Author |
Topic  |
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 05:15:45
|
lasselite, Knappast något bra svar tycker jag. För 100 skivor är ju inte rätt utan det är alltid någon som är MER rätt än dom andra. Så kan jag få ett svar HUR du tar reda på vilket släpp som är rätt? Eller är det så att det är high fidelity, enligt ditt synsätt, att lyssna på en CD mastrad från ett dåligt kassettband? För borde inte en felaktig skiva vara LIKA mkt "fel" att lyssna på som en anläggning som subjektivt färgar lite? |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 05:42:42
|
"nin", jag har förstått att detta med att det kan finnas flera synsätt inte går hem, det är nog faktiskt inte menigsfullt att försöka diskutera detta, det leder aldrig till någon intressant diskussion om för- repektive nack- delar med de olika varianterna, inte heller till om det kunde finnas rimliga kompromisser som kan öka njutbarheten utan att tumma allför mycket på rimliga krav på korrekt återgivning.
Vänliga hälsningar
Bravo
|
Bravo  |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 09:17:25
|
quote: Eller är det så att det är high fidelity, enligt ditt synsätt, att lyssna på en CD mastrad från ett dåligt kassettband?
Ja och nej
Inspelningen är en sak, och av din fråga framgår att den inte är av HiFi kvalitet.
Anläggningen ändrar sig ju inte för att jag stoppar i en dålig sliva. Den skall ha HiFi kvalitéer. Dvs kunna återge det som finns på skivan.
Åter igen studsar frågan.
Skulle den dåliga skivan begåvas med HiFi kvalitéer i din anläggning?
quote: För borde inte en felaktig skiva vara LIKA mkt "fel" att lyssna på som en anläggning som subjektivt färgar lite?
Du ställer frågan lite tokigt Jag har ju redan svarat i förra inlägget att ingen skiva är fel och att alla är rätt. Jag anser att man bara kan återge det som finns på skivan på de sätt som ljudteknikern har tänkt sig. det innebär inte att jag vill återskapa hur det lät i studion utan snarare hur det lät när skivan var färdigmixad å klar, du vet när producenten sitter vid mixerbordet med en b**s, njuter av resultatet och tänker att f*n va det här blev bra!
Det är, om jag inte fattat något fel, du som vill komma "förbi" inspelningen och närmre musiken. Så min fråga är hur du vet vad du skall kompensera för som inspelningen missat. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 09:21:31
|
Har läst kanske hälften av inläggen och har några små synpunkter.
När det gäller "tweak" så är de väl till för att förbättra och hjälpa anläggningen att spela så bra och korrekt den kan. Inga tweak är väl bättre för viss typ av musik?? Spikes eller kuddar gör ju bra saker oavsett vilken musik som spelas. Om ett tweak plötsligt får en tvärflöjt att låta bedrövligt så får man ju anta att antingen har man fått fram skivans bedrövliga inspelningskvalitet, musikantens otillräcklighet eller så har man fått anläggningen att låta illa, dvs tweaket fick motsatt effekt. Det tar man rätt på genom att spela andra skivor med tvärflöjt och liknande instrument.
Likaså finns det ingen motsats i en anläggnings uppbyggnad vad kraft, kontrol och upplösning etc beträffar. Låter det ohyggligt bra och potent med klassik musik, jazz, kyrkorgel och Hotell California - men dåligt med hårdrock - ja då vet i alla fall jag vart jag i förstone skulle lägga kritiken. Inte farao är det på anläggningen!
En anläggning med överdådig upplösning, mikrodynamik, massor av kraft och kontroll samt tillräckligt bra sammansatt samt tweakad i rummet kommer att spela blockflöjten vackert, jazzen svängigt med gubsen på plats i 3D, klassisk musik storkaligt och imponerande samt lågmält melodiskt vackert på singer songwriter-spåren.
Svårare än så är det inte. MÅSTE man sedan välja väldigt stora kompromisser så går jag på handduken, dvs softa till musiken liknande det som blir när du hänger en frottéhandduk över högtalarna. Zelmani blir inte lika öppen och vacker men det är trevligt att lyssna på i alla fall och hårdrocken skramlar mindre elakt i öronen...
Men i huvudsak Lasseliten, apropå ursprungsinlägget, så tweakar man inte för viss typ av musik, man tweakar för rummet, för anläggningen och möjligtvis för den egna huvudsakliga preferenserna (fast det mesta av den avdelningen är ju klart i samband med inköpen)
Det finns ingen gräns för hur bra (och dyrt) det kan bli. De dyraste och bästa anläggningarna spelar rubbet. Dåliga inspelningar slänger man.
