HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Revel Studio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/28 :  23:13:28  Show Profile Send drgreen a Private Message
Objekt: Revel Ultima Studio

Kringutrustning: Advantage S1 cdspelare med inbyggt försteg. Advantage S250 monoblock. Silk balanserad signalkabel, MIT T2 BW högtalarkabel. Supra Lorad nätkabel, Störskyddstrafo och Base technology platta till CD´n. SD-fötter under högtalarna. Rum: 3.9 X 6,0 X 2,4m. Mestadels betongväggar,parkettgolv. Dämpningar i form av stor tjock ullmatta, bokhyllor, tavlor och gardiner.

"Faktaruta"
Revel Studio är en trevägs högtalare med två 8-tumsbasar i ett polymermatrial, ett 5tums titanmellanregister samt en 28mm´s aludome. På baksidan sitter även en 19 mm´s softdome diskant som går att dämpa 3db eller stänga av. Även frontdiskanten går att ställa in med 0.5db steg från -1 till +1 db. Delningsfiltrena är samtliga 24 db filter som är individuellt matchade till en referenshögtalare. Delningsfrekvenser är ca 220 och 2.2 kHz. Biwiring är möjlig. Studion är en basreflexhögtalare med en rätt stor port på baksidan. Känsligheten är ca 87 db och impedans 6 Ohm med minimum på 3. "lådan" är gjord i MDF uppdelad i en baslåda och en mellan-diskantlåda. Revel anger ca 23Hz som nedre gränsfrekvens i rum.

Det finns en större högtalare i ultima serien: Salon, som är en fyravägs högtalare med ytterligare en 8tumsbas samt en 6,5tums mellanbas. Den väger även 40-50 kg mer än studions ca 75 kg. Det finns även en stativare "Gem" och center samt bakhögtalare som matchar ultima serien. Revel har även en billigare serie "performa". Priset på Revel studio ligger på ca 150.000 lite beroende på finish av vilket det finns rätt många att välja på. Det går även att byta sidopaneler på högtalaren om man har lust..men de kostar förstås...

Innan Studio högtalarna flyttade in spelade jag på BW 802 matrix S3 en högtalare som har vissa likheter (trevägare, separat låda för topp å botten , 2st baselement fast 7 tum). Högtalarna jag köpte var spelade i ca 5månader så lagom inspelade...Jag lyssnade ca 5-6 timmar hos den förra ägaren som drev dem med Mark Levinsson 436 monoblock (ca 188papp..) och ML 390S cd´n via madrigal å MIT kablar.

Det första man slås av när man börjar lyssna på dessa högtalare är hur rent de låter. I början innan man vant sej tycker man kanske att de låter lite väl "naket" men man inser snart att det är inspelningen man lyssnar på..inte högtalarens egenljud. Plocka fram t.ex Leonard Cohens senaste album, där finns all värme man kan önska sig och mer därtill...Det är just det som är grejen, inspelningarna låter mer olika än jag är van vid, många anläggningar stöper s.a.s musiken i samma form, det gör inte studiorna. En annan sak de inte gör är att de inte lägger till djup i ljudbilden, vissa högtalare spelar som att alla inspelningar har stort djup i ljudbilden det gör inte studiorna- men finns det djup-då plockar dom fram det och med större precision än de högtalare som skapar sin egen ljudbild. Om ljudbredden kan man kanske säga ungefär det samma..men jag saknar kanske lite bredd ändå- kanske behöver jag leka lite mer med uppställning och dämpning av väggar (flyttar om en månad så det blir efter det). Luften mellan de olika instrumentena eller rösterna är på topp, de flyter inte in i varandra, likaså är de väldigt stabila dvs flyttar inte omkring när deras ljudtryck är större eller mindre. En sak dom gör riktigt bra är bläckblåsinstrument, man liksom hör vibrationerna i själva metallen, den rätta råheten finns där..utan att gå över i vasshet, man börjar gräva i samlingen efter skivor med t.ex trumpet (ok erkänner att det inte är många trots att jag själv spelade i min ungdom..).
Man kan spela högt, jag har ännu inte lyckats få högtalarna att börja dista-som jag sa så- flyttar jag om en månad från lägenhet till hus... Som många andra högtalare finns det en nivå under vilken de inte riktigt släpper-men den är lägre än de flesta så jag är ändå nöjd (lyssna på ssk nya BW 802N på låg nivå och öka sen volymen så förstår ni vad jag menar). En annan sak de är suveräna på är att få olika sångare att låta som sig själv man behöver aldrig fundera på vem det är som sjunger s.a.s. Basen är djup och fast och med bra tryck (dock mer med ML436 än S-250) den är rätt känslig för hur nära bakväggen man ställer den- just nu har jag den ca 50-60 cm från bakväggen. Diskanten är oxå fin, men känslig för förstärkarkvalité ett perception audio fatangslutsteg lät riktigt vasst- trots att jag stängde av bakdiskanten och dämpade fronten med 1db. Med en fin förstärkare somS-250 låter den dock len som sammet, detaljerad, "snabb"och luftig.

