HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 3 Cdspelare testade!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/15 :  08:57:24  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nu har jag under ca 3veckor haft förmånen att ha 3 spelare hemma samtidigt och därigenom kunna utröna eventuella skillnader, svagheter mmmm. Spelarna är CDfix (Min egen), Linn Ikemi, AA Paganini. Dessutom har jag haft möjlighet att låna hem lite andra spelare under kortare perioder. Jag har också släpat runt spelarna till kompisar för att ge cdspelarna lite olika miljöer att testas på. Vi har dessutom lyssnat lite blint med ett draperi för elektroniken.

Ta nu mina ord för vad dom är: Jag har ju en gång valt Cdfixen pga att jag tyckte att den var bäst i prisspannet upp till 20KKR.

AA Paganini är en snygg spelare. Framför allt dom kvinnliga lyssnarna tyckte att den var "söt". Mekaniken känns helt ok. Dom flesta lyssnare upplevde den som mjuk och kanske lite avrullad både uppe och nere i frekvensregistret. Däremot presenterar den mellanregistret med röster och dylik med bra kropp. På "skräpiga" inspelningar bländar den liksom ner och allt blir mindre rått. Jag har en kul liveskiva med Marie Bergman (Levande) och där är en gammal progglåt som heter "ingen kommer undan politiken". Maries stämband verkar liksom inte jobba lika hårt som på dom andra spelarna. På Oasis (Whats the story) morning glory så är ju hela plattan rått inspelad. Hififaktor noll men några låtar är härliga att lyssna till, även här presenteras Liam Gs röst mer odramatiskt.
Relativt snabbt innfinner sig en viss lyssningströtthet, jaha? var det inte mer??. På en av mina favoritskivor Stings "nothing like the sun" så är allt lite för inbäddat.
Vismusik odyl hanteras mycket bättre, närheten till Cornelius trasiga skor är mycket bra. Det är bara det att andra spelare kan detta också. Ingen av hifiafficionadosarna (6st) tyckte att Paganinin var bäst. Ingen tyckte heller att den var dålig. Av dotterns vänner + min fru tyckte kanske 20% att den var bäst och även här tyckte ingen att den var dålig.

Linn Ikemi är inte någon skönhet. Liten oansenlig svart låda som ser rätt billig ut. Min dotters kompisar + dom av mina vänner som inte är direkt hifiintresserade trodde att spelaren betingar ett pris på ett par tusenlappar.....Den är ju som dom flesta vet mycket dyrare med sina ca 32000Kr än dom andra två. Däremot känns den ganska välbyggd, fin slädmekanik och så.
Linnen spelar allt rätt i "nyllet" på lyssnaren. Det är ganska charmigt på lite tuffare inspelningar och fungerar bra på typ Marie Bergmans "levande". Den har bäst bas av dom 3 spelarna i alla fall på djupet. Däremot saknas viss finess i musiken. Allt presenteras på samma påstridiga sätt. Dessutom sker allting på en mindre radie än på dom andra spelarna och på viss musik (ex Pink Floyd) finns det ju ljud och annat som skall förnimmas som om det kom från olika hörn i rummet. Linnen är dock väldigt direkt och vid en demo där man snabbt byter spelare var det många som gillade Ikemi. Utav 6st riktigt hifiintresserade så var det 2st som ansåg att Linnen var den bästa spelaren. 2par hifiöron gillade den inte alls utan tyckte bättre om Paganinin. Tjejgänget tyckte rätt bra om Linnen, ca30& gillade den.

SAT CDfix ser betydligt dyrare ut än Ikemin även om den har ett "rent" utseende. I början var dom flesta lyssnare mest imponerade av den gedigna fjärren. Hela spelaren känns dock gedigen och ganska tung.
Fixen spelar vackert. Allt är följsamt och på diskantområdet är den faktiskt ganska överlägsen dom andra två. Den är dessutom kraftfull, på hårdrock typ Van Halen trycker det på bra. Dom flesta som lyssnade ansåg dock att Linn Ikemi gick djupare i basen än fixen. Däremot upplevdes fixen som mer upplöst även i basområdet. Fixen är också bäst på att plocka fram detaljer ur skivorna och på denna punkt var också Ikemi ok. För 4st hifinördar var SAT Cdfix bäst. 1 person tyckte inte om den. Tjejerna utsåg också fixen som vinnare,50% satte ett kryss för fixen.

