HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Syn på high fidelity & en en massa annat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/30 :  14:38:28  Show Profile Send patrikf a Private Message
Det gibson säger står ju inte på något sätt i motsats till en strävan efter ett icke förvrängande ljud. Han beskriver ju bara att tex rockmusik är komprimerad för att fungera praktiskt i hemmiljö.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:41:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, men "GibsonSG" förklarar vad som är möjligt att avspela hemma med viss musik på ett bra sätt, och då återstår att diskutera komprimeringens grad. Är den för stor blir det inte njutbart, i klassisk musik är den kanske i stort sett onödig.
Återstår då att bättre behandla volymkontrollen hemma, att ha samma volym i vardagsrummet på 20 kvm. är inte samma sak som att ha denna volym i en konsertsal.
Annars trodde jag att komprimeringsfrågan idag mest handlade om att kunna spela på hög nivå på sunkiga anläggningar som inte klarar av någon dynamik alls.
Dock vill jag att musiken hemma skall låta så musikaliskt trovärdigt som möjligt och då är nog inspelningen ett av problemen i kedjan.

Bravo
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/30 :  16:00:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Hög trovärdighet kan man väl tolka till vad man vill.
HiFi gör det inte klart vad emot som det är hög trovärdighet: inspelningstillfället, signalen eller musiken/känslan.

Här går meningarna isär, och inte sällan ser jag inlägg och åsikter som att "det måste tolkas såhär: trovärdighet mot inspelningen/signalen och alltså är det transparant elektronik som gäller".

Det måste det inte alls! Det är en egen tolkning och bör så försklaras.
Man kan säga att "För min del tolkar jag det såhär, och trivs med det!".

Men inte säga eller skriva att det är en enda tolkning och för alla (für alle) att tro på!

mvh
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/30 :  16:11:37  Show Profile Send lasselite a Private Message
Lysande Gibson :)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:19:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
epkpeng...Hmm, jag vill att det ska lata musik, right.
Men hur fn far jag en "fargning" som far alla skivor att lata musik? Forstar du vad jag menar?
Om vi antar att alla skivor later olika sa kommer ju bara en skiva att lata musik med den fargningen
och resten blir galet. Det ar hardraget, kanske ar det sa att man kan ha en "fargning" som passar manga
skivor sa att det later musik?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:20:32  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Gibson, det dar var en rikigt bra forklaring.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:32:00  Show Profile Send lasselite a Private Message
Dito på CI, i båda de senaste inläggen (fast med prickar;).
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:40:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Claes_Ireland:
Skivor är inspelade på olika sätt. Du kan inte få alla att låta njutbart. Inget förhållningssätt till begreppet "hifi" hjälper. Däremot tror jag du få en underbar kompromiss som passar dig, ditt lyssnande och dina skivor. Denna kompromiss är heller inget som jag tror stjälper så fort du köper en ny skiva.

Därför är det enligt mig otroligt viktigt att man lånar hem, testar själv och bildar sig en uppfattning istället för att gå på nån ideologi som nån slagit fast. Ta in åsikter, utvärdera själv.

Mina åsikter, i all enkelhet!

mvh
// Pär
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:44:54  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Så självklart kan du ha en anläggning du tycker låter roligt och griper tag i dig, jag föredrar också det, men är det då verkligen HiFi?

Ja lasselite, jag tycker epkpeng sa det bra. Hög trovärdighet mot vad? Skivan eller musiken? Smaken är olika. Sedan tror jag INGEN dessa forum vill ha en ljud som är helt i motsats vad som finns på skivan. Det vi snackar om är ganska små skillnader mellan dom båda synsätten. Så istället för att bråka om dessa små skillnader så kan man väl försöka hjälpa dom som lyssnar på musik med STORA skillnader, Mp3 via micro stereo och dyl. Där kan vi snacka om att inte ha hög trovärdighet mot skivan eller musiken.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:48:17  Show Profile Send nin a Private Message
Vore det inte underbart om man kunde på forumet skriva att man fått hem en ny rör-CD som låter underbart utan att få frågor och/eller antydningar att den ger felaktig bild, färgar ljudet mm?
Eller om någon fått hem en NAD 208 och är kanon nöjd med den ska slippa höra att den låter kasst eller dyl. Pusha varandras köp och erfarenheter istället.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:48:20  Show Profile Send patrikf a Private Message
Sorgligt nog för mig "nöjer" jag mig inte med kompromisser. Söker perfektion. Tror aldrig att jag kommer att uppnå det, men perfektion för mig är en kopia i skala 1:1 av en situation som en mikrofon tar upp. Högtalaren är den största förvrängaren i kedjan och således den punkt där mitt krut lägges.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:54:49  Show Profile Send nin a Private Message
patrikf, Nej, såklart ska vi alla försöka få det bättre men vad gör du under tiden? Inget är perfekt så då är allt alltså dålig och trist? För mig handlar mina val av apparater inte om kompromisser (mer än ekonomiska) utan ett medvetet val i jakten efter mitt perfekta ljud, hög trovärdighet mot musiken. Den enda kompromiss jag gör är rummet, och den gör vi alla.

