HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Mårten Design "Coltrane Alto", Lyssningsintryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:42:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, vad skall man säga

Det är inte ofta man får chansen att gå på smygpremiär på en världsnyhet i HiFi-Sverige.
Detta var första gången för mig och det kan jag tacka alla HiFiforum.nu medlemmarna för.

Det handlar natruligtvis om Mårten Design's nya högtalare, Coltrane Alto.

Mårten Design Coltrane Alto


Det första man slås av när man kliver in i rummet och ser denna vackra skapelse är hur liten den är. Om man jämför med "storebror" Coltrane så är Alto en avsevärt mycket "slankare" högtalare. Men, estetiskt tar den sin plats i rummet. WAF är bara början på vilken skön "utstrålning" Alto har.

Det andra man slås av är finishen. De högtalare som jag fick chansen att "krypa" runt, med fotostativ och allt, var så nära perfekta som man kan komma. Det märks verkligen att det är ett högklassigt laminat och lackarbete som Mårten Design teamet har fått till på sina Coltranehögtalare.

Ta tex försänkningen av elementen. "Perfekt" är ordet som en perfektionist letar efter...

Diskant elementet


"Alto" är en trevägs konstruktion med en nedåtriktad bas. En kul detalj för en fotointresserad HiFi-entusiast är att det rostfria stativet speglar så bra

Coltrane Alto's nedåtriktade bas och basreflexportar


Fortsättning följer i morgon...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/08 :  23:50:54  Show Profile Send Ayn a Private Message
I morgon? För bövelen Pac! Det är snudd på ondska att sluta nu

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/01/09 :  00:17:39  Show Profile Send jhnmn a Private Message
fick en förvarning om detta igår i en annan del av forumet, det är den här tråden jag väntat på hela kvällen ju

och så kommer du och snuvar mig (och alla andra) på halva konfekten...



Men skämt å sido så ser den väldigt trevlig ut.. om den är ful, snygg eller fulsnygg har jag inte bestämt mig för riktigt, men lite speciell är den ju.. hade dock gärna sett mer av det där riktigt stiliga träet än bara högst upp...


inväntar med spänning fortsättningen!
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2004/01/09 :  00:58:55  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
En svart gudinna

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/09 :  01:19:57  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kul.

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/01/09 :  01:25:18  Show Profile Send pesa a Private Message
Wow!

Ser fram emot fortsättningen...!!!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/09 :  01:51:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Varför vänta ? MERA NU!!!!

(Är det bara du och jag Pesa som är vakna tro ?)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/09 :  06:54:11  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Men Pac din sadist...........
Snabba dig nu
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/01/09 :  08:10:33  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hej Pac, du fåår inte undanhålla oss godsakerna, snabbare! Jag har inte hunnit titta på dom hos Leif men tycker att de ser mycket trevliga ut..... (Och Jormas kablar?!)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/01/09 :  10:29:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har ju tyvärr ett dagjobb också...

En liten indikation om ljudkvaliteterna:

Stereoperepektiv i sidled
Det nämndes i en tidigare tråd om Coltrane Alto att det kanske var så att ljudet släppte fint från högtalaren. Jo, "släppa fint" är årets understatement.
Ljudsläpp och ett friflytande ljud i sidled var en av de första mycket goda egenskaperna jag uppmärksammade. Ljudet "hänger" helt fritt i luften och ingen del av frekvensregistret är "fast" i högtalaren. Stereoperspektivet i sidled är mycket välupplöst och högtalarna "försvinner" totalt i ljudbilden
Det är nästan så att storebror Coltrane får se upp...

Det kommer mer, its a promise!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/09 :  13:42:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Såna egenskaper gillar vi!!

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/01/09 :  14:21:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Alto?! låter som JMlab (beteckningen alltså, förmodligen inte ljudet).
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2004/01/09 :  15:07:46  Show Profile Send escape a Private Message
Alto utopia be, ja. Mkt trevlig skapelse. Det ska bli spännande att höra dess namne från MD också
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/01/10 :  00:53:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Konstruktionen
Coltrane Alto är en trevägs högtalare med element från Tyska Accuton som saluförs under namnet "Thiel and Partner". Thiel and Partner kännetecknas av att de bygger element med extremt hårda koner. Alto's koner är byggda i en mycket hård aluminium oxid och de är tunnare än äggskal...

Thiel C89


Eftersom konen är så tunn skulle den spricka om man mot förmodan skulle råka röra vid den så Thiel and Partner levererar alla sina element med ett galler. Det kan ju vara bra för dem som har små klåfingrar hemma...


Högtalarlådan är byggd som ett "rör" i ett kolfiberlaminat som vakumdragits och bakats i en autoklav vilket borgar för ett mycket hårt och homogent laminat. Processen är snarlik den som används för att bygga Formula 1-bilar... Även fronten som elementen sitter i är alltså i kolfiber. Topp och botten är gjorda i Trä. Toppen kan enl ryktena väljas i samma träsorter som Coltrane levereras i.


