HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "...där kilowatten vräker"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/30 :  14:05:40  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Noterar att det finns några tillverkare av slutsteg som stoltserar med effekter på över 1000 W. Vad jag förstår så har t.ex. Boulder ett mycket gott anseende som tillverkare.

Finns någon på forumet som kan redovisa andra för- resp. nackdelar med höga uteffekter?

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/30 :  14:29:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Någon direkt nackdel med mycket effekt kan väl knappast finnas. Jo om man av misstag motar ut alla watten i lådorna som kanske håller för säg 100W. Varning för ljusbåge. Fördel med 1kW vete "hunnan" om man spelar i hemmiljö. Driver du däremot basbottnar i ett PA så kan nog effekten aldrig bli för hög.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/30 :  14:48:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag har läst, inte provat själv, att en piano transient skulle kräva över 1000 watt i Peaken för att inte klippas. Någon som vet mer?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:20:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kostnaderna!

Bravo
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:31:09  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Bravo,
Jag tror inte att kostnaderna behöver vara så himla blodiga (om man nu inte ska ha Boulders grejor). De nya digitala förstärkarna verkar kunna tillverkas till lägre kostnader och då kanske även vi dödliga har råd med kW...

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:33:43  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Claes Ireland,
Ursäkta min okunnighet, men vad är "piano transient"?

W.C. Fields
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:38:05  Show Profile Send Uniper a Private Message
I verkligheten kanske en pianotransient kan kräva extrema effekter, men dessa komprimeras bort i inspelningarna. Det skulle ju inte vara särskilt fiffigt att köra en sådan skiva på en enkel anläggning, tex köks-stereon. Eller ännu värre på ett par fina elektrostater. Plineploneplink, Poff.. helstekt panel.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:41:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Flint är inne på rätt spår enligt mig.
Det är ingen nackdel med mycket effekt. Däremot är det klassiskt som så att det kostar väldigt om man skall ha kvalite i samband med höga effekter. Matchning av (många fler) trissor, kraftigare (men lika bra) nätdel, effektivare kylning, mm, mm.

Nu är det lite som händer i detta avseende. Klass D teknik (som iofs har funnits en tid) får ett erkännande och här finns det effekt att hämta. Min egna burk lämnar lätt 300 watt per kanal, och 500 watt om jag bara fått rum med en större trafo i min 88 mm höga apparatlåda.

Vissa (för att inte säga många) förstärkare har lägre distortion vid högre effektuttag. Detta kan (kanske?) kopplas till grund brus och störnivåer i apparaten. Hur som helst, finns det på papper en "viss" föklaring till att man kanske ändå inte behöver huuuur mkt effekt som helst, dvs utnyttjar man endast 5% av kapaciteten är man inte hjälpt av kraftfull förstärkare...

Jag vill minnas att Lynn Ohlsson (stavning?) testade sina lättdrivna Ariel med 300-wattssteg. Resultatet menade han var sämre än förväntat mkt beroende på att förstärkaren inte riktigt fick "spänna musklerna tillräckligt".

Vi kan vara stolta över vårt ord "Lagom". Det betyder ju egentligen "rätt"!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/12/30 :  16:35:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Vissa (för att inte säga många) förstärkare har lägre distortion vid högre effektuttag"

Hej Per, det här tycker jag att du får utveckla. För ofta i förstärkarkonstruktioner så krävs det väl fler transistorer för att nå högre effekt vilket ju ger att risken för distorsion ökar eftersom de måste vara av samma kvalitet Eller är detta fel Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/12/30 :  16:36:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Som svar på vad transenter är så är det kraftfulla passager i musiken. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  16:42:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Sture99", jag tror också att framtiden är digital och då kan det bli spännande.

