventuell förbättring bara för at texterna ligger som bitmap? Datatlär ju bestå av ettor/nollor ändå. Om Svalanders trix funkar (DET har jag ingen åsikt om) så lär det funka även på 2 bitars bitmaps. |
 |
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 22:02:39
|
Efter ett par år i den ibland märkliga hifi-världen med upptäckter som kablars och stativs betydelse för välljudet var jag trots allt mer än lovligt skeptisk till svarvade CD-skivor. Någon gräns fick det väl vara...Nåväl, från Radiolagret medföljde två skivor av exakt samma inspelning-pianomusik från Olympia, en var svarvad och den andra inte.
Omväxlande lyssning på svarvad resp. osvarvad fick mig att gnugga både hjärna och öron. Den svarvade lät mera live - anslaget inte lika "klinkigt", mera varm konsertsal och mindre stereoanläggning. Hustrun som luttrad undrar vad som nu var på gång prickar fem gånger i rad in den svarvade skivan som den bättre låtande då jag spelar pianomusiken...tja, när ska man sluta bli förvånad
Anders |
 |
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2003/12/21 : 01:20:29
|
joakim: Om det blir ett läsfel på bitmappen så skulle det visa sig genom att pixlarna hamnar på fel ställe. Att kontrasten skulle påverkas är helt absurt.
2-bitars bitmap har inga nyanser av färger, därför blir det rätt färg (svart eller vitt osv) eller fel färg. Inget däremellan. |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 11:50:32
|
Att alla ovetenskapliga mer eller mindre löjliga tweaks måste provas innan de kan avfärdas eller ifrågasätts är enligt mig rent nonsens.
Låt mig slänga in ett par egna tipps, ät alltid så du är mätt och belåten innan du lyssnar. Då är man inte lika kritisk i sitt lyssnande och således låter det bättre.
Eller varför inte, lyssna bara när du är på bra humör.
Sätt alltid i kontakterna med vänster hand alternativt blunda med höger öga.

Bla bla bla med andra ord……………………
|
Edited by - qsecofr on 2003/12/22 11:50:44 |
 |
|
thompa
Member

193 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 12:30:28
|
Faktiskt!  |
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 12:33:06
|
Det var bättre på 70-talet, raka rör och inte en massa konstigheter!  
- En tråd var en tråd och inget tjafs om kablar och kontakter. Bara tunna, flexibla, billiga och bra grejor. - Bänkar och stativ skaffade man bara om man tyckte att det var snyggt eller praktiskt. Gick lika bra att stoppa in i bokyllan. - Elströmmen var ren och fin och inget tjafs om nätkablar och filter. - Framför allt så kunde man välja vetenskapligt på den tiden. Tillverkarna specade alltid ordentligt med frekvenskurva, hamonisk och intermodulationsdistortion, S/N och kanske några godbitar till så att man kunde sitta och jämföra siffrorna i lugn och ro hemma i soffan och välja objektivt. Det var bara att gå ner i affären så fick man en hög med snyggt tryckta broschyrer och blad där det stod allt man behövde.
Visserligen fanns det litet rörnissar kvar som sa att det lät bättre med rör fast alla visste att de hade en fruktansvärt hög distortion jämfört med de fina transistorförstärkarna. Helt ovetenskapliga men dom skulle väl snart förstå bättre. Det var på den tiden då man kunde skriva en lång recension fylld med vetenskapliga mätningar och avsluta med: "Som väl alla har förstått vid det här laget, den lät mycket bra också".

Edit: Fel, det var inte raka rör utan raka transistorer!
|
Edited by - Anders47 on 2003/12/22 12:35:51 |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 14:09:00
|
Anders47 vart vill du komma med ditt lösryckta inlägg ?
  |
Edited by - qsecofr on 2003/12/22 14:09:21 |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 15:21:06
|
Det var bara en liten analogi, helt ovetenskaplig.
|
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 16:06:05
|
mao svammel |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 18:36:01
|
Förklara då vad som är så ovetenskapligt? Att det inte finns någon vetenskaplig forskning som stöder att kantslipning är bra? Eller var det det där med nollorna och ettorna?
|
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 19:49:21
|
Bravo nämnde att Svalander kallar sina tweaks för hummlor och påstår att dom inte BORDE kunna flyga enligt gängse naturlagar. Det är bara en gammal skröna, vilket till och med togs upp i "Så funkar det" i p3! |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 20:57:34
|
Jag har naturligtvis fel, liksom alla andra som kan höra skillnad. Länge leve det heliga testprotokollet! Inget låter så fint som en Yamahaförstärkare med 0,0000000005% distorsion. Så klart! Varför lyssna?
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 21:15:35
|
Men andemeningen är klar, Svalander anser inte att han kan förklara hur det fungerar, men när han lyssnar hör han skillnad och det är det han förmedlar. Det står fritt för var och en att prova. |
Bravo  |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 21:23:30
|
Så är det! |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 21:28:47
|
Bernt, det där är det ju typ ingen som hävdar. Om det är illaljudande förstärkare från 70-talet du syftar på var ju saken den att man (troligen medvetet) publicerade intetsägande (men "vackra") testresultat i marknadsföringssyfte, om jag fattat det hela rätt. Det har ju f.ö. också Pioneer hållit på med (Legato Link) och jag har också sett SACD-annonser från Sony som innehållit tekniskt väldigt tveksam information. |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 21:44:51
|
kommentera min tipps då, de är 100 % gilltiga tills ni har kunnat verifiera själva att så inte är fallet.

använd lite sunt förnuft, har ni hört talats om kejsarens nya kläder ? |
Edited by - qsecofr on 2003/12/22 21:56:15 |
 |
|
Rhino
Member

67 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 22:16:55
|
Humlor kan ju också flyga |
 |
|
frauxm
Member

101 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 22:18:24
|
Dina tips är giltiga, qsecofr - åtminstone för dig. Bravos och Berndts uppfattningar är lika giltiga de, i alla fall för dem själva! 
Det är det som är det fina i kråksången, var och en äger rätt att ha sin egen uppfattning.
Det som den här tråden syftar till är att upplysa forumsmedlemmarna om att CD-svarven existerar. Om intresse finns att prova dess förmåga/oförmåga låter detta sig göras mycket billigt, nämligen gratis
|
Jag är nog mer för plockepinn än schack... |
 |
|
frauxm
Member

101 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 02:56:03
|
Så det så!  |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 12:22:20
|
Ska ni kritisera Svalanders som person gör det någon ananstans än här.Det höjer inte stämninmgen här. Ifall en svarvad CD låter bättre i din CD spelare då är den bättre. Hör du ingen skillnad då är den inte en uppgradering. Det hela handlar nog inte om att inbila sig utan hellt enkelt hur din CD spelare är konstruerad.
Ifall du nu upplever den svarvade cd:n låter bättre ska ju då också ställas i relation till priset. Tycker du att priset på svarven motsvarar uppgraderingen på din Hi-Fi. Köp den.
Jag har ännu inte lyssnad på den så egentligen ska jag inte säga något men ibland tycker vi nog lite föt mycket om saker vi inte har hört bara för nöjet att kludda här. Det är dit jag vill komma.
Gott Slut och Gott Nytt År Hi-Fi bröder och Hi-Fi systrar där ute. Poppen
|
Edited by - poppen on 2003/12/29 12:25:43 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 12:39:34
|
Det var bra sagt poppen! |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
frauxm
Member

101 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 17:48:54
|
Japp! Håller med. |
 |