HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Advantage S250-X
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/22 :  00:21:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nu har jag provat Advantage S250-X sedan i fredags. Det började inte så bra. när jag skulle köra hem dom. Längst ned i Tingstadstunneln, blev det stopp i trafiken. Jag lyckades stanna, och såg i backspegeln att bakomvarande bil med nöd och näppe hann stanna. Puh, tänkte jag.
Med Advantageförstärkarna bak i lastutrymmet var det sista jag ville att bli påkörd bakifrån. Och då small det där bak. Nästa bil bakåt, som kördes av Advantageägaren körde in i bilen bakom mig, som knuffades in bak i häcken på mig. Men smällen blev inte värre än att Advantagesluttegen hade flyttat sig knappt en decimeter och var helt oskadade. Och min tjänstebil klarade sig också utan skador. Dragkroken hade tagit upp smällen. Men dom andra två bilarna var ganwska illa tilltygade. Advantageägarens bil hade fått hela fronten demolerad, och ratten hade flyttat sig in en bit.
Nog om den smällen.
Väl hemma så kopplades Advantageförstärkarna in och fick stå ett par timmar för uppvärmning innan vi började spela. Och spelat har jag gjort i ett par nätter nu. Och jämfört med Mark Levinson 333.5.
Och skillnaden är inte så stor, men Advantageblocken spelade med högre upplösning, men med ett mjukare och lugnare ljud. Basåtergivningen är kraftigare med MLslutsteget, men efter att ha lyssnat igenom en stor del av min skivsamling, så har jag bestämt mig för att Advantage även vinner i basåtergivningen. Den är helt enkelt renare i ljudet på alla parametrar. Så jag har bestämt mig för att köpa dessa Advantage S250-X, där x,et står för exportversion tror jag. Dom säljs i denna version i utlandet, men går att beställa i Sverige också mot ett pristillägg på ca. 30000 kr.
Jag får dom inte förrän tidigast i Oktober, så om jag skulle hinna sälja min ML383 innan dess, får jag försöka låna ett förstärkare tills dess. Och intresset verkar vara stort ifrån Norge, där jag satte in en annons på Audios hemsida.

Jorm

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/22 :  02:15:51  Show Profile Send Morello a Private Message
Har Jorma kontemplerat:



"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"









Edited by - Morello on 2002/07/22 02:19:36

Edited by - Morello on 2002/07/22 02:21:0
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/22 :  07:08:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nej jag har inte provat eller ens sett detta steg, men en del andra Audio Researchslutsteg har jag hört, och dom är inte så illa.
Men dom är inget för mig. Dyra att köpa och inneha (rörbyten - värmeförluster). Och dom värmer rummet för mycket nu på sommaren.
Och så innehåller dom fläktar, som jag inte vill ha snurrandes i lyssningsrummet.

Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  12:56:37  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Jorma!
Kul att du gillade Advantage! Skall lyssna hemma hos Pjotre vad det lider och bilda mig en egen vettig(?) uppfattning.

Fast jag undrar varför du bestämmer dig så fort för vilken du skall köpa? Jag menar att om du nu bestämt dig för att byta förstärkeri, så varför inte ta det lugnt och prova många olika? Exempelvis när du är i Alingsås, så varför inte gå in till Bosse på GoldenAge och låna hem någon av dom modeller han säljer(LCAudio/Spectron/PSAudio)?(och lyssna på makalöst fina högtalare!)

Jaja, det var bara min tanke och det är ju naturligtvis fullt möjligt at du provat fler än vad du skrivit om här.



Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/22 :  16:48:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte provat dessa som du nämner. Det är för det första så udda fabrikat att om jag skulle vilja byta framöver, så riskerar jag att bli sittande med dom vid ev. försäljning. Och vid ev. inbyte är det nog inte så många butiker som är villiga att ta emot dessa.
Och om det händer något, så sitter jag kanske där med det udda fabrikatet.
Förstärkarna som jag har lyssnat på hemma, har jag hört tidigare i jämförelser med ML383, så detta att det gått snabbt hemma var bara ett sätt att få bekräftat att dom är bra nog även hemma hos mig.
Och jag har inte tidigare hört bägge effektförstärkarna med samma högtalare. Nu fick jag det i en direkt jämförelse hemma. Och dom är begagnade bägge två, som jag har valt emellan.
Om det hade handlat om nyköp, så hade jag även provat ett Krell effektförstärkare, då jag tycker att den senaste serien i FPBserien låter väldigt bra.

Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  22:25:16  Show Profile Send matson a Private Message
Okej Jorma, jag förtår hur du resonerar.

Jag är ju helt på då det klara med att jag inte har ett dugg med detta att göra, men jag tycker ändå att detta är lite intressant.

