HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klipsch Reference serie
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/29 :  09:45:47  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Vill gärna höra åsikter om dessa högtalare. Fick dessa som födelsedagspresent (finansierade av mig he,he,he) av min hustru för några år sedan. Måste säga att jag gillade inte de direkt med inköpet, men man vänjer sig...
Under tiden insåg jag att dessa är bra för hembio och min samling av dvd konserter bara växer !
Under helgen hade jag besök av några vänner som satt och jämförde mina Klipsch med Cerwin Vega högtalare.
Klipschen är lättdrivna och kanske behöver en annan förstärkning än min HK AVR-7000, men jag trodde aldrig att de tillhör lägsta laget !
Vill gärna höra era åsikter om olika alternativ på uppgraderingar enligt era erfarenheter.
Jag sträver efter ett varm, inte kliniskt men detaljerad ljud .

Edited by - bibi50 on 2003/12/29 09:50:19

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/12/29 :  15:10:59  Show Profile Send Smackman a Private Message
Prisklass? Canton ergo/Karat e fina högtalare som passar bra till hk..

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/30 :  03:05:24  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack Smackman, tänkte mig en nyinvestering på max 25tkr beroende vad jag byter- Förstärkare eller högtalare och hur mycket jag kan få för komponenten som jag bestämer mig att byta.
Men tacksam också för utveckling av ämnet av de som har erfarenheter med komponenterna jag äger.
GOTT NYTT HIFI ÅR TILL ALLA FORUMDELTAGARNA !!!

Edited by - bibi50 on 2003/12/30 03:06:16
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/30 :  03:27:13  Show Profile
Vilka Klipsch är det du har? Vilken storlek.
Jag har deras "nya" R*-35 serie. Och som låter mkt bra.
Hade en AVR-7000 förut och den lät mindre bra, åkte iväg efter nån månad..
Just nu driver jag frontarna med ett Vincent-331 som man kan få för ca 6000:- om man vet vart man ska köpa.
Mitt tips är att låna hem lite slutsteg att laborera med, Klipsch är lättdrivna som bara den men svårflörtade med elektroniken.
Bor du i Örebrotrakten är du välkommen på en provlyssning

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/30 :  04:52:06  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Ben Dover
Tack för ditt svar, misstänkte väl att boven kanske är AVR7000. Som sagt har jag Klipsch RF+RC+RS 3 och som du förstår vill jag också gärna lyssna på koncert DVD ibland med surround, så skulle behöva en surround förstärkare med hyfsad stereo. HK har en enorm surround men mindre bra stereo i alla fall med dessa högtalare. Så är tacksam om du kunde beskriva lite närmare vad Vincent (KINA ?) har för ljudkaraktär och om du känner till en hembio alternativ som du tror skulle pássa beskrivningen.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/12/30 :  14:22:59  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag kör min hk-avr4000 med ett extra slutsteg till frontarna ett Vincent SP-331 jag med :D
då kan jag köra allt dvd koncerter och musik.
sp-331 har et mkt skönt sound lite varm karaktär med en bra bas :D

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/30 :  16:43:30  Show Profile
bibi50
331 har en ganska mjuk och behaglig karaktär med stenkoll på basmembranen, riktigt snärtig bas är det. Precis som smackman säger. Mellanregistret tycker jag också är väldans fint, högupplöst och stort!
Testat att låna hem ett steg till din HK, kan nog göra en hel del, sen kan man ju alltid skaffa
ett separat försteg (som jag har gjort) =)

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:35:47  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Smackman + Ben Dover
Tackar, nu har jag fått upp aptiten. Tacksam om ni kunde beskriva hur kopplingen sker mellan HK och Vincent och högtalarna för den del (kan inte så mycket, tyvärr)? Jag ska tydligen låna hem Vincenten. Ben Dover var skaffar man Vincent SP-331 för 6 tkr ???
Härligt, något att se fram emot ...

Edited by - bibi50 on 2003/12/30 21:42:59
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/30 :  22:50:11  Show Profile
Nr 16, Preamp output, där kör du bara vänster och höger front rakt in i slutsteget sen
bara hänger på högtalarna där istället! Skickar dig ett pm om vart man kan köpa det =)

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/31 :  00:47:49  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Ben Dover
Uppskattar verkligen din hjälpsamhet
Ha ett gott härligt nytt år 2004
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/31 :  05:06:37  Show Profile
Så lite så! Kul att jag med mina begränsade kunskaper kan få hjälpa till någon gång
Gott nytt år på dig med! Nu ska jag iväg och jobbar ett 13 timmars pass, mycket pengar blr
det iaf så jag kan köpa mera hifi hehe

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000