Author |
Topic  |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 13:43:29
|
Hej på er!
Jag är ute efter att köpa en bra digitalkamera 3-5 pixlare nån som har något tips som funkar bra inomhus med bra blixt och ljusskänslighet. Är ju alltid bra att ha när man ska ta på sin anläggning eller visa någon pryl hoppas jag smörade er moderatorer nu så ni inte tar bort mitt inlägg.  edit/ Kanske skulle säga prisklass max 5000:- sen i mer behändigt format som är i mer fickformat. |
|
Edited by - poman on 2004/01/01 15:20:38 |
|
krang
Member

434 Posts |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 14:00:53
|
Hej Poman jag mailar dig om lite information om vad man bör tänka på när det gäller digitalkameror. Har nu i mellandagarna köpt en. MvhKristofer |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 14:06:32
|
Vad får det kosta ? Vilken storlek skall det vara ? Bra Blixt ? Köp en separat slavblixt. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
|
Lelle
Member

324 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 15:54:57
|
Jag har en Fujifilm F601Z (nyligen utgången modell, 3Mpixel, 3optisk zoom), den är inte bra när det är för mörkt inne (på autoläget, men andra kameror fixar det) spelar ingen roll om blixten är av el. på (den klarar inte att fokusera i skum belysning o då hjälper ju inte alla blixtar i världen). Annars så är den skitbra, lite för stor bara.
Kolla in www.cyberphoto.se de är bra, har köpt två kameror där + några till jobbet. Surfa runt o kolla där.
Tänkte köpa en ny kamera och tittar då på Canon IXUS400 el. Pentax optio S4, fast måste först kolla upp hur bra de är när det är mörkt.
Viktigt för mig: minst 3Mpixel, 3 ggr. OPTISK zoom, litet fysiskt format, snabbhet, bra bilder förstås, uppladdningsbara batterier med enkel dockning / laddning o anslutning t. PC.
Inte så viktigt: okomprimerande (bilden blir inte försämrad vid upprepade editeringar i den) bildformat typ. TIFF (bilderna blir gigantiskt stora i MB, jag är inte proffsfotograf), upplösningen i Megapixel har inget med bildkvalitet att göra - det anger bildstorlek och hur mkt. man kan zooma in i bilden etc. men 3 Mpixel är nog idag minst vad man kan förvänta sig av en modern kamera i nämnda prisklasser - inte så viktigt alltså med en 5 Megapixlare. |
Think different.
|
Edited by - Lelle on 2004/01/01 15:56:39 |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 16:10:23
|
Jag skulle råda dig att titta på Canons IXUS 400. Jag köpte själv en sån i våras och jag är riktigt nöjd med den. Den enda nackdelen jag har hittat är att det inte går att ändra på slutartiderna. Detta är märks främst då man tar bilder utan blixt.
Så här kan det bli då. http://joel.mine.nu/Iron%20Maiden%20021.jpg |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/01/01 16:11:43 |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 16:23:52
|
Kameror = HiFi??? Nej det är att sträcka det för långt, så jag ber att få hänvisa dig till PM eller till ett fotoforum någonstans.
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
Topic  |
|