Hur mycket grejer skall man testa innan man handlar?
Ingen kan ju lyssna på "allt" såklart och absolut inte om man bor i Sverige. Jag förstår din invändning mot dom märken jag räknade upp och visst kan andrahandsvärdet vara tveksamt(ej LCAudio iofs).
Men det finns ju så mycket "kända" grejor också. Gryphon, Classé och Audionet till exempel.

Jaja, strunt i det. Jag får starta en tråd om det någon gång!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/23 :  18:05:00  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hej Jorma,

hmm, funderade bara på att du skrev att denna specialversion av S250 redan säljs i utlandet..?!?
Är det då så att Advantage generellt har högre (bättre) specar på exportmodellerna än de som säljs här hemma..??
Tycker jag e lite taskigt mot oss nordbor...

Du kanske skulle prova min Krell oxo innan du bestämmer dig...som du märkte på 333.5 så kan det låta helt annorlunda hemma hos dig...du får gärna låna steget...
Skall ner till Björn på torsdag....

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/23 :  18:29:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Hej Jorma,

hmm, funderade bara på att du skrev att denna specialversion av S250 redan säljs i utlandet..?!?
Är det då så att Advantage generellt har högre (bättre) specar på exportmodellerna än de som säljs här hemma..??
Tycker jag e lite taskigt mot oss nordbor...

Du kanske skulle prova min Krell oxo innan du bestämmer dig...som du märkte på 333.5 så kan det låta helt annorlunda hemma hos dig...du får gärna låna steget...
Skall ner till Björn på torsdag....




Ska du sälja den? Då skulle jag bli tvungen att uppgradera den, och det blir dyyyrt. Jag skulle gärna ta en lyssning, men på torsdag går jag på jouren och kan inte låsa upp mig på någonting förrän tidigast nästa torsdag igen. Jag har redan bestämt mig för att Advantagestärkarna passar mig perfekt. Öronvänligt och samtidigt högupplöst, med en fin ljudbild. Och med bra kraftreserver.
Och så är det monoblock, så jag planerar ett par korta högtalarkablar i framtiden.

Vad det gäller dessa X monoblock, så är dom billigare i Sverige än i utlandet. Men dom måste specialbeställas.

Jorm
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/23 :  19:30:36  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Nä, ja ska inte sälja den å du behöver inte uppgradera den..
Tänkte bara det kunde vara intressant för dig att höra...

Om man köper en beg FPB-300 och uppgraderar denna till så hamnar man på ca 60% av nypriset av en FPB-400cX...och de blir identiska tekniskt/elektroniskt...fast med den gamla, snyggare designen..

Vi kan nog få till nåt nästa vecka, är ändå nyfiken på din anläggning...
Förresten, dina voodoo prylar har satt även mig i trance...hur går det med Bybee..??

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/23 :  19:36:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Bybee är jag på gång att ta hem några. Bla. en högtalartillverkare är intresserad att prova dom. Är du intresserad att prova några?
Nästa vecka är jag ledig from torsdag kväll och fredagen och vecka 32 är jag helledig från jobbet.

Jorm
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/23 :  19:42:25  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
"En högtalartillverkare.."...undrar vem..hmm, då kanske jag senare kan ta åt mig äran för att en mycket bra högtalare blir ännu bättre...
Prova själv, absolut..! Lite pirrigt att sätta lödpennan i Revelarna bara...men va f-n, några pilsner först så...

Nästa vecka är jag på Notodden Blues Festival fre-sön...du kan leka med Krellen då om du vill...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:13:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Jorma. Tjenar... Tänkte bara tipsa innan du säljer ML och byter upp dig att kanske prova en PS-A Ultimate Outlet och en minilab kabel till ML383'an innan du säljer. Det kanske ger lyftet hela vägen, och det är en billigare lösning.

mvh...


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:15:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är nämligen så att PS-A uo plus minilabben ger precis det som du skrefv var skillnaden mellan elektroniken. Alltså lugnare, mjukare ljud, plus mycket mer oxo...


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/25 :  14:44:19  Show Profile Send David A a Private Message
quote:

Nä, ja ska inte sälja den å du behöver inte uppgradera den..
Tänkte bara det kunde vara intressant för dig att höra...

Om man köper en beg FPB-300 och uppgraderar denna till så hamnar man på ca 60% av nypriset av en FPB-400cX...och de blir identiska tekniskt/elektroniskt...fast med den gamla, snyggare designen..

Vi kan nog få till nåt nästa vecka, är ändå nyfiken på din anläggning...
Förresten, dina voodoo prylar har satt även mig i trance...hur går det med Bybee..??




