HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hm skorret försvann!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/30 :  20:48:56  Show Profile Send matså a Private Message
Ja inte helt men nästan. Kommer ni ihåg att jag skrev att mina högtalar skorrar i basen när jag spelar senaste highfidelity skivan spår 5? Nu skorrar det inte längre. Märkligt och jag har inte gjort något särskilt utom att köpa en Profigold kabel att koppla till tvåkanalsläget. Innan körde jag genom 5,1 analogt. Men jag tycker inte att det skulle göra så mycket. Men men det blev ju till det bättre och då skall man ju inte klaga men märkligt är det. Tjohej på er alla

Min fotosida på flickr

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:16:18  Show Profile Send matså a Private Message
18 har redan läst, ser jag. Jag förmodar att ni tänker " jaha då är dåren igång igen

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:17:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
hrmmmm

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:27:54  Show Profile Send sampix a Private Message
Det låter lite märkligt. Men vadå, det blev bättre och det är huvudsaken

quote:
18 har redan läst, ser jag. Jag förmodar att ni tänker " jaha då är dåren igång igen

Tänker vi så?? nää väl?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:29:38  Show Profile Send matså a Private Message
Ha ha ha, ni är för härliga. Fortsätt med det!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:32:21  Show Profile Send sampix a Private Message
Förresten så har jag gjort en egen konstig uppgradering. Gick och köpte mig ett gäng hockeypuckar och satte under högtalarstativen. Ett sånt billigt knep måste man ju prova. Och visst, basen blev inte bara ett,...utan flera snäpp bättre! Den tidiga så bumliga tendenserna är nu så gott som bortblåsta. Och detta var jag inte alls beredd på. Men visst är det kul

Edit: stavfel (plural)

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2003/12/30 21:35:15
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  21:41:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis "matså"!

Välkommen i klubben förresten.

Bravo
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/31 :  10:09:58  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nu blir jag besviken på dig Matså. Du skulle ju ha köpt en Supra!!!
Profigold, ähh, ja e skeptisk.....

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Nikita
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/12/31 :  10:51:39  Show Profile Send Nikita a Private Message
quote:
Ja inte helt men nästan. Kommer ni ihåg att jag skrev att mina högtalar skorrar i basen när jag spelar senaste highfidelity skivan spår 5?

Såna där skivor låter alltid förgävligt, det är säkert inget fel på din anläggning

Jag har lite svårt att tro att en kabel kan påverka så mycket att tydligt skorr försvinner, men visst, inget är väl omöjligt. Den psykologiska förklaringen alternativt omöblering/lägre volym känns dock mer realistiskt.

Som andra sagt - det är bättre - och det är huvudsaken! Grattis!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:35:43  Show Profile Send matså a Private Message
Sten jag skall köpa supra. Förresten Sten, vad tar du för en Supra till dvdaudio och en supra vanlig till två kanals som är bra och inte för dyr?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:44:52  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kör med EFF-ISL till frontarna och DUAL RCA till dom övriga kanalerna. Priserna finns på min hemsida, sedan får Du naturligtvis lite rabatt.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/31 :  13:05:42  Show Profile Send matså a Private Message
Hm, vad var adressen dit? Skäms som en ugnstekt åsna

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/31 :  13:07:08  Show Profile Send patrikf a Private Message
Förresten. Det bästa sättet att ta reda på ALLA missljud är att köpa en skiva med frekvenssvep. Finns på bilstereoaffärer. Det mycket bättre än att leta på måfå med vissa låtar. Eventuella missljud hörs mycket lättare på detta sätt. Dämpkuddar är väl heller inte ett optimalt sätt att råda bot på skallrande inredningsdetaljer? Bara onödigt dyrt!
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/12/31 :  13:07:54  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Om spår 5 på HFs skiva 76 låter skit har du en bit kvar med anläggningen ;-)

/j

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/31 :  15:52:25  Show Profile Send matså a Private Message
Jonte O: nu är det så att det låter inte skit utan det var när jag lyssnade på just den låten, men nu har det försvunnit.

Patrikf: vad är det som får dig att tro att jag köpte skivan för att testa anläggningen? Jag köpte tidningen för att läsa och var givetvis nyfiken på hur skivan lät! Visst kan jag köpa ditt förslag till frekvensskiva men det får ju inte bort det dumma. Ge mig förslag till vad jag kan göra när jag har lokaliserat felen. Varför är dämpkuddar fel, enligt dig? De jag har beställt (tror det var Sonicdesign)var budgetkuddar, 250 kr för 8 st.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/31 :  16:08:22  Show Profile Send patrikf a Private Message
Matså, Jag tror inte att du köpte skivan för att testa anläggningen, men på din beskrivning lät det som om du upptäckte nåt konstigt. Jag tror att de allra flesta har störningar i sina lyssningsrum som maskeras av andra ljud när man lyssnar på musik. Med hjälp av en testskiva är felen lätta att lokalisera. Om du sätter ett stycke med frekvensen som ger upphov till resonans någonstans på repeat kan du lätt komma på själv hur problemet löses. Det kan finnas så många orsaker så det är svårt att ge råd så här, men jag tror att man lätt löser det när man lokaliserat "problemet".
Är du med?
Lycka till!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/31 :  16:19:50  Show Profile Send matså a Private Message
Jepp, något sånär Patrikf.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/31 :  16:26:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Sampix> Kan man säga att du är puckad nu?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/31 :  16:46:13  Show Profile Send sampix a Private Message
Adagio> Ja, det vill säg nog inte bättre faktiskt. Men i detta fall gillar jag puckon

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/01 :  09:56:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Fungerar profigold på skåningar, smålänningar och blekingebor mfl som skårrar på r´n, då kan staten subventionera köp av dessa för att främja förståelse och stävja språkförbistring.
OBS IRONI OBS IRONI OBS IRONI OBS IRONI OBS IRONI OBS IRONI OBS IRONI
Annars kanske man får köpa en egen och koppla upp halvdansken man nu ska prata med.
Grått nytt hår alla!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/01 :  18:30:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Sampix: Intressant det där med "puckon" under stativen. Har ju samma högtalare och ska nu byta stativ. det där du skrev gör mig ännu mer fundersam på vad jag ska köpa. Jag tänkte köpa Revels originalstativ för att få rätt höjd men de är inte det mest stabila stativet jag sett. Alla alternativ jag sett har varit lite för låga men visst verkar många mer stabila. Inget lätt val detta.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/01 :  18:40:13  Show Profile Send sampix a Private Message
Snutten>
Jag kan gott rekommendera mina Empire-stativ. Fyllda med sand/bly så har jag svårt att tro att man hittar något mer stabilt för pengarna.
Kostar ca 2500:-
Revel-stativen ser inte direkt bra ut. Men men,,..vem vet. De är inte gratis heller förmodar jag?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/01 :  20:04:06  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nja de kostar 3500. Empire är säkert bra men jag vill ha högre stativ. Får se om jag hittar ngt. En "fördel" med revelstativen är att man kan använda de fina fötterna som följer med högtalarna (sätts på stativet nedtill). Det man ska se