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 09:26:56
|
Glömde en sak:
Jag anser att man bara kan återge det som finns på skivan på de sätt som ljudteknikern har tänkt sig.
Jag håller med om detta på ett sätt. Men nu är det ju så att den vanligaste orsaken till "dåligt sväng", miserabelt resultat etc handlar om vad som händer inne i studion.
Halvdöva tekniker, minimonitorer och annat som ger en produkt som kunde få många skivartister att gråta. Om de själva lyssnade på något annat än bilstereon vill säga.... mvh
sladd , |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 09:45:01
|
Hur 17 gick dethär till, vi är överens sladd 
Fn återkommer frun skriker
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 09:51:17
|
Så länge du tycker som jag kommer vi alltid att vara överens 
mvh
sladd
, |
 |
|
Mnyb
Member

271 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 09:54:01
|
Intressant fråga, min egen erfarenhet är att ju bredare musiksmak man har, ju sannolikare är det att man tillslut efter alla apparat byten etc sitter med en hyffsat transparent och neutral anläggning. Jag tycker även att det är en fråga om konstnärlig integritet, tycker en viss artist att dennes skiva ska låta på ett visst sätt så vill jag respektera detta. Jag skulle ju inte ha solglasögonen på mig om jag gick på museum och tittade på tavlor. Eller att ha Ketchup på all mat innan man provsmakar. Undantag finns, ibland är du ju "medskapande" med ditt "sound system" om du är DJ eller liknande. Och det finns ju skivor som låter på ett sånt sätt att alla resonemang om välljud faller på sin egen orimlighet, så fram med Eq loudness etc och ha skoj.
En par spekulationer från min sida,så ni förstår varför jag tycker som jag gör:
1. Att återge hur det verkligen låter är teoretiskt omöjligt, Ingen har väl hittils lyckats fånga någon akustisks händelse så som vi stjälva skulle höra den om vi var i samma lokal. Vad det gäller elektronisk musik så har den ju aldrig existerat i verkligheten, dvs utanför apparaterna, möjligen skulle man kunna tänka sig att det som hörs ur kontrollrums monitorn är referens. Men det är ju så olika förutsättningar från mellan olika studios så då är man ju vilse i pannkakan igen. Dessutom kan ju de duktiga teknikerna åstadkomma saker som är helt "omöjliga" t.e.x ett sprött akustiskt intstrumment eller sång tillsammans med det trumset som vår AC/DC lyssnaren beskriver.
2. Återstår att försöka återge skivorna så som de nu låter. Detta är ju i praktiken omöjligt men det är ju inte teoretiskt omöjligt, så det är värt ett seriöst försök i alla fall. Jag har ännu inte hittat någon färgning som är så trevlig att den gör all musik roligare.
Den komprommis jag oftast har valt att göra gäller det absoluta ljudtrycket, och därmed dynamiken men det verkar vara så för de flesta.
För att få lite perspektiv på frågan så kan ni ju alltid tänka på att ljudkvaliten till största delen beror på skivan och inte din hifianläggning så slappna av och njut av musiken, är det inte skivan så är det ditt lyssningsrum som stökar till det.
En bra indikator på om man är helt fel ute kan vara detta, låter alla skivor likadant i din hifi, dvs har liknande "ljud"? de borde de inte göra.
Gott nytt år på er nu skall jag ägna mig att betydligt vicktigare saker mat champagne mm. MIkael |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 16:11:02
|
lasselite, Oki. Om detta är ditt svar. För då är det alltså såhär enligt dig:
Om ALLA dina skivor är totalt felmastrade från original masterbandet och låter skit så är det ändå high fidelity för dig. Eller hur?
Okej, då vill jag gärna veta vad folk skulle välja av dessa alternativen:
Originalbandet:
Alt 1: Man har tagit masterbandet och använt compression så att den genomsnittliga 30 db dynamiken är helt borta med knappt någon dynamik alls. Man har även höjt diskanten och använt nonoise så mkt att allt låter dovt. Detta spelar man upp på en, enligt LTS syn, "neutral" och "ofärgad" anläggning.
Alt 2: Man har fört över masterbandet till CD'n utan att ändrat på ljudet. Man spelar upp detta i en väldigt "neutral" anläggning men som ger lite mer värme i ljudet än den andra anläggningen.
Ja, jag väljer såklart Alt 2 och som jag förstått så väljer lasselite Alt 1. Ja, synen är olika på detta helt klart.  |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 16:17:45
|
Jag kastar mig in i er diskussion och svarar på nins allternativ att jag väljer alt.2 eftersom det verkar låta bäst. Idealistiska fakirkonster lockar mig inte. Jag sover heller inte på spikmatta eller i cykeställ om jag slipper. |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 16:30:02
|
quote: Dåliga inspelningar slänger man.
