Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 01:52:15
|
Jag har hört ESL989 innan tillsammans med Quad77-707 förstärkning, och detta var då min referens till det 'perfekta' ljudet. Nu är den referensen ändrad. lösningen är förstärkaren Quad II-40. Den har mycket, men 'kanske' inte allt. För en vecka sedan kopplade den lokale hifihandlaren upp Quad's relativt nya rör stärkare II-40 till Quad elektrostaterna 989. Detta var man ju tvungen att höra så det blev ett besök så gott som direkt, trots att elektroniken inte hade 'gottat' till sig. Det lät helt ok, inget snack om att det var godkännt, men det var ljust, alldeles för ljust. Diskanten nästan skar sig mellanåt. jösses, detta måste ju rätta till sig, annars är det ju katastof. Tyckte också att det fanns problem med detaljer över alla register. Speciellt att instument inte klingade ut och att de lät hackiga, ungefär som att det saknades information bitvis. Basen? *boom* *boom*, i de lägra oktaverna men annars lät det helt ok. Rent allmänt kan man säga att det lät rent, kallt och luftigt.
Ok, det var för en vecka sedan. Idag är läget annorlunda. Kom precis hem efter att lyssnat konstant på musik i ca 5 timmar, jag har inte hämtat mig än. Jag är totalt chockad. Vi började lyssningen med Petshop Boys - Behavior, B-sidan. Japp, problemet i diskanten var borta, problemet med detaljer och saknad information var borta. Basen i de lägre oktaverna? Fortfarande lite 'tjock' men bättre. Lyssnade igenom b-sidan och jag tyckte det lät väldigt, väldigt fint. Där är en fantastiskt fin klang och perfekt med luft i systemet. Rent? Skojar du! Det är Quad vi talar om! Andra skivan. Smashing Pumpkins - Siamese Dream, sida 3. Mayonnese, en klassiker i indie/grunge stuket. En riktigt gripande låt med tunga, riviga el gitarrer. Hur lät det? Maffigt!! El-gitarrerna låter med botten! Tar tag i dig och håller dig på plats! Vilket ös! I ett par elektrostater?! Japp, det kan du ge dig på. Samtidigt som alla småljud, viskningar, bakgrundsljud smyger sig fram och blir fin-fint tydliga. Separationen mellan instumenten kunde vara bättre, men man glömmer liksom bort det, eftersom allt annat är så fantastiskt fint. Efter det spelades Niel Young, inget för mig så jag tog ett bloss under tiden. . Fint lät det, men så ät det också lättspelat och funakr på de flesta anläggningar av klass. Mitt nästa val: Pink Floyd - Relics. Kan det bli mer passande? Som gjort för elektrostater kan man tycka, och visst... Detta är den absolut största hifi-upplevelsen jag någonsin upplevt. Varför? Jo, eftersom det lät förtrollande bra. Jag tappade fattningen om rum o tid (jag överdriver inte, jag hamnade i ett meditativt tillstånd). Paintbox, viskningar!! Vansinnigt häftigt. Lagom med luft. Att det finns så mycket information gömd på denna skivan hade jag inte en aning om. Julia Dream... ljudeffekterna kröp fram och la sig på rätt ställe. Jag kan inte riktigt beskriva upplevelsen, eftersom jag inte har ord för det. Some exempel kan vi ta ljudeffekten i slutet på låten som vandrar från vänstar till högerkanal. I denna ljudeffekten finns mikroinformation som jag aldrig hört innan, och sen med den klangen, upplösningen, m.m, m.m. Makalöst! Superlativ! Nästa skiva var en reagge platta. Vet inte ad det var med jösses. Lättspelat, få instrument, rent, fint inspelat. Jag satt o lyssnade och blev indragen i ljudbilden. Jag kan förklara ljudbilden som att lyssna på ett par hörlurar av mycket hög klass, där ljudet finns framför dig och runt huvudet till öronen, med ett ljup som är... vråldjupt Man blir totalt uppslukad och ett par högtalare finns inte i rummet om du blundar. några problem med frekvensövergångar finns inte. Det är ju elektrostater. Vi spelade ytterligare några skivor och det är bara att konstatera att detta är high-end på riktigt. Och röståtergivning skall vi inte ens tala om.....
