Jag håller just nu på för fullt med att installera musik och bio anläggningen i mitt nya hus (sedan två veckor).
Jag har en en processor med 5.1 kanaler. Jag har dock 7 st högtalare och slutstegskanaler. Jag skulle vilja koppla in två högtalare på varje bakkanal.
Jag kan ju dock då inte kalibrera bakhögtalarna som återger samma signal så att det låter lika högt. Därför skulle vilja kalibrera dessa med en resistor. Hur gör jag. Är det någon speciell sorts resistor jag bör använda? Hur många ohm bör jag börja med?
********** Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
du kan testa med t.ex. 10watts effektmotstånd på några ohm i serie (eventuellt låginduktans). Det kan funka bra om högtalarna har en jämn impedansgång, har de en ojämn så kommer frekvensgången att påverkas... men det är bara att testa, resistorer är ju ganska billiga.
Man bör generellt inte använda serieresistorer för att dämpa högtalare då det ändrar inte bara nivån men den kan variera för de olika elementen då de kanske har olika impedans och dessutom så kan delningsfrekvenserna ändras samt naturligtvis basavskärningen... Men om du nu har 7st effektstegskanaler så kan du ju använda en pot före de steg som ska driva det ena paret av bakhögtalare. Får du inte tillräcklig justermån så är det bara att sätta poten på de andra bakhögtalarparet och öka nivån från processorn. En lämplig pot beror på fprocessorn och slutsteget men en pot i närheten av den inimpedans som effektsteget har är kanske lämpligt.