Sladd: Det kan du väl inte mena ! Det viktiga är väl om du gillar låten?? Säg inte att du slutar lyssna på en skitbra låt för att anläggningen visar hur förfärligt dåligt inspelad den är . Låten är ju fortfarande lika bra för det. Det vore ju synd om du inte kunde uppskatta en bra låt p.g.a. att den är dåligt inspelad. Det finns mycket bra musik som tyvärr är dåligt inspelad men det får man stå ut med ibland .
Mvh,
|
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 16:32:36
|
Jag håller med om detta på ett sätt. Men nu är det ju så att den vanligaste orsaken till "dåligt sväng", miserabelt resultat etc handlar om vad som händer inne i studion.
Halvdöva tekniker, minimonitorer och annat som ger en produkt som kunde få många skivartister att gråta. Om de själva lyssnade på något annat än bilstereon vill säga....
Håller med dej sladd tyvärr är det så med många skivor. Tror jag väljer det andra alternativet som du Flint hellre. |
|
 |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 17:03:01
|
släng inga skivor som inte överlevt minst en komponentuppgradering. Det kan finnas grejer där som man missat. Jag har misstagit "svåra" skivor som dåligt inspelade och komprimerade, som i själva verket var bra med bättre upplösning och kraft i anläggningen. därimot kan jag hålla med om att det är rikitgt deprimerande att höra underbar musik presenteras långt ifrån dess potential pga. någon slags mainstreamambition i mastringen, eller var den nu smyger sig in. Califonication! Blir irriterad varje gång jag tänker på det. Otroligt bra skiva, men bottnignsdistortion på i princip hela skivan. Vem tycker blandade fyrkantstoppar låter bra? Knappast mainstream lyssnarna heller, eller?
OT: LÅnade Califonicaiton av en polare och vägrar o köpa den då den låter så gräsligt, enligt ovan... Någon som känner till någon icke "klippt" utgåva? |
Edited by - Matrixen on 2003/12/31 17:04:03 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 17:59:51
|
Klart man slänger skräpinspelningar, varför skall man stå ut med sådant när det är fullständigt onödigt? Musiken finns förmodligen i annan utgåva och då får man leta upp den i stället.
Undantaget är gamla inspelningar där tekniken ibland inte är sådär värst men framförandet förstklassigt. Har några klassiska underverk som pga ett mästerligt framförande spelas ibland, trots vattenfall och burkighet.
Jämför med Jussis Stilla natt. Det är ingen höjdare ur hifi-synpunkt direkt men den slänger man inte....
men alltså - som regel - hifi OCH musik, hand i hand...
mvh
sladd
, |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/31 : 23:15:48
|
Kan inte annat än att instämma i att komponentuppgradering kan göra underverk för att plocka fram musik ur skivorna. Framförallt en bättre DAC kan där göra nytta. |
Bravo  |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 16:30:20
|
nin: varför fortsätter du blanda ihop anläggningen med skivan. Enligt mitt sätt att se det på så är anläggningen hifi om den korrekt kan återge vad som finns på skivan. ANLÄGGNINGEN blir inte mindre hifi för att jag spelar barnens Bamseskivor på den
Du kan sluta med dumma argument mot mitt synsätt och berätta hur du ser på det och dela med dig av erfarenheter som gjort att du ser det som du gör |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 17:02:36
|
"MÅSTE man sedan välja väldigt stora kompromisser så går jag på handduken, dvs softa till musiken liknande det som blir när du hänger en frottéhandduk över högtalarna."
Samma här, jag vill dock kunna välja detta med en "snällhetsknapp" som jag bara använder på riktigt skramliga hårdrocksskivor o.dyl. annars blir det ju som du säger att bra skivor påverkas negativt och det vill man ju helst inte.
Lasselite förresten, vad har du för förstärkare som har en midnight-knapp? |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 17:05:44
|
En pioneer surrstärkare. Jag tror det finns på de flesta receivrar. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 18:07:46
|
lasselite, Det är verkligen INTE dumma argument. Om du inte fattar vad jag menar så är det tråkigt för DIG men kom då inte med dessa kommentarer. Du måste förstå att det SPELAR INGEN ROLL HUR BRA DIN ANLÄGGNING ÄR OM ALLA SKIVOR ÄR FELAKTIGA! Sådär, stort och bra.
För mig så är inte anläggningen något HELT bortkopplad från skivorna, utan dom samverkar för att skapa musik. Och som jag sa i mitt exempel, jag kommer med mitt alt 2 att komma närmare den VERKLIGA inspelningen än vad du gör på alt 1.