Så var står jag nu då? Jo, ett par ESL989 eller 988 kommer jag att skaffa mig, men jag behåller min Quad99-909 kombination, mest eftersom ekonomin inte tillåter, annars hade jag bytt direkt. Skillnaden mellan dessa två ligger mest i 'body' och luft, där rören vinner. Min erfarenhet säger mig att 99-909 har en tydligare separation mellan instument, vilket jag uppskattar. Rören har högre tomgångström vilket innebär att högtalarna lossnar lättare, speciellt vid låga volymer. Quad II-40 och ett par ESL989 går på runt 100 stora. Inte billigt.. Inte dyrt.. Det är entusiasm vi talar om, och det vet vi alla här på forumet hur skadad man kan bli av . Mitt råd till de som funderar på ny utrustning i denna prisklassen och över. Ta kontakt med närmsta Quad handlar och be om en provlyssning. Dirty Music i Kristiantad, som har detta systemet hemma hos sig, har ett 'tillräckligt' optimerat system/rum för att utvärdera på. Som vi alla vet krävs det arbete för att få det att låta rätt. Från det ena till det andra. Jag var inte själv på arken mässan, men jag ber Er att lyssna på Quad ytterligare en gång i ett bättre förhållande (2-kanal med rätt elektronik i hemmiljö).
Utrustning som spelats på förutom Quad II-40 och ESL989:
Linn LP12 (topputrustad) (all musik spelades givetvis på vinyl under utvärderingen). Linn Linto. Solidtech Feet Of Silence under all elektronik. Supra Lorad, Supra EFF-1 (jubilé), Supra Sword. Voltex filter.
Kataktär: Neutralt till 'lätt' ljust ljud. Välbalanserad ljudbild. Intimt ljud. Fullregister. Naturlig klang. Hög dynamik! Tysta!
Negativt: Kan svälla lite i basen. Kunde haft bättre separation mellan instrument (eller var det Linnspelaren???).
 <<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 13:11:37
|
Måste tillägga att det där med basen med all sannolikhet beror på rummet som egentligen är för litet, men funkar fint ändå. Sen spelade vi rätt högt emellanåt (fast man förstår inte det förrän man öppnar munnen o skall säga nånting).
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 22:53:46
|
hörde du quad på mässan då? det va bra, lugnt och härligt.
jag undrar varför de byggt de nya så plastigt, det är jäkligt synd, topplattan på de nya quad är tun plast, av typen som man tillverkar köksredskap utav, plik plik lät det när man knackade..
inte heller särskillt stabila, inget vidare bygge, sedan är också själva ramen innuti av plast??? eller?
jag finner det MKT synd.
fast när det låter så bra som det faktiskt gör, så är det ganska lätt att bortse från detaljer som plast...
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 01:50:27
|
Hej Ranefjord. Bra recension av 989.Nu kanske du förstår varför jag kör med rörhäckar till mina 63òr. Tror att de är bättre än QUADII-40 faktiskt. Lyssnade till 989 för första gången på mässan.Visst det fanns annat som hördes bättre Audio Physics & Mårten Designs Coltrane bla men till helt andra priser dock.Vad jag tyckte på mässan så var QUAD de mest prisvärda högtalarna som jag lyssnade på i alla fall.Nu blir man ju riktigt sugen på att byta upp sig MVH/Mats
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 03:47:48
|
Tjenare. Enligt Quad och arken så var jag inte där, men han som har systemnet jag ressenserade var där, och han tyckte att Quad hade misslyckats på mässan. Jag vill av diplomatiska skäl inte skriva 'totalt misslyckats', men som sagt, det är 2 kanal som gäller med quads egna förszteg o vinyl som gäller. Angående finnishen så finns det topp-platta i trä att köpa till för 2500/paret. Snyggt som tusan! och de nya designerna är i aluminium tror jag, men är 10 000:- dyrare..
