HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 ## Krell SACD Standard + Nordost Strömkablage ##
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/04 :  12:21:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det tror jag på när jag kan läsa det =)

HURRY!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:11:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Patrik......har du somnat ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/05 :  01:55:20  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Test av Krells SACD Standard samt Nordost Strömkablage, Shiva, Vishnu samt Valhalla.



Hem fick jag ett stort paket innan Jul! Julklappar? I så fall lånelappar!! Under testluppen stod Krells SACD Standard, Nordost Valhalla, Vishnu och Shiva strömkablage. Jag hade även fått låna Nordost Valhalla signal och högtalarkablar samt Valkyria signalkablar. Allt började att jag åkte upp till Björn Wiman från AudioNord och lyssnade på hans system, en upplevelse milt sagt! Jag blev klart intresserad av både Krells SACD standard samt Nordosts nya strömkablar. Tyckte det kunde vara roliga produkter att testa för hififorum dessutom. Testa prylar kan vara rätt slitsamt men är också mycket skoj! Inte varje dag man får hem en låda kablar med ett värde över 250kkr samt en SACD spelare för 60k.

Allt kördes i två helt olika system och rum. Jag använde också olika förstärkare samt cd/SACD spelare.

System 1:

Jm Lab Utopia
Accuphase E406
Sony SCD XA777ES
Krell SACD Standard
Audion Silver Night Anniversity Mono block
Advantage Thor
Nordost Valhalla Ström, Signal (Bal) samt högtalarkablar (Single End)
Nordost Shiva samt Vishnu strömkablar
Nordost Valkyria Rca samt balanserade signalkablar
Sistrum Platform
Sonoran Plateau Strömkablar


Rummet är på cirka 19kvm. Jag har bott där i cirka 10 år och många anläggningar har funnits där. Rummet är också uppmätt många gånger. De problem som finns där i frekvenserna känner jag till.. mer eller mindre iaf.

System 2:

B&W Nautilus 801
Mark Levinson 333.5
Advantage S1
Accuphase E406 (som försteg)
Krell SACD Standard
Sony SCD XA777ES
Nordost Valhalla Ström, Signal (Bal) samt högtalarkablar (Single End)
Nordost Shiva samt Vishnu strömkablar
Nordost Valkyria Rca samt balanserade signalkablar
Sistrum Platform


Detta rum är Stort! Vet inte exakt hur stort det kan vara men runt en 60kvm är det säkert. Rummet är avlångt. Väggen bakom högtalarna är tunad med både Basabsorbenter samt diffusorer.



Jag började med att koppla in Valhalla genom hela systemet (system 1) samt Krells SACD spelare. Kunde ju vara kul att gå från det tyngsta och sedan gå neråt så att säga. Blev helt PAFF!! Jag fattade verkligen inget. Hade jag fått hem ett par Krell 450mcx också?? Hade min Accuphase E460 skippat Mosfet? Den kraft som jag plötsligt hade var chockerande bra! Kul var att jag mer eller mindre bara lyssnade på musik i 1.5 vecka. Jag skippade all testning… det var så skoj att spela musik helt enkelt! När jag väl satte mig ner för att testlyssna produkterna.. för att se vilka produkter som gjorde vad så gjorde jag det med spänning. Hur mycket gjorde varje pryl igentligen? Jag hade ju ändå en hel del produkter att testa. Mycket intryck att skriva ner och smälta.



Först och främst så skulle jag vilja berätta hur hela systemet spelade. Inkopplat då var Valhalla signal, ström samt högtalarkablar. Jm Lab Utopia, Accuphase E460 och Krell SACD standard.

Skulle kunna göra detta väldigt lätt för mig. Systemet spelade MUSIK! Fanns inget som stack ut… inget som systemet gjorde bättre eller sämre.. allt var helt enkelt förbenat bra. Så bra att jag håll på att bli tokig. Jag lyssnade igenom skiva för skiva och golvet fylldes med skivor, man hade ju ingen tid att ställa tillbaka dem! Varenda skiva var förändrad.. tom de mest uttjatade hifitestskivorna! Allt spelades med en sån lätthet.. med ett sådant driv.. men en sådan kraft.. dynamik, upplösning, luft! Allt fanns där… jag bara satt där med ett fånigt leende. Något måste ju vara dåligt tyckte jag… slängde på skivor som aldrig hade funkat innan som självklart inte bara funkade.. utan spelade på riktigt bra. Tom de sämsta inspelade skivorna jag hade lirade på så byxor

Edited by - Neodynium on 2004/01/05 17:53:25
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/05 :  02:44:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vilket reportage, lyriskt är bara förnamnet.
Onekligen blir man nyfiken på produkterna, eller kanske inte, med tanke på prislappen. Kan bli någon form av masochism och dessutom inverka menligt på sömnen.

