HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på nya golvhögtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:40:11  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Vill köpa nya golvhögtalare och behöver tips!

Jag vill byta ut mina nuvarande Image 11 som frontar mot något som klarar av att leverera mer kraft och detaljrikedom. Jag har en subzone-subba som körs med sateliterna idag.

Jag ser sällan på DVD´s utan systemet används för mest 2-kanal.
Eftersom jag är student har jag en rätt stram budget och vill helst komma undan så billigt som möjligt. Jag har tänkt mig ett maxpris på 10000kr.

Om det är något jag missat så hojta till..

Tack på förhand!

Resten av komponenterna:

Förstärkare - Pioneer VSX-D710
CD - Yamaha CDX-860
DVD - Pioneer DV-444

Edited by - Mace JR on 2003/12/31 17:47:38

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:43:42  Show Profile Send EAR a Private Message
Varför inte köra Mace senior stilen.Köp ett par beggade QUADAR vet ja

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:49:40  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
En högtalare som är exakt inom din budget är den mindre golvhögtalaren från dali:s evidence-serie, 470 tror jag den heter (finns på hifiklubben). Fick lyssna på dem hos en bekant som körde med en hemmabioreciver; Nadt751 och en av nad:s dvd-spelare. Det var för något år sedan men eftersom de fortfarande säljs så tror jag den håller ganska hög klass. Var bra detaljer utan att bli vara för ljust ljud, men det kan ju skilja mycket från rum till rum...

Du får säkert ett gäng förslag på högtalare, men ska du köpa nytt så använd möjligheten att (efter att ha gallrat ut en eller ett par intressanta högtalare) låna hem dem och prova! En högtlare som är strået vassare i butukens rum kan bli slagen av en annan i ditt rum...

quote:
CD - Nån gammal Yamahaa från typ -92

Kanske kan vara ide att titta på någon lite bättre cd också ifall du ska köpa en högtalare i den prisklassen, även om jag har linn-prylar och då egentligen inte ska lyssnas på ang. källans betydelse så tror jag nog att dina nya högtalare, vad det nu bir, kan göra ett rejält kliv uppåt med en lite bättre cd...

Lycka till i högtalarjakten!

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:56:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har du jämfört och testat om inte DVD-spelaren faktiskt är bättre på CD än Yamahan? Det har hänt en del på området sen '92 nämligen. Jag håller nog med Sony och säger att du borde titta en del på källan också. Men det kanske inte kom som nån överraskning eftersom jag också är lite Linnist av mig.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:58:27  Show Profile Send EAR a Private Message
Tja är Yammisen en 1050 eller 1060 eller något i den stilen och funkar bra kan det mycket väl vara lönt att skicka den till Harmony för lite uppgradering i stället för att köpa ny

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/25 :  22:31:52  Show Profile Send Mace JR a Private Message
EAR: hehe nja, jag har varken min broders ekonomi, tid eller lika stort intresse (ÄNNU). Kanske kan jag ärva när han uppgraderar *pik*

Sony: CD-spelaren är inte dålig, jag minns bara inte vilken spelare det är och kan inte kolla nu för att jag befinner mig på annan ort under jul. Återkommer den 27:e när jag kommit tillbaka till växjö. Jag undrar om Görans Hifi har Dali, tvivlar på det dock...

Det låter dock bra när jag spelar med CD´n eller DVD´n på låga volymer. Källan som jag använder mest, ska jag erkänna, är datorn MEN oavsett källa låter det för lite på högre volymer. Högtalarna i kombination med subban klarar inte av att spela på högre volymer. Det låter som ljudet klipps av för att inte skada högtalarna. Jag vill ha mer "kräm" och samtidigt höra mera detaljer (t.ex. en aukustisk gitarr´s strängar) om ni förstår mitt lekmannaspråk.

De enda referenser jag har är min broders system och Audio Pro Black Diamond. Kanske jag ska leta efter nått beggat?!

Mvh Mace JR

Edited by - Mace JR on 2003/12/25 22:36:00
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2003/12/25 :  23:28:30  Show Profile Send Twilighter a Private Message
audiovector c2:or ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/25 :  23:48:26  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Att du spelar en hel del musik från datorn behöver du inte skämmas för, är ju ett praktiskt sett att få tag i skivor, även om det ofta i mitt fall resulterar i skivköp..hur som helst så tror jag att du med tiden kommer köpa fler skivor men som det ser ut nu så är det kanske bättre att satsa på högtalare då, om det int är förstärkaren som är för svag och gör att det klipper. Har inte tillräcklig koll på pionerrs sortiment för att avgöra det men det kan säkert andra..