Skulle nog säga att även mickar är den första förvrängningen i kedjan.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/30 :  17:55:52  Show Profile Send nin a Private Message
Så valet för mig är enkelt, ska Stones låta rock eller bara trist ljud? Rock 'n roll baby!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/30 :  18:09:01  Show Profile Send patrikf a Private Message
Skulle vilja ha det som min hund. Ska jag sova till höger eller vänster om soffan...!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/30 :  18:29:24  Show Profile Send lasselite a Private Message
quote:
Så istället för att bråka om dessa små skillnader så kan man väl försöka hjälpa dom som lyssnar på musik med STORA skillnader, Mp3 via micro stereo och dyl. Där kan vi snacka om att inte ha hög trovärdighet mot skivan eller musiken.

Näääääääe! Jag tänker inte bli nån missionär! Jag är här för att diskutera HiFi och höra andras och dela med mig av mina egna erfarenheter till andra som har HiFi som intresse. Inte (inte!) uniformeras i någon HiFiideologi som skall missioneras till massorna.

Ursäkta att jag reagerar starkt men ovanstående måste jag ta avstånd från.

quote:
Så valet för mig är enkelt, ska Stones låta rock eller bara trist ljud? Rock 'n roll baby!

Så det som finns på RS-skivan är trist ljud och inspelningsteamet har helt misslyckars med att förmedla rock ´n rollen?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/30 :  20:49:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Det här är en intressant frågeställning: Hur skall det låta hemma?
Stråktrio i vardagsrummet. Underbart! Bob Hund i vardagsrummet. Förfärligt!
Gibson är helt rätt ute. Är det en realistisk rockupplevelse vi är ute efter är ju dynamik och kraft helt centrala.
På samma sätt är det med symfoniorkester eller kyrkorgel. Låt vara att den krymper i absolut skala men den ställer oerhörda krav på utrustningen därhemma.
Så hur skall man komponera fram den anläggning som skall återge både stråktrio och rockkonsert. Rimligtvis bör man ha ett stort rum, rak tonkurva i rummet, låg dist, outtömliga effektreserver och en högtalare med hög upplösning, brett frekvensomfång osv osv. Låter det trist så beror det på musiken eller på att inspelningen är dålig. Vill man kompensera för fel kan man köpa eq eller nåt. Är det nåt som fattas i min anläggning så får ni gärna fylla i. Jo en sak fattas: det är ju bara jag som kan avgöra om ovanstående kraven är uppfyllda eller inte. Mätningar från tillverkaren litar jag inte riktigt på.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:07:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Och vad gäller verkligheten går den aldrig att återskapa. Men kanske ett konsertbesök då och då kan förgylla tillvaron.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:45:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hmmm, "patrikf"
quote:
Skulle vilja ha det som min hund. Ska jag sova till höger eller vänster om soffan...!

Mina hundar sover I soffan!

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:53:11  Show Profile Send Flint a Private Message
patrikf
quote:
Sorgligt nog för mig "nöjer" jag mig inte med kompromisser. Söker perfektion. Tror aldrig att jag kommer att uppnå det, men perfektion för mig är en kopia i skala 1:1 av en situation som en mikrofon tar upp. Högtalaren är den största förvrängaren i kedjan och således den punkt där mitt krut lägges.
Att sträva efter 100% likhet med ljudet vid inspelningstillfället måste ju bli även 100% gissning. Jag tippar att du aldrig är med då för dom skivor du handlar. Det vore lättare att uppnå 100% perfektion om du istället satte målet att bli nöjd med det du hör vid just spelning av skivan. Där finns det i alla fall en chans att lyckas.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  23:08:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl här "Flint", det finns flera olika sätt att se på saken även om jag kan vara böjd att hålla med dig.