Bravo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/05 :  05:50:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag säger bara en sak: jag ska INTE prova sådana godbitar! Då skulle jag antagligen sälja lägenheten för inköp och sedan komma på att jag inte hade någonstans att bo.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:49:13  Show Profile Send Margaux a Private Message
Kul!

Med tanke på hur inlevelsefullt du skriver måste det ha varit bra. Efter detta måste jag någon gång låna hem en Krell SACD Standard...

Jag är också nyfiken på dina Audion. Vad tycker du om dem? Hur mycket använder du dem?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/05 :  17:55:21  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Bara att sälja lägenheten!!

Det är inte mina Audion steg.. Vr8 här på forumet äger dem!

Nu ligger bilder uppe också samt en liten extra del... glömde lite igår natt!

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/05 :  22:10:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vilket jättejobb du lagt ner Neo! Iofs, är det kul så går det lätt!

Tack för intressant och underhållande läsning!

mvh
// Pär
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/06 :  00:15:13  Show Profile Send bobey a Private Message
@Neo: Mycket bra och inlevelsefullt reportage. Kanske ska låna hem lite Nordost inför stundande kabelköp och inte bara Kimber/Totem. Blir rädd att jag kanske då byter rubb och stubb :)!

// bobey
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/01/06 :  01:07:56  Show Profile Send arcam a Private Message
Neodynium, det var verkligen kul att läsa din recension
om kablarna så nu är det bara att spara ihop ett antal tusenlappar . På tal om pengar så vann jag på Lotto ...men det blev
bara 4 rätt och 60:- så det räcker ju inte så långt men nästa
gång får det allt bli 7 rätt och därefter taxi till närmsta
hifi-affär...



Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:18:30  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Arcam: Synd att du inte vann mer! Nästa gång kanske? Vet inte hur jag gör.. något kommer jag göra iaf!


Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:46:16  Show Profile Send pesa a Private Message
Spännande läsning.

Roligt att Du tycket om Krell SACD Standard. Har haft ögonen på den ett tag men har inte haft möjlighet att testa ännu... ... jag är rädd för att den är för bra ...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:56:28  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack, Neo för din spännande och inlevelsefulla recension...mycket, mycket trevlig och underhållande läsning....wow vilka prylar....om de korsar min väg kan det ju bli dyrt
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:12:24  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jo.. visst är krellen bra!! Du får låna hem och testa!!

Det kan vara farligt ekonomiskt att låna hem kablarna eller sacdn.. men det är lika bra att ni tar tjuren vid hornen direkt! Det gav mig mer än va det skadade.


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/06 :  16:02:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Roligt med entusiastiska texter!

Din upplevelse är värd att ta på allvar och framförallt så berättar den om något som vi "gamla rävar" alltid med en dåres envishet brukar berätta om. Nu har du själv hört - kanske för första gången - hur chockerande bra det kan bli om man tar i lite grand...

Som "test" av de aktuella kablarna t ex säger den dock inte så mycket. Tills du provar två olika kabelfabrikat i samma kaliber och provar mot varandra.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:40:36  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag testar gärna ett par Transparent Opus mm..


Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:55:38  Show Profile Send ekman a Private Message
blir nog en lätt duell =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:30:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sladd,

oss gamla rävar emellan, Jag håller med dig om att Neo har gjort en fin recension och om du läser lite närmare så var det inte kablaget som testades utan Krell SACD Standard.

Eller för att använda Neo's egna ord "De var inte under testluppen denna gång.. men måste ju nämnas!"

Och nu när Neo har skaffat en bra referens, fyllt på sitt erfarenhetsförråd så öppnar det ju oanade möjligheter i framtiden...

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/07 :  06:33:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hmmm, jag är själv mycket nöjd med de recensioner som neo har skrivit om de prylar som ingår i mitt stall.

Åsikter om tester måste man dock få ha, det kan ju inte bara vara tillåtet att ha synpunkter på tidningarnas recensioner?

Min åsikt kvarstår, om jag inte är helt sinnesförvirrad så stog det väl såhär överst?

Test av Krells SACD Standard samt Nordost Strömkablage, Shiva, Vishnu samt Valhalla.

Men det är ju kul att Halmstad Ljudcenter får sälja en Krell SACD samt Valhalla strömkablage, alla vi bortom all räddning behövs i den svenska hifi-ankdammen!

Ekman & Neo:

Inte skall vi ta i med Opus, den får allt vänta tills Nordost gör något ännu bättre

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/07 :  07:45:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Visst får man har åsikter! Jag testade Krell SACD standard samt deras 3 olika modeller strömkablar. Har haft många olika strömkablar hemma här men ingen i Valhallas tyngd/prisklass innan... finns ju fler bra strömkablar på marknaden som jag gärna hade testat emot!