En högtalare kan ju vara hur bra som helst på frekvensextremerna, men är inte mellanregistret bra så spelar det ju ingen roll. Studions mellanregister tävlar med vissa elektrostaters, i upplösning, klangriktighet och transparens men den vinner kanske inte mot den bästa, för mej är den dock fullt tillräckligt nära. Trots att det är en tre-vägare får jag oxå säga att de olika elementena hänger i princip sömlöst samman, det är omöjligt att gissa var delningen sker. Som kanske framgått är lådljud inget som man tänker på när man lyssnar på dessa högtalare.... För att nämna lite om skillnaden hur det låter när man driver dem med ML kontra Advantage: ML spelar mer fysiskt- mer tryck helt enkelt..medans Advantage känns lite renare, mer lättflytande men också lite tunnare i basen. jaha nu får det räcka för denna gången..nu känner jag att jag inte vill skriva mer..har ju två högtalare som oxå kräver uppmärksamhet

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/29 :  01:34:01  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tack för din recension! Jag har en vän med samma högtalare.. han har också S1an fast ett STORT Krell steg istället för S-250. Håller med dig på det mesta.. förrutom bredden.. det går att få till en fruktansvärd bredd på dem.. ja om det nu finns inspelat dvs. Min vän har krånglat mycket med placeringen... De kräver rätt placering!

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/29 :  10:22:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
jag har ju bara haft dem i två veckor..så det kommer en uppföljning när jag baxat omkring dom lite mer...jag tror jag vet vem din kompis är :-)
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/29 :  11:55:55  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jo.. det lär ju ta ett tag innan man får dem rätt. Bor han i Halmstad så är det nog han...


quote:
Originally posted by drgreen

jag har ju bara haft dem i två veckor..så det kommer en uppföljning när jag baxat omkring dom lite mer...jag tror jag vet vem din kompis är :-)

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/29 :  15:32:38  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Jadu Drgreen, potensial finns det ju sannerligen hemma hos dig.. men jag tror du kan få mer bredd om du sitter lite närmare högtalarna, kanske, mer lik triangel(okej, svårt att få både bra rum å bra lyssningsplats som du har nu, men du skall ju flytta)..

men det låter mkt bra som det gör redan nu, extremt rent, å ja, de är väll känsliga för elektronik ja hehe blev lite vasst ja=)

ska bli intressant hur bra det kommer att bli i nya rummet=)

Edited by - Bobbokrull on 2002/09/29 15:39:30
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/29 :  16:48:11  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kommer att ta många timmar innan de slipper vassheten... de är ju helt nya..=)


quote:
Originally posted by Robin Fischer

Jadu Drgreen, potensial finns det ju sannerligen hemma hos dig.. men jag tror du kan få mer bredd om du sitter lite närmare högtalarna, kanske, mer lik triangel(okej, svårt att få både bra rum å bra lyssningsplats som du har nu, men du skall ju flytta)..

men det låter mkt bra som det gör redan nu, extremt rent, å ja, de är väll känsliga för elektronik ja hehe blev lite vasst ja=)

ska bli intressant hur bra det kommer att bli i nya rummet=)

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/29 :  16:58:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
mja vassheten finns absolut inte med advantagestegen (högtalarna är 5månader och spelade kanske 2-300timmar, men jag har haft dem 2veckor)det vart med robins perceptionsteg det blev vasst..så det ligger nog hos slutsteget..
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/29 :  18:38:29  Show Profile Send mag a Private Message
Trevlig recension bra skrivet med bra underhållsvärde.

Blir det ett dedikerat lyssnings rum i huset

Ska du sälja 802orna nu eller har du redan gjort det

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/29 :  20:46:40  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jajamänsan dedikerat lyssningsrum blir det! Eget proppskåp till stereon osv, dämpat (hur får vi se...) Inga onödiga möbler/tv i vägen. Ska bli riktigt trevligt
802orna har jag några spekulanter på...känns lite hårt att sälja dom för dom är bra!! Har redan en hemmabiouppsättning till vardagsrummet och ett par andra högtalare oxå som jag tänkte ha i sovrummet så det blir nog ändå tyvärr tvunget
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/29 :  21:17:32  Show Profile Send mag a Private Message
Låter seriöst man blir lite avis

Jo det är lätt att samla på sig högtalare, det är alltid jobbigt att sälja något man tycker om.

Har en kompis som har ett par 802 S3 och kan bara hålla med.
Jag är själv ganska sugen på ett par beg 802 eller 801.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/29 :  22:05:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tack för bra recension! Smaskig högtalare det där, jag har hört den i en stuga ute på västkusten, klart godkänt.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/29 :  22:59:13  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Tack för bra recension! Smaskig högtalare det där, jag har hört den i en stuga ute på västkusten, klart godkänt.


Det värmde ssk när det kom från dej sladd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000