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/30 :  23:54:11  Show Profile Send nin a Private Message
lasselite, Det verkar som du är mer inne på LTS sätt att se på high fidelity. Så då undrar jag en liten sak. Man ska ju få ut allt på skivan, men om vi tar en band som Rolling Stones så har vi 100-tals olika utgåvor på varje skiva på olika format som låter olika. VILKET är då den "rätta" skivan? För är det high fidelity med få ut det mesta av en felaktig skiva?
Det är ju samma här, man får lyssna och se vad man SJÄLV tycker låter bäst om mest naturligt, eller hur?

Så jag säger det igen, det är helt okej att du har din infallsvinkel till hifi, men min anfallsvinkel är lika mkt okej som din.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/31 :  00:10:40  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Attacken när en riktig cymbal daskas till ordentligt är inte att leka med. Jag skulle snarast likna känslan vid en käftsmäll, och då är vi ganska långt ifrån adjektiv som "svävande" och "lätta", som ofta brukar användas i hifi-sammanhang."

Helt riktigt och det är ju så man vill att det ska låta! Iallafall ibland. Är inspelningen hårdkomprimerad är däremot dynamiken för evigt borta. Det bästa vore väl om det fanns en kompressionsknapp på hemma- (och kanske framförallt bil-)stereos så att man kunde välja komprimerat ljud t.ex. på natten.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/31 :  00:25:59  Show Profile Send lasselite a Private Message
Din "anfallsvinkel" (medvetet eller freudianskt?) är helt OK och jag motsätter mig den inte på något sätt, var och en sin egen frälsare. Jag är här fär att lära (det är därför jag ställer så mycket frågor hela tiden).

För diskussionens skull tar jag på mig LTS rocken (har inte dom sånadär fåniga vita?) och säger att alla skivor är rätt! Jag kanske inte gillar alla för en del är riktigt dåligt inspelade eller teknikern var bakis, eller... men min anläggning skulle då återge det som finns på skivan och jag skulle höra det så som ljudteknikerna tänkt sig och en del inspelningar är riktigt j***a svinbra.

Och här studsar frågan

För vilken av alla hundra inspelningar är din anläggning rätt tweakad (eller vad säger LTSare, färgad?)? Eller har du hittat de rätta twaken som gör att alla inspelningar låter bra?

Frågan är ju givetvis ömsesidig.

quote:
För är det high fidelity med få ut det mesta av en felaktig skiva?
Ja enligt definitionen är det ju det men det är oxå high fidelity att få ut det mesta ur en riktigt bra skiva.

För på samma sätt som du påverkar en dålig inspelning påverkar du en bra. Om man nu inte gör som exempelpersonen i början.

Natti natti imorgon blir det Göööötebooooorg
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2003/12/31 :  00:27:10  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det här var ett interesant ämne, jag har själv funderat över det många gånger och resonerat lite som GibsonS. Många av mina vänner har några gånger släpat med mig ner till deras replokaler. Min syster som spelar tvärflöjt och blockflöjt har jag också ofrivilligt fått lyssna på några gånger. Ingen av dessa upplevelser är något jag vill uppleva i mitt lyssningsrum. Ändå påstår jag att jag vill ha ett ljud som är så nära verkligheten som möjligt..vilket hyckleri.
Hur en skiva "ska" låta har ju ingen annan än ljudteknikern någon aning om och visst har jag blivit fundersam när jag jämfört två förstärkare där den ena är soft och mysig medans den andra har en sjuhelsikes attack. Ska Metallicas melodier eller det klssiska stycket "piccoloflöjten" vara påträngande, energiska och rent av jobbiga att lyssna på eller ska det låta bra...? Det hela kanske inte har gått så långt så jag bara har satt mig och lyssnat på rosa brus, men inte långt ifrån. Jag har gett upp att efterlikna verkligheten. Det "färgade" är behagligare och framförallt roligare att lyssna på.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/31 :  00:27:56  Show Profile Send lasselite a Private Message
Magnuz, jag har en sån knapp:)

Vet du vad den heter?

Midnight:)

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000