Spelarna avlyssnades av undertecknad på en ren Linnanläggning och hos en kompis som har Rotelelektronik/Dynaudio högtalare. Dessutom med SAT Amplifix hos en tredje person. Skillnaderna var rätt intakta även om fixen inte riktigt trivdes med Rotelelektroniken/Dynaudio högtalarna.
Vi använde också en Rotelspelare och min dotters Marantz som lite av referenser. Här visade det sig att "money talks". Dom tre dyrare var betydligt bättre på alla punkter.

Detta var dom grejerna det spelades på i mitt rum:
Förstärkare: SAT Amplifix, Marantz 6010OSE, Linn Majik
Högtalare: Rega EL8, Acustic energy AE1, Qln signature
Kablage högtalare: Nordost valhalla, Audioquest midnight, Supra sword
Kablage signal: Transparent music wave, Art audio silver, Linn

Summa sumarum:

I mina och dom flestas öron gillades SAT Cdfix bäst. Därmed inte sagt att dom andra två var dåliga, prisvärdheten hos Linn Ikemi kan dock ifrågasättas. Däremot var det kul att konstatera så stora skillnader i musik/ljud presentation. Det är tydligt att tillverkarna har olika ljudideal. Blindtesterna snarare förtydligade vad vi redan tyckte och användes framför allt när vi gjorde "snabbdemon". Ibland var det rätt packat inne i lyssningsrummet.

Jag hoppas att några av dom yngre kommer att uppskatta riktig hifi i framtiden, mer än vad dom gjort hittills.

Jag lånade hem Musical Fidelity A3 och AA Maestro under några timmar och Maestron känns lite "tyngre" än Paganinin inte bara bildligt
Rackarns snygg också. Hade AA varit min kopp te hade Maestron varit att föredra framför Paganinin, helt klart.

MF är en helt ok spelare som dock saknar det där flytet som ännu dyrare spelare har men i sin prisklass är den mycket intressant.


"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2002/09/15 09:00:08

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/15 :  09:16:47  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hifi-aktiva veckor, skulle man kunna säga...
Och så Arken på det!
Intressant att läsa om både ljudmässiga och känslomässiga upplevelser av apparater (kan man få känslor för en pryl?)...!
Bra att blanda in icke hififörtappade också!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/15 :  09:34:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tack, låter trovärdigt i mina öron samt överensstämmer med mina erfarenheter/fördomar.

De högtalare du nämner presterar väl inte djup bas (?), den upplevda skillnaden kanske handlar mer om att någon spelare inte är så neutral i hela registret utan blir en smula "fet" i de lägre regionerna.

Kul med draperiet!!

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:05:53  Show Profile Send COP a Private Message
Verkligen rolig och bra skriven recension som Du ger oss att läsa så här på söndagsmorgonen.
Mycket intressant för min egen del då jag letar efter en ny spelare i den här prisklassen, är dock lite nyfiken på Thules Digit tvåa.
/Clas
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:05:59  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag måste hålla med när det gäller basen i mitt lyssningsrum. Det är relativt sett litet så en större golvare fungerar inte så bra. Linnkillen Lasse som vi var hemma hos har rätt stora golvhögtalare och där var också basen helt ok med fixen. Det roliga är att vi som lyssnade där tyckte bäst om fixen även i Linnsystemet, tom Lars själv.

Den enda som inte alls gillade fixen är en vinylfantast. Enligt honom finns inga bra cdspelare oavsett pris. Han föredrog Linn Ikemi för han har själv en Linn LP12:a.....behöver jag nämna att han inte har någon cdspelare själv

Däremot är han en hejare på Skotsk singel malt. Både att dricka och att kunna plocka ut rätt vid våra testkvällar

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:28:02  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det är mycket bra när man kan som i ditt fall prova i olika miljöer och med skiftande elektronik. Tycker man får en rätt bra bild av vad som kan vara intressant att låna hem och testa om man är spekulant på en av dessa cd- spelare. En seriös test.