Bor du i studentrum i uppsala? De är väl riktigt små, på 13-15m2? I så fall kanske det funkar bättre med stativare, även om de har sina begränsningar ibland. Har dock bytt från golvare till stativare och är hyfsat nöjd med det, även om jag kikar lite efter en sub då för att vara ärlig...har du vägarna förbi Umeå någon gång är du välkommen att testa hur högt man kan spela ett par små stativare iallafall

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:16:26  Show Profile Send Mace JR a Private Message
hehe nä jag pluggar i växjö och har 43kvm *retas* Jag kan inte mycket om ljud, men jag tycker att 100w per kanal som förstärkaren levererar borde räcka?! All bas skickas till subban oxå...

Edited by - Mace JR on 2003/12/26 00:17:14
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/26 :  03:06:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
JmLab Electra 905 eller 906 begagnade kanske.

Bravo
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/26 :  11:12:49  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
43kvm

Men du har ju vettigt vardagsrum, fusk!

..men hade jag bott i lägenhet hade jag å andra sidan inte haft råd med stereoprylarna så det beror ju på hur man ser det..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2003/12/26 :  13:38:12  Show Profile Send Jazz a Private Message
Skulle föreslå att du testade någon av AE,s golvare.
Men byt cd först och främst!!!

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/28 :  00:05:08  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Ska kolla upp AE´s. Någon bra site på nätet som har dessa märkens produkter (AE, DALI, JmLab) och gärna till lågt pris som jag blivit rekomenderad så jag kan kolla priser!?

Mvh Mace JR
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/28 :  00:07:28  Show Profile Send Mace JR a Private Message
BTW är Proson och Audio Pro´s högtalare bara att glömma?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/28 :  01:51:06  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Audio Pro är behöver inte alltid vara dåligt. De gör bra subwoofers och Black Diamond är en suverän högtalare i sin prisklass tycker jag. Men i ett rum på 43 kvm räcker nog inte BD:s bas till. Vet inte riktigt hur deras dyrare modeller står sig, kan säkert vara helt ok. För 10kkr borde du dock kunna hitta något riktigt bra begagnat!

Mvh,
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/28 :  12:48:23  Show Profile Send Mace JR a Private Message
ska åka och kolla in Görans Hifi i morgon. Ska bli intressant att se vad han har att erbjuda..

Btw, jag såg att det var en som sålde NHT 2.5 (-00 modellen) för 4100kr. Intressant pris men är det nått att ha?
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/28 :  15:50:17  Show Profile Send ReKo a Private Message
Jag skulle nog slå ett slag för Dali Evidence 470.. En högtalare som vill ha mkt luft runt sig och spelar då riktigt bra för prisklassen. värt att kolla upp.. kostar precis 10k.

lycka till
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/31 :  17:44:28  Show Profile Send Mace JR a Private Message
CD-spelaren är en Yamaha CDX-860, är den värd att modda?
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/31 :  23:23:22  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nää..Om jag fick handla skulle jag nog satsa på en begagnad Arcam 7SE för 2.000-2.500Kr och resten på burkar. Håller med om att ett par Dali Evidence 470 skulle passa dej perfekt!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/01 :  01:41:08  Show Profile Send matså a Private Message
Även Ego 515 och speciellt Focus är suveräna i sin prisklass. Om du nu skulle tycka om Audio pro så kvittar det ju vad andra säger. Det är ju du som skall trivas med dina högtalare.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/01/01 :  14:25:49  Show Profile Send Zamn a Private Message
Black diamond funkar bra (nästan lite mycket bas kanske) i mitt 30kvm rum, men skulle nog passa bra i ditt tror jag. Fråga din bror om du kanska kan få prova hans BD i ditt rum nån gång?? Köper du dessutom till en bättre sub som tex Audio Pro Image 1.35 borde det vara kanon sen om inte annat.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/01 :  15:26:34  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
hehe nja, jag har varken min broders ekonomi, tid eller lika stort intresse (ÄNNU). Kanske kan jag ärva när han uppgraderar *pik*

''Uppgraderar'' från nirvana?? Hur är det möjligt ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000