Som jag sagt innan, jag tycker att man kan ha olika sett att se high fidelity men tyvärr så är det oftast den "sk" objektivist sidan som motsätter sig detta. Så vi kommer ha dessa bråk i framtiden också så länge folk inte kan inse att det finns fler än en väg till Rom.  |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 19:22:00
|
nin: Klart som tusan att jag förstår att det inte låter bra om alla skivor är uselt inspelade. De flesta skivor förvränger dessutom verkligheten på det sätt som gibson så målande beskrev
Men det får man leva med. DVD-A och SACD har möjligheten att ta oss ett par steg närmre sanningen med ökat dynamikomfång, frekvensomfång och högre informationstäthet.
Men en transparent och högupplösande anläggning kan återge det som finns på källmaterialet på det sätt som det (i den bästa av världar) var tänkt.
Visst kan det vara trevligt med en lite varmare återgivning, ett mjukare ljud eller vad som. Men det medför, enligt mitt sätt att se det, en risk lyssnaren att missar artistens ambition.
Om man tar Metallicas senaste platta som inehåller en massa ilska som ofta kommer till utryck i ett hårt och vasst ljud, med en mjuk och gosig anläggning missar man ju det. Å andra sidan kan som du säger en trist inspelning bli trevligare att lyssna på, men det har som sagt ett pris. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 20:37:19
|
nin quote: SPELAR INGEN ROLL HUR BRA DIN ANLÄGGNING ÄR OM ALLA SKIVOR ÄR FELAKTIGA!
Om du har en anläggning som ger dig det här intrycket så är det garanterat anläggningen det är fel på. Jag har byggt ljudprylar i 35år. I början, egentligen ganska länge, hade jag det här problemet. En skiva på 200 lät bra. Med åren har det rätat upp sig och nu är det mycket få som låter direkt illa. Att färskvaran, listmusiken låter kass ibland det håller jag med om. Som tur är rör det mig inte eftersom jag inte köper den typen av musik men det händer att man ibland måste lyssna på något som ungarna vill "delge" en. Då hör man att det kan vara lite trendigt snabbmixat men det går fortfarande att spela det. Skivorna är inte så dåliga som jag uppfattar att du tycker. Skaffa dig en rörförstärkare så har du löst problemet till 80%. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 21:14:45
|
quote: Klart som tusan att jag förstår att det inte låter bra om alla skivor är uselt inspelade. De flesta skivor förvränger dessutom verkligheten på det sätt som gibson så målande beskrev
Som sagt, det var inte det jag menade. Inspelningen är BRA men p g a OLIKA mastering på alla OLIKA utgåvorna så kommer vi ha OLIKA ljud på dom.
Flint, hehe, nej, jag påstår inte att alla skivor är dåliga. Jag ville bara få fram att detta med musik och hifi är inte så lätt. Sitta och tro man har en helt perfekt anläggning och sedan lyssna på utgåvor som är dåligt mastrade istället för dom utgåvorna som är BRA mastrade så undrar jag vad man menar med high fidelity. Som sagt, high fidelity, hög trovärdighet kan man både enligt mig och flera andra se på lite olika sätt, med olika infallsvinklar. Om alla är med på detta så tror jag bråken skulle försvinna.
haha, jo, jag har allt en rörförstärkare... |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 21:17:04
|
quote: Visst kan det vara trevligt med en lite varmare återgivning, ett mjukare ljud eller vad som. Men det medför, enligt mitt sätt att se det, en risk lyssnaren att missar artistens ambition.
Ja, med tanke på att flera artister väljer att mixa och mastra skivor så dom låter bra i en bilstereo (bl a The Cars tog mixen ut och testa i bilen innan dom godkände den) så lär inte NÅGON av våra anläggningar ge det artisten vill ha. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 21:30:51
|
nin Jag säger inte emot dig om krav på kvalitet i alla led men begreppet HiFi grundades för länge sedan. Jag vet inte när det var, kanske 30-40-50-tal när musiken spelades in live med en eller några mickar. Man var tvugna för att det inte fans en massa bandspår att leka med. Då kunde man nog jämföra inspelningstillfällets ljud med skivans. Idag går det ju inte till så. Det lappas och klipps och klistras om än digitalt och behandlas med alla tänkbara digitala effekter så skivan man får i handen är nog att betrakta som en egen och ny ljudupplevelse i sig. Det är därför jag inte bryr mig om originaltroheten som jag anser inte finns. Andra får se det på sitt vis. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 22:13:38
|
Tänkvärt "Flint" och stämmer rätt väl med min uppfattning! |
Bravo  |
 |
|
Topic  |