Blev lite nyfiken då jag så att det hade spelats på Sword, skulle du vilja plita ner några rader om denna högtalar kabel. Tror att det kan vara en del av oss här på forumet som är lite nyfikna på den.

Mvh
Audionet



"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:37:12  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Jag är också intresserad utav Sword, så några rader skulle uppskattas.


Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:59:15  Show Profile Send Niclas a Private Message
Tack för intressant test.
Håller med föregående att ett omdöme om Sword hade varit givande, särskillt då någon i Supras monter på Arken påstod att den var "bättre" än Vallhalla .
Mvh
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/15 :  13:43:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ja, det skänker en väldig trovärdighet åt produkten

Synd med dessa "badwillentrepenörer".

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/15 :  13:48:06  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nej, Sword är INTE bättre än valhalla. Valhallan har mer "flyt" och är otroligt högupplösande. Sword är dock en riktigt bra kabel för pengarna. Ren och tydlig genom hela registret. Det allra sista i upplösning saknas dock mot dom bästa high end kablarna men det borde det väl göra med tanke på prislappen.

Nu hade jag bara tillgång till Sword under två dagar förra helgen men dristar mig till att kraftigt rekommendera kabeln för dom som tänkt sig köpa kabel för dom pengarna eller lite mer.


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:34:04  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Kul test, tackar.

Fick dottern plus vänner en känsla för hur stor skillnaden kan vara på olika grejer och kan de numer acceptera hifi-galenskaperna utan att himla överseende med ögonen så fort hifi kommer på tal?

Jag vet själv hur min omgivning kan reagera ibland när jag sitter med ett fånigt leende och lysande ögon, precis som ett barn på julafton, och pratar om några fräcka hifipryttlar

Säg till om du är sugen på att testa min rotel dac+drive någon gång fram igenom...

/Jonas

- hifi och musik är en subjektiv upplevelse
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/16 :  17:29:03  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by kungpingvin

Kul test, tackar.

Fick dottern plus vänner en känsla för hur stor skillnaden kan vara på olika grejer och kan de numer acceptera hifi-galenskaperna utan att himla överseende med ögonen så fort hifi kommer på tal?

Jag vet själv hur min omgivning kan reagera ibland när jag sitter med ett fånigt leende och lysande ögon, precis som ett barn på julafton, och pratar om några fräcka hifipryttlar

Säg till om du är sugen på att testa min rotel dac+drive någon gång fram igenom...

/Jonas

- hifi och musik är en subjektiv upplevelse



Jo lite mer förståelse har dom nog. Det är ju inte varje dag min anläggning lirar Kylie Minogue

Jo, visst vore det kul att testa din Rotelkombo. Vi får se när jag drar igång nästa projekt

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/16 :  20:43:13  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Ja, det skänker en väldig trovärdighet åt produkten

Synd med dessa "badwillentrepenörer".

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -



Helt utan att säga något om sword och valhalla. Vore det helt otänkbart att t.ex. sword vore bättre än valhalla? Sett till priset, förmodligen. Men vad har priset egentligen för betydelse för ljudet? Ingen.

Håller med dig sladd att det är oseriöst med sådana uttalanden, men jag funderade bara varför man inte fäster vikt vid sådana här uttalanden. I teorin är det ju långt ifrån omöjligt att en kabel som är så mycket billigare är bättre. I praktiken?

Säger s.m.f som har lagt alldeles för mycket pengar på kablar enligt många.

s.m.f forever
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/17 :  08:52:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag har inte lyssnat på Swordkabeln.
Den är säkert bra.
Man fäster inte vikt vid dessa uttalanden eftersom det är sagt av den som säljer den billigare produkten.
Allt är långtifrån linjärt inom avdelningen pris-prestanda.
Men linjäriteten finns där ofta mellan vad en säljare påstår och hur väl det stämmer med hans önskningar...

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:19:52  Show Profile Send B Peter a Private Message
Intressant jämförelse Dan, jag får försöka jämföra CDfix med min något tweakade Linn Karik någon gång. Tyvärr så känner jag ingen i Luleå som har en CDFix. Dock, om LP12-ägaren föredrog Ikemi så kan jag gissa vad jag själv skulle gilla bäst. Osvuret är förstås bäst.

