Jag tror jag har dödat strömmätningsdelen på min fluke multimeter, är det någon som vet om det är kört eller om det går att laga? Det kanske till och med sitter någon säkring någonstans? Alla andra funktioner fungerar bra.
Med allra största säkerhet sitter där en säkring så du kan nog pusta ut.
MVH Martin
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Fluke är toppengrejer och brukar vara bra avsäkrade. MEN du måste ha rätt sorts säkring. Annars går inte säkringen nästa gång utan instrumentet!!!! I min sitter det 2 olika en 250mA och en 2A supersnabb. ELFA har säkringarna
Det är viktigt att du använder samma supersnabba och super dyra säkring för det har att göra med personsäkerheten också. Kopplar du in Fluken i ett högspänningssystem med strömmättning så gäller det att säkringen kan bryta och inte ska förutsättningar för en fin ljusbåge.... inte bra.
Tänk också på att instrumentet dör om man petar in mer än 1000 V. Då är det ett 1 kohms kolmassamotstånd som ryker, fungerar som säkring för gnistgapet. Även detta stora bruna motstånd ska ersättas med samma typ. Här går det att spara pengar dock. Bara det är kolmassa så funkar det. Detta motstånd kostar 70-100 kr från Fluke!
Är det något mer än säkringen som kanske gick sönder och som måste bytas? Jag skulle mäta spänning på ett bilbatteri och hade sladden i fel utag(10A) när den gick sönder. Jag har kollat säkringen och den är trasig iaf.
hade jag ingen aaaaning om ! Tack!!! (Jobbar emellanåt på el-linjen på gymnasiet... och det händer rätt ofta att eleverna lägger tillbaka intrumenten trasiga... SYND! för jag anser att det är Viktigt att de får lära sig praktisk felsökning/reparation ÅXÅ)