Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member
   
189 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 10:25:09
|
Jag har nu äntligen fått ordning på mina DIY absorbent paneler. Så här kommer en recension på ljudet. De är 2 st, mäter 1 x 1 meter och består av en träram dikt an mot vägg och tätad. 95 mm gullfiber, fluffigt ditsatt så den sticker ut lite. Sedan en hålad masonit, men en del av hålen uppborrade till lite större. Limmad med dämplim på ramen och spikad. Och sist men inte minst, en profilerad AKU skiva limmad med dämplim mot masoniten.
Hur blir då ljudet? Först och främst så reduceras ljudnivån i rummet, och man måste dra på lite mer för att få samma ljudnivå, i alla fall subjektivt. Röster och instrument får mera konturer och detaljer hörs bättre. Ljudet blir också subjektivt lite plattare på vissa skivor, men på andra skivor inte. Tidigare lite "röriga" skivor, som ex några spår på Nyorican Soul, känns ännu rörigare pga av att flera detaljer hörs. Öronen bombarderas av alla instrument, rytmer och röster. Å andra sidan blir lugnare skivor, som ex Lisa Ekdahl jazz, lugnare. Skillnaden mellan olika inspelningar ökar alltså. Jag misstänker att detta är pga mindre reflektioner i bakvägg, som ger upphov till en falsk djuphet i ljudbilden och ger en färgning åt alla typ av musik.
Det mesta händer i övre bas och mellanregister. Avklingning i basen sker snabbare, och basen blir snabbare och mer "struttig". Avklingning i slutet på låtar blir tydligare, mot en mycket tystare bakgrund. Allra djupaste basen är inte så mycket påverkad, och där slutar nog absorbenternas kapacitet. Kort sagt blir ljudet torrare, mer definierat och rappare.
Till deras nackdel kan ju sägas att högtalarens brister kommer fram tydligare. Den topp jag har runt 3,5-4 kHz på 2 dB hörs tydligt vid pianospel etc. Också diskantelementets (mjuk dome-diskant) brister i form av småfräsig diskant, som alla mjukdomar mer eller mindre lider av, blir tydligare. Så absorbenterna ger ännu mer krav på att införskaffa nya högtalare. En annan brist som uppenbarar sig är att högtalarna inte är så ljudtryckskapabla, och 5 tummarna orkar inte riktigt med komplexa musikstycken på hög volym (igen ex Nyorican Soul). Å andra sidan kan man inte begära så mycket för ett par 10 åriga högtalare som såldes för ca 1500:- paret (byggsats) eller 3500:- (färdiga).
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
    
7949 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 10:54:33
|
Lustigt att du upplever att ljudbilden blir plattare. Det brukar vara tvärtom. Flytta högtalana in mot väggen bara så hör man tydligt att ljudbilden blir platt p.g.a. att reflexerna kommer tidigare. Mina experiment med dämpbafflar ledde till en djupare och mer punktformig stereobild, men jag klädde in en mineralullsskiva med tyg. Kan AKU-skivan vara lite för hård så att reflexer uppstår? Eller att masonitskivan orsakar reflexer i mellanregistret där aku-skivan inte har så stor verkan? Jag antar annars att idén med masonitskivan är att den ska verka lite som en helmholtz-resonator för dämning i bas-området?
|
 |
|
Thomas A
Member
   
189 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 11:08:35
|
Jag upplevde egentligen mer skillnader mellan skivor. Vissa skivor känns plattare och vissa inte.
En lustig funktion på min DVD spelare (Toshiba) är att det finns en 3D funktion. Det det gör är att lägga till någon typ av reverb/eko, vilket gör att djupet i ljudbilden ökar. Detta är ju artificiellt, of course.
Alltså, allting som ekar gör det "djupare". Det man vill höra är ju djupet i inspelning och inte det i rummet. Absorbenterna gjorde punktformigheten bättre, men i de inspelningar som inte har något djup så hörde jag inte heller så mycket djup. Dock i de som har djup (ex. Cowboy Junkies, Trinity Sessions) så framträdde det tydligare.
PS. Masoniten ökar bredbandigheten hos dämpningen, dvs den går längre ner. Enbart gullfiber gör att man måste upp till halvmeter dämpning för att få effekt ner i övre bas/mellanregister. DS
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
Edited by - Thomas A on 2002/09/12 11:46:01 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens
    
844 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 07:41:43
|
Du har samma erfarenhet som jag. Med mer reflexer(mindre absortion) från bakväggen ger det en falsk bild av rum eller djup. Vi eller våra hjärnor hinner inte upplösa reflexerna från högtalarljudet och antagligen så blir resultatet att vi tror att det är mer reflexer på inspelningen vilket adderar lite rum till inspelningslokalen. Med absortion kommer inspelningens eget rum mer i fokus och därmed försvinner den "falska" upplevelsen av rum. Detta ger större skillnader eftersom skillnaderna mellan inspelningarna står på egna ben och slätas inte ut av färgningen från bakväggen. Upplösningen ökar.
John |
 |
|
markih
LTS Göteborg
    
963 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 14:19:38
|
Jag har samma erfarenhet med djupet. Inspelningar som har äkta djup vinner på detta. Andra (många) blir mer platta, troligen pga inget "eko" från bakvägg som ofta bidrar med "djup".
Intressant ändå att så liten yta kan påverka såpass. Hade du högtalarna nära vägg?
markih |
Edited by - markih on 2002/09/22 14:20:33 |
 |
|
Thomas A
Member
   
189 Posts |
Posted - 2002/09/22 : 16:44:18
|
Hej Markih,
högtalarna står nära vägg.
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|