HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Hoppsan, jag köpte en Nottingham!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/23 :  14:53:52  Show Profile Send lindvall a Private Message
Med ett fånigt leende på läpparna har jag suttit och lyssnat på vinyl i helgen, förutom då jag varit iväg till IKEA för att köpa "Lack"-bord till att ställa upp anläggningen på. Förra helgen så sa min lokale handlare (Dirty): Ska du inte ha den här Nottinghamspelaren då? Det gällde en vinylsvarv vid namn Nottingham Interspace, med Tracer 2 pick-upen.

Hmmm... Jo, kanske det...

-Ja, bestäm dig inte i dag, men ta en funderare, sa Dirty.

Så jag tog en funderare, och nu sitter jag med Interspacen och är sådär lycklig som ni vet man kan vara då man skaffat en ny grej man känner "wow!" inför. Vinylspelare är ju om möjligt ännu krångligare att bilda sig en uppfattning om än andra hifiprylar, så jag har inte lyssnat runt på så många, men i och med andras utsagor, och hur den låter i mitt system, så fick det vara nog som beslutsunderlag för att jag skulle bestämma mig.

Nottinghamen är väldigt tyst när den ska vara tyst, om skivorna inte är knastriga förstås. Men det är inte mycket knaster som stör i jämförelse med innan då jag hade en Pro-Ject 1.2. Från den är det ett rejält kliv uppåt, konstigt vore det ju annars.

Så är den ju lite sexig också. Medelst en lätt knuff sätter man igång skivtallriken. Den gröna fejkmarmorn har också sin "lite på gränsen"-känsla som gör det hela extra spännande. Många avskyr utseendet, andra älskar det.

För att klyscha till det så håller den faktiskt musiken i ett lugnt och fint järngrepp. Ett järngrepp med silkesvantar. Fint soundstage också. Plötsligt kändes det som musiken gick fortare än vanligt, men så lyssnade jag parallellt på cd / vinyl (Depeche Mode - "Exciter") och nej, det var samma hastighet. Kanske beror det på att takten känns mer definierad med vinylsvarven än cdn..

Nu kommer vinyljakten att intesifieras när ekonomin hunnit ikapp mig igen.

Jag hörde av Dirty att ett par stackare som läst forumet här hade kommit in i affären dagen efter jag hade fått hem spelaren för att lyssna på Nottingham. Så fanns den inte inne. Jag beklagar, ni får höra av er till mig eller Ranefjord för vidare lyssning om ni har vägarna förbi.

/lindvall




Mer info:

http://www.aslgroup.com/reviews/interspaceWHF.htm

http://www.aslgroup.com/nottingham/interspace.htm

http://www.scientificdesign.com.au/NottinghamAnalogue_intro.htm




Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:42:48  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Grattis till ett lyckat köp.

Det är något speciellt med de där stora svarta plattorna, man måste bara spela dem.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:32:51  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jaså det var du som köpte den

Jag hör av mig nästa gång jag åker förbi Kristianstad.

(En av stackarna som hade vägarna förbi)
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:40:43  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ja, inte kunde jag veta att ni hade tänkt er dit just då!

Du är välkommen att hälsa på! Skicka ett PM i förväg bara...

________________________
No bull!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/24 :  16:23:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Välkommen i Klubben!



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/25 :  09:44:37  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tack Ranefjord! Nu kan vi sätta ihop ett DJ-set med våra Nottinghammar och lira 80-talspop på nåt disco!

________________________
No bull!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:50:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Låter som en idé. Visst 17 är det en fin spelare?! Och sååå sexiga!



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/25 :  13:25:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Satt o tittade lite på nottinghamarna på webben. De är fantastiskt fina... Hyperspace-decket är ju kungligt!! Men både inter och space decken måste ju räcka långt. Ärligt talat tror jag aldrig att jag kommer att byta spacedecken. Möjligtvis uppgradera den... Prova tracer3 puppan kanske... Nej, Nottingham känns rejält... Synd att den inte matchar Quad99'an ... hmmm... *gruff* Men man står väl ut... Den låter ju hyfsat...



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:35:05  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ett tag funderade jag lite på Kuzma stabi-s för den var ju fräck, men, nej, en rejäl plint och en rejäl skivtallrik kändes på något sätt tryggare. Och jag går enbart på känslan...

________________________
No bull!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000