HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 EPOS M12 - en liten recension
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/21 :  11:11:29  Show Profile Send Poe a Private Message
Lyssningsintryck EPOS M12 (M15 & QUAD 12L):

Högtalarna var monterade på orginalstativen (öppen konstruktion 50cm höjd) och kopplade till Exposure CD 2010 samt förstärkare 2010. Kablaget var från DNM. Musiken jag lyssnade till var Tracy Chapman (1:a skivan - Skön akustisk musik med mycket detaljer och rytm samt bra inspelning) och Lenny Krawitz ("Best Of" - "Skitigare" inspelning, men skön rockig musik).

Första intrycket var att lite negativt då jag tyckte ljudet upplevdes som lite tunt och med lite väl framhävd diskant, fast ändå aldrig vass. Övre basen kändes något "tjock" och med begränsad botten. Efter ett tag så brydde jag mig mindre om detta och lyssnade
mer till musiken på ett avslappnat sätt. Stereoperspektivet var väldigt brett och öppet med en naturlig separation av instrument och sång. Trots att fortfarande kändes något tunn så lät röster mycket naturligt och trummor hade kraft och pondus. Lenny Krawitz lät fortfarande skitig, men med dessa högtalare brydde jag mig inte så mycket om det. (På mina egna B&W 602 S3 kan denna skiva bli för "skitig" och outhärdlig efter en längre tids lyssnande.)

Sedan adderades ett Exposure slutsteg, 2010, så att högtalarna Bi-ampades. Nu lät allting mer kraftfullt och med mer pondus. Det kändes dock fortfarande som det saknades lite botten i ljudet. Diskanten upplevdes dock inte längre som påträngande.

Nu skiftades högtalarna till ett par Quad 12L. Ljudkaraktären var förvånandsvärt likartad. Quad(arna) spelade dock lite mer "direkt" medans M12:orna var lite mer tillbakalutade. Jag upplevde dock
fortfarande att det sakandes lite botten i ljudet.

Efter en stunds lyssnande ersattes Quad med Epos golvmodell M15. (Samma enheter som M12.) Basen blev något förstärkt, men samtidigt minskade engagemanget i ljudet något även om ljudkaraktären
i grund och botten var detsamma som M12:orna.

Sammanfattningsvis faller min smak på Epos M12 av dessa tre högtalare. Golvmodellen ger lite mer botten, men engagemanget minskade något. Prisskillnaden mellan dessa två högtalare är 68% och tar man detta med i beräkningen så känns de inte motiverat att köpa golvarna. Quad lät bra, men de kändes inte riktigt lika
engagerande i ljudet och här fokuserade jag undermedvetet mer på detaljer än på musiken. Epos M12 är helt klart en högtalare som spelar mer musik än detaljer (ja, det låter som en klyscha, men
så upplevde jag dem i alla fall).

Till sist så tror jag att lyssningsrummet inte var det bästa för att få en god basförstärkning som dessa högtalare förtjänar. Efter ett samtal med säljaren bekräftades detta. Stampade man lite med foten i golvet så kändes det att det var lite lustig resonans (någon typ av skivor på reglar e.dyl.). I en normal lägenhet tror jag att dessa högtalare kommer mer till sin rätt.

Min referens är ett par B&W 602 S3 och dessa spelar med en rappare och djupare bas samt med mer fokus på detaljer. Engagemanget är dock inte riktigt i nivå med dessa Epos M12:or. Frågan är vad man föredrar. Personligen är jag något kluven. Finns det en högtalare med B&W:s "korrekthet" med avseende på detlajer och frekvensåtergivning samt Epos spelglädje och fokus på musiken så är jag såld! Ett par Epos M12 med en Rel Q150 kanske eller så blir det nog till att snegla lite mer (igen) på Dynaudio 52SE...

Edit: Stavfel

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/01/21 11:27:42
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000