Apropå Supra Sword. Det tycks, från den suddiga bilden på Jenvings hemsida, ha använts PVC istället för teflon. När jag hade hemma Kimberkablar för jämförelse så hade just teflonversionen av samma kabel mer flyt och ett fastare ljud än pvc-versionen. Nu lär även kopparen ha varit av lite högre kvalitet i teflonversionen men jag undrar ändå om inte Jenving har gjort en miss som inte använt teflonisolering.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:30:46  Show Profile Send Timbre a Private Message


Har gjort samma erfarenheter.
Med teflonisolering känns det naturligare helt enkelt.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/18 :  21:05:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Intressant jämförelse Dan, jag får försöka jämföra CDfix med min något tweakade Linn Karik någon gång. Tyvärr så känner jag ingen i Luleå som har en CDFix. Dock, om LP12-ägaren föredrog Ikemi så kan jag gissa vad jag själv skulle gilla bäst. Osvuret är förstås bäst.

Apropå Supra Sword. Det tycks, från den suddiga bilden på Jenvings hemsida, ha använts PVC istället för teflon. När jag hade hemma Kimberkablar för jämförelse så hade just teflonversionen av samma kabel mer flyt och ett fastare ljud än pvc-versionen. Nu lär även kopparen ha varit av lite högre kvalitet i teflonversionen men jag undrar ändå om inte Jenving har gjort en miss som inte använt teflonisolering.





Jo, en person föredrog Ikemin. Dock gillade han inte den heller egentligen

Annars var vi faktiskt tre LP12 ägare + en fd LP12 ägare (Undertecknad) som föredrog fixen. Ikemin har en hel del uppenbara fördelar i och med att den känns väldigt "direkt" vid en snabb A/B lyssning. Linngänget (och Naimarna) brukar mäta en apparats kvalitet med hur snabbt man "kommer in i musiken". Just det kan vara en styrka OM man bortser från att både Naim och Linn spelar ovanligt påstridigt.
Personligen föredrar jag en LP12:a framför en Ikemi men smaken och baken...

En test JAG velat se och höra är mellan S1, Krell och Linn CD12. CD12 har jag blivit väldigt imponerad av när jag lyssnat i butik. Där verkar det som om Linn har kastat gamla "dogmer" och givit sig in i "high end" matchen

Jag vill poängtera att jag har full förståelse för den som har fallit pladask för Linnfilosofin. Det finns en rätt "rå" charm hos dom äldre och dom nuvarande billiga Linn-produkterna. Det som kan vara lite tråkigt ibland är att en del (inte alls alla) Linndiggare är så hemmablinda på gränsen till fanatiska.


"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2002/09/18 21:05:50
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/21 :  23:21:13  Show Profile Send ekman a Private Message
vilka kimberkablar är det som finns med och utan teflonisolering???

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/22 :  08:31:42  Show Profile Send Timbre a Private Message


I hela Selectserien och till Black Pearl används teflon som dielektrikum. I de billigare varianterna såsom 4PR, 8PR och liknande, är det plast som gäller.
Är inte helt säker på Monocle och BiFocal, men jag har för mig att det inte är teflon.


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/22 :  09:29:09  Show Profile Send Niclas a Private Message
Nej, jag var inne på Kimbers sida "här om dan", & Monocle hade nå´t som hette "Unique alternating dielectric matrix".
Däremot hade dom "billigare" 4/8TC teflon-dielektrium.
Mvh
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/22 :  10:15:10  Show Profile Send Timbre a Private Message


Prisvärda med andra ord...


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:23:42  Show Profile Send ekman a Private Message
just 8tc har väl fått väldigt höga betyg för prisvärdhet i den internationella hifipressen =)

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:54:53  Show Profile Send Niclas a Private Message
Ven säljer Kimber förutom Sontec ( 8TC = 590:-metern )?
Mvh
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/25 :  22:18:00  Show Profile Send Timbre a Private Message


Anders på Hifistället, tel 031-133535
Brukar vara öppen för diskussioner...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000