CH:

Kan man köpa en FPB-300 av första modellen och uppgradera den??
Jag trodde bara uppgraderingen gällde dom senare svarta CAST slutstegen.
Kan man uppgradera i sverige??




Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/07/25 :  15:39:21  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Man kan uppgradera alla FPB modeller till senaste version med undantag för frontplattan på den första generationen. Däremot får man en fullständig prestanda uppgradering. För vidare prisuppgifter, kontakta oss på Audionord AB.

mvh
Björn Wiman
Audionord AB

Björ
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:50:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Det är nämligen så att PS-A uo plus minilabben ger precis det som du skrefv var skillnaden mellan elektroniken. Alltså lugnare, mjukare ljud, plus mycket mer oxo...


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question.



Om du tror att jag inte har fixat det där med ren ström hemma redan, så kan jag berätta att den strömrening som jag har utfört här ger mer än en PS minilabb. Separata JPC2.5 från var sin egen säkring till varje apparat utan skarvar på vägen. Alltså inga vägguttag, utan en kabel hela vägen ända in i apparaterna. Sedan har jag också lagt om hela elsystemet i huset, så att den fas som matar anläggningen är helt ren från allt som kan skräpa ned strömmen på vägen. Dvs. kyl, frys, alla vägguttag, och all belysning i huset ligger på dom andra 2 faserna. Och jorden är på gång att separeras, med ett eget jordtag i marken. Jag håller på att undersöka markförhållandena, så att jag får minsta möjliga potentialskillnad till transformatorstationens jordpunkt. Ju bättre det har blivit desto större har skillnaderna mellan olika förstärkare blivit. Och det blir samma effekt med PS Audios prylar, förutom med en del förstärkare som har egen inbyggd strömregenerering.
Mark Levinsons 33 och 33H har detta inbyggt, och det är av samma slag som PS Audios värstingprylar, men inbyggt i slutstegen. Dom har det i en del andra apparater också. bla. i en del förförstärkare.
Och så är det på det viset att S1,an har ett försteg av mycket hög klass, som jag inte kan använda ihop med min ML383. Jag kör S1,ans försteg bypassad när jag använder 383. Och monoblocken kommer att ge mig den fördelen att jag kan använda mycket korta högtalarkablar, vilket kan ge en förbättring också. Signalkablarna blir lite längre, men dom är inte lika känsliga på längden som högtalarkablar.
Och riktigt bra kablar är dyrare på högtalarkablarna än signalkablarna, så där finns det en del att hämta också vad det gäller det ekonomiska.
Och så köper jag dessa monoblock begagnade till ett pris som ligger i nivå med vad jag får ut för min 383 när jag säljer den. Så billigare än så kan det inte bli.

Jorm
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/25 :  18:13:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja då är det ju inget att snacka om.


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/23 :  07:58:00  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Wow Jorma. Man blir faktiskt impad. Jag måste börja titta på det där med ren ström mm. Jag har visserligen en säkring som bara tar hifin så att den inte blandar in tvättmaskiner odyl för det kan tom jag fatta vara dumt. Kan man hyra in en elektriker som kollar upp så att man optimerar eller hur skall man gå tillväga?



Da
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:39:49  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det finns många Advantage ägare här i Halmstad.. men ingen som äger någon Export modell.. vad är skillnaden? Låter ju spännande.

Go to Top of Page


Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/09/28 :  09:57:30  Show Profile Send rö a Private Message
Detta är första gången jag är ute på detta forum, och vad ser jag... Någon som gjort samma jämförelse som jag mellan S250 och 333.5, och dessutom kommit fram till samma slutsats.

Köpte ett par begagnade QLN Artech MK 4 med separata delningsfilter för något år sedan, men var inte nöjd med min gamla förstärkar-kombination (Luxman). Lånade hem en massa prylar från Hifi-consult i prisklasser från 30 000:- och uppåt, men det mesta "nådde inte ända fram". Förrän jag fick hem 333.5, nu hände det grejer. Olle M. tyckte dock att jag skulle låna ett par S250 oxå. Med dessa fick jag allt som 333.5:an gav, men med en klarare upplösning och ett bättre sammanhållet ljud.

Det som slutligen fick mig att välja Advantage var faktiskt AC/DC, dom lät mycket bättre på S250.


Mycket väsen för lite ull, sa bonden när han rakade grisen.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/28 :  11:09:35  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Rö, välkommen hit!

Vi kan snart bilda en 250-klubb här på forumet...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/09/28 :  14:49:30  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag köpte mina för att
Loreena McKennitt låter
så bra på dom.
Sen fick man allt annat
på köpet.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/28 :  17:17:48  Show Profile Send drgreen a Private Message
hehe får man va med i klubben?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000