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 07:06:40
|
De hade andra topplattor som hängde på väggen där uppe.Håller med dig att de passar bäst till 2Kanal
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder
|
Edited by - EAR on 2002/09/10 07:30:35 |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 16:12:09
|
quote: Nu kanske du förstår varför jag kör med rörhäckar till mina 63òr.
Faktum är att det lät riktigt fint med 77-707 oxo. På vissa punkter bättre, men det intressanta med rören är att de får fram själen i musik på ett annat sett än transistorerna. Men det är en smaksak. 77-707 har bättre separation mellan instrument, det är rätt viktigt i längden tycker jag, men det var ju inte dåligt med rören heller om man säger så. Om man får välja mellan att köpa II-40 eller ESL989 så väljer jag ESL989 alla gånger. Men i mitt fall lutar det åt 988 pga 989 egentligen kräver sitt rum. Men det får framtiden utvisa. Just nu är det till att böjra spara (och spela på hästar ...
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 17:29:14
|
Nu har jag varit och lyssnat på samma anläggning som Ranefjord. Detta är mina upplevelser:
Man känner igen Quadljudet. Tänk dig en riktigt skön gammal flanellskjorta. Vad tänker du på? Du blir lugn och trygg, svävar faktiskt lite som på moln. Det finns en organiskhet i flanellen, strukturen på tyget syns dock ändå tydligt genom den lite gosiga ytan. Tänk "textur".
Så upplevde jag ljudet från anläggningen. Källa var LP12an och så nån Meridiankombination för cdavspelning. De som var på mässan och lyssnade i Kuzmas/Amphions/Base rum tvekar nog inte heller på vad som låter bäst. Det mest levande och naturligaste ljudet får man med vinylen, det är nog bara så. (I samma prisläge cd/vinyl måste man kanske tillägga. Med rätt stor fördel för vinylen vill jag påstå.)
Att det sen rör sig om rörmonoblock med underbar retrofeeling, fast ordentligt gediget byggda, gör ju bara upplevelsen än större och trevligare. Tur att det blivit lite svalare i luften.
Det spisades lite allt möjligt, Blue Note jazz, Jimi Henrix, Linda Ronstat, Elvis (låten Fever, ni vet, som spelades på Audio Physic på Arkenmässan) med mera.
Om du är såld på levande återgivning med rätt mycket sväng på programmet så kan det här vara något för dig. Och om man överhuvudtaget är intresserad av Quad och bor nere i Skåne, så är det nog dags att boka in ett besök hos "Dirty" för lyssning på Quad i hemmiljö. Men om du är ute efter brutalanalytisk musikåtergivning, stenhård baskontroll och har en faibless för lite ljust och kliniskt ljud behöver du ej göra dig besvär, om du inte känner för att vidga dina vyer förstås...
Jag delar mycket av intrycken vad Ranefjord skrivit om naturlig klang och det, men att det skulle låta lätt ljust håller jag inte med om. Däremot har jag förstått att man kan tycka väldigt olika om samma saker, och vet ni vad? Det känns ganska skönt att ha kommit till den insikten...
________________________ No bull!
|
 |
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 17:31:44
|
(Slänger in en bild på monoblocken...)

|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 17:34:34
|
Linvall: Angående det där 'lätt ljusa' så kanske det är så att det inte var fullt inspelat sist jag lyssnade heller. Bara skönt om det blivit lite mökrare. Som sagt, kan varit en inspelningsak. Fint låter det iallafall.... vill ha!!!! JU!!! vill vill vill vill.... Får upp o lyssna mer nån dag i veckan... o frestas lite till... *smask*
 |
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:11:06
|
Jo, nog var det kul att lyssna där, helt klart! Bra skriven recension för övrigt! (även om textmassan känns lite kompakt, släng in lite radbrytningar här och där så blir det lättare att läsa...)
Vi kanske har lite olika definitioner av "ljust" också. 
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 12:01:17
|
an.g formatet på texten så blev det lite galet när jag klippte in det från ultraedit. Orkade inte redigera i erfterhand.. *slappis* 
 |
|
|
Topic  |
|
|
|