Lack och materialarbetet som gjorts på dessa högtalare är inget annat än förstklassigt. De riktigt strålar gott hantverk om dem. Här kan tom Hallberg Rassy, Malö och de andra finsnickarna lära sig ett och annat...


Coltrane Alto bakifrån


En högtalare behöver ju anslutas också. Anslutningarna på Alto sitter i botten och är av Bi-wire typ.

Bi-wire anslutning i botten


Ljudet
Den dagen jag var hos Mårten Design teamet stod Alto uppkopplade emot EAR509-monoblock och de drevs av en Advantage S1. Alltihop var ihopkopplat med Jorma Design's no1 kablar. Kort sagt mycket kompetent elektronik och kablar.
Jag har hört Coltrane ett par gånger i det rummet med olika förstärkare så rumsakustiken var inte okänd för mig. Det var dock EAR förstärkarna.

Uppställningen


Anläggningen och högtalarna presterade ett väldetaljerat ljud med mikrodetaljer. Det som främst stack ut, och var klart över de förväntningar jag hade, var mellanregistret och diskanten. Musiken flödade helt losskopplade från högtalarna och stereoperspektivet mejslades ut med skalpell, både i djupled och i sidoled. Röster lät otroligt naturtroget och att i sidled och djupled urskilja var sångarna och musikerna befann sig var inga problem alls. Basområdet hanterades på ett bra och mycket övertygande sätt.

Upplevelsen påminner väldigt mycket om det jag hört Coltrane prestera med bra förstärkeri.

Tyvärr fick jag enbart några timmar till fotografering och till att lyssna. Som vi alla vet flyger tiden när man har roligt och jag hoppas att jag skall kunna återkomma med en mer utförlig reflektion om ljudet i Alto vid ett senare tillfälle.

Vänligen, Pac



ED:Felbeteckning på EAR förstärkaren, 509 skall det vara. Tack "EAR"!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/10 :  00:59:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mmmm.... Hallberg Rassy!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/01/10 :  01:07:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jo, de kan gå på studiebesök till MD tycker jag. Då kanske de kan lära sig både epoxylaminering och att lacka trä samtidigt...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/01/10 :  01:51:12  Show Profile Send pesa a Private Message
Härligt, härligt!!! Som svenski i exil känner man sig stolt över de svenska prestationerna... synd bara att det är så svårt att provlyssna själv...

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2004/01/10 01:52:06
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/01/10 :  11:56:20  Show Profile
CES kanske Pesa ?! ;)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/01/10 :  12:12:20  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hur är högtalarna specade? Klarar aluminium koner av de riktigt höga frekvenserna som Coltrane skall återge?
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/01/10 :  12:23:16  Show Profile Send Cyber a Private Message
Wow, skulle var trevligt att få lyssna på Coltrane Alto....kommer den att finnas med på sthlmsmässan tro
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:50:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Ska bli intressant att få lyssna på den någon gång.
Riktigt snygg också, även om jag hade föredragit en fot/ställ i samma form som högtalaren.
Var utanför Hallberg Rassy i somras.......fanns en och annan skönhet liggandes där
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:29:06  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hej PAC är det inte så att T&P högtalarna är i keramik. Man lägger keramiken/leran på aluminium och hettar upp/bränner (som porslinstillverkning) tills aluminiumet bränner bort, därför är konorna på T&P så sköra att man väljer att sätta på ett galler.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/01/10 :  23:12:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Nej, nej ursäkta jag uttrycker mig helt fel. Det är absolut inte aluminium membran, det är en keram som består av di-Aluminium-tri-oxid(Snacka om tungvrickare!!!). Det är ett oerhört hårt och formstabilt material. Accuton själva skryter med att keramen har safir liknande egenskaper...

Alla frekvenskurvor för deras element finns på derassite.

Ganska intressant att studera deras site faktiskt. Det märks att det är ett seriöst bolag...

Jag måste bara återigen gå tillbaks till hur chockerande väl högtalaren försvinner i ljudbilden. Det finns många bra högtalare som alla mer eller mindre försvinner i ljudbilden. Med Alto är det som om högtalaren aldrig funnits, den försvinner totalt.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/01/11 :  00:01:34  Show Profile Send Mattias a Private Message

Trevligt reportage Pac.
Längtar till Stockholmsmässan och provlyssning.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/11 :  01:40:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Pac:

Trevlig läsning...mmm...godbitarna på bilderna hade man gärna velat lyssna till!

Mvh,
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/01/11 :  09:26:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tack för kommentarerna om reportaget. De värmer och gör det värt att lägga tiden

Vänligen Per/Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000