Bravo
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:09:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Sture99..Menar ett kraftigt anslag pa ett piano. En transient rent allmant ar nagot som stiger valdigt fort och "syns ovanfor resten" sa att saga. Sa om medelnivan pa musiken kanske ligger pa 5 watt kan enstaka transienter fran piano och andra "slaginstrument" behova valdigt mycket mer.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:12:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
whiskyman:
Jag syftar på en och samma förstärkare i mitt inlägg i den meningen. En 100-watts förstärkare kan ha högre dist vid 5 watt än vid säg 50 watt.
Min poäng är att samma förstärkare har lägre dist när man plockar ut ett större effektuttag än ett mindre. High Fid's mätningar visar på detta jag menar.

mvh
// Pär
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/12/30 :  18:18:20  Show Profile Send David A a Private Message
Har man en gång studerat ett kraftigt slutsteg med effektmätare så blir man ganska snart varse om att 1kW går åt lätt som en plätt i topparna.
Personligen kör jag numer med aktiv drivning och har en uteffekt på ca 1kw över 150hz och ungefär lika mycket under. Detta räknat vid respektive högtalares nominella impedans. Alltså totalt närmare 2kw per kanal. Det är visserligen jäkligt mycket effekt, men det märks att det gör nytta kan jag säga! Anslag och kraftiga passager i musiken flyter igenom på ett helt annat sätt än när jag körde fullregisterhögtalare med ca 600w. Allting blir så otroligt mycket mindre ansträngt. Detta även vid moderata volymer.
Jag har även en tes om att sätta mest effekt till toppen, men det handlade inte topicen om visserligen...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/12/30 :  19:37:09  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
spectron hade väl ett digitalt slutsteg som var på ca 1kw =) kostade runt 3-4k dollars =)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/12/30 :  19:58:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Pär, ja då är det ju annan sak. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/12/30 :  20:01:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tror dessutom inte att damen som bor under mig skulle uppskatta om jag bytte till en kraftigare förstärkare. MvhKristofer
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/12/30 :  20:11:25  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nåja, effekt hit och dit.
Som jag brukar säga: finns det ström finns det topp.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/30 :  20:17:16  Show Profile Send weezer a Private Message
Tråd-titeln är f ö en strof ur en Av Stefan Sundstströms mest stämmningsfulla visor; "Först när det var slut" . Utmärkt CD med utmärkt ljud.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/30 :  20:29:05  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Claes Ireland: Audion Sterling på 12 W är en jäkel på att återge piano... (Jo, jag fattade vad du menade).

Snackade lite med VR-8 (och gissa vilka högtalare han har...) här på forumet för en tid sedan. Han berättade att han drivit sina burkar med Neodyniums Auccuphasesteg och stegen levererade då 0,05 W vid normal lyssningsnivå. Sägas bör att högtalarna har en känslighet på 96 dB. (Halmstadskillarna får lov att korrigera om jag var helt fel ute nu ).

Så 1 kW känns ju lite väl kul för en rörnisse som jag...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:28:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Men om det är någon av dom där hemska basurladdningarna i Rachmaninoffs (stavning?) 2:a pianokonsert så tror jag inte 96 dB fås ur 1 ynka Watt. Bastransienter i en konsertflygel kan nog kräva 600 W men då skall nog inspelningen vara ej dynamikbegränsad (om det finns någon sådan).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/30 :  22:54:49  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Weezer,
Lite off topic visserligen men gissa vem som hade den som bröloppsvals?

W.C. Fields
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/12/31 :  15:40:47  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Claes Ireland, Uniper och whiskyman,
Tack för info om pianotransient. Ska kolla mina testskivor och försöka spela sönder Bosen

epkpeng,
Om det är så att en förstärkaren behöver "spänna musklerna" antar jag att det kan vara en fördel med "tungdrivna" högtalare Det finns säkert högtalare som är tungdrivna, men vad är det som framkallar fenomenet? delningsfiltret?

Bravo,
Efter erfarenheten från lillsharpen så är nog jag inne på samma spår. Hoppas att få provlyssna en kraftfull digital historia i början av året. Om det faller väl ut så kanske...

W.C. Fields

Edited by - Sture99 on 2003/12/31 15:41:36
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/01 :  15:38:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag är nog en av dom få som har gått från en massa Watt till lite Warr. Förutom rörtokarna

Vincent blocken gav 600 W i ohm mot Accuphase 150 W i 4 ohm. och ändå är musiken bra mycket mer dynamisk nu än innan. Placebo effekt kanske vissa säger men när till o med frugan märker det o hon är totallt ointreserad......

Om det sen är byggkvalitén eller uppbyggnaden det beror på låter jag vara osakt.

Gott Nytt
Och
Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000