Om inget annat så är Opus mm ruskigt dyr... lite svårt för er att ens ta in en sådan kabel..

Mvh,

Patrick
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/07 :  09:20:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag tror kundunderlaget för Opus är en smula...eh...begränsat

Men den kabel som hittills gått jämna matcher eller "vunnit" ( i just den anläggningen med den användarens preferenser) över Vallhalla är ju Transparent Reference. Ovanför den finns ju Reference XL och därovan Reference MM. XL finns i landet (mina) och vi tar in en uppsättning MM om en månad till kund, den vore det mumma att låna någon vecka.

Tester som är intressanta i min värld är sådan mellan två olika saker i samma prisgrupp. Man behöver inte kora en "vinnare" men en utförlig beskrivning över skillnaderna och likheterna ger mer än "oj, så bäst det var!" Testen i senaste Hi Fi & Musik är ett bra exempel mellan Totem Hawk och QRS Merkurius.

Likaså vore en jämförelse mellan t ex en Valhalla och en Transparent Reference givande, de är i någorlunda samma prisklass men tilltalar olika människor.

En strömsladd på 1,5 meter för 25 loppor kunde kanske med fördel köras mot en PS Audio Strömregenererare alternativt en Terminator T1 skiljetrafo, båda för samma pengar. Beskrivning av arbetssätt, arbetsidé bakom produkten samt beskrivning av vad de olika lösningarna gör för ljudåtergivningen skulle hjälpa forumets medlemmar mycket mer än en entusiastisk beskrivning i taget.

Ungefär så menar jag.

mvh

sladd

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/01/07 :  09:49:02  Show Profile Send Gebex a Private Message
Neodynium: Mycket trevlig läsning. Och jag kan bara hålla med, de Valhalla kablar jag testat är helt otroliga.

OT: Jag tycker att man mycket väl kan testa sakerna som man har hemma utan att ha två olika saker i samma prisgrupp hemma förutom sin egen hemmautrustning. Det är nog så som det flesta testar saker hemma hos sig. Många av oss har också hört att saker med dyrare pris inte nödvändigtvis behöver betyda mer välljud. Sedan så kan det finnas andra saker som är både billigare, i samma prisklass och dyrare som också är bra. Det förringar inte intrycket av det man för tillfället lyssnar på.

Om det är så att vi vidare vill tala om hur man skall testa saker så föreslår jag att det startas en egen tråd om detta.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/01/07 :  10:13:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sladd,

tack för din feedback. Det är jättefina uppslag till tester du ger oss.

Vi kanske skulle sätta oss och planera en fortsättning? Som jag tidigare sade, detta ger oanade framtidsutsikter...

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/07 :  12:20:19  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag brukar undvika tester där 2 lika produkter testas emot varandra.. mest pga folk vill att en vinnare skall koras. Att jag personligen tycker att en av produkterna är bättre behöver ju inte betyda att alla människor kommer att tycka likadant. Själv är min Referens den riktiga världen.... innan jag började med hifi så var min hobby musiken isig.. hade en studio där jag spelade in både min egna musik samt andra musiker. Nästan alla vänner jag hade då var just musiker och träffar fortfarande musiker dagligen. Mitt egna mål med hifin är att närma sig verkligheten så bra det går... och att få en kick/upplevelse av hifin/musiken.

Jag förstår dock hur du menar och att jag inte har kunnat testa olika produkter mot varandra tidigare är väl mest pga att jag är ny på detta. Killarna som testar produkter på de stora tidningarna har ofta helt andra resurser och kan ha en mängd olika kablar/elektronik samtidigt till sitt förfogande när de gör sina tester.

Jag tror att det kan bli svårt att få låna en massa olika kablar/elektronik av de olika generalagenterna till en test på ett forum.. tror att de är rädda för att få sina produkter nerskrivna.. och med all rätt. Forumen läses av massor med människor.. finns en stor chans att man missar kunder av en dålig test av sin produkt alt att den inte hade någon chans mot andra märken.

Som du säkert förstår så har jag inte finanserna att köpa in en massa tunga kablar från de olika märkena själv... så får man inte låna produkterna så blir det svårt.

Jag lånar gärna kablar/utrustning för tester.. bara att skicka mig ett pm! Kanske är lika bra att vi kör en test på Transparent när jag precis har kört med Nordost?

Mvh,

Patrick
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/01/07 :  12:36:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag tror att det kan bli svårt att få låna en massa olika kablar/elektronik av de olika generalagenterna till en test på ett forum.. tror att de är rädda för att få sina produkter nerskrivna.. och med all rätt.


Det finns faktiskt ingen recension/test/"hemma hos reportage" där någon produkt blir nerskriven/sågad....vad man än har testat...på någon av de 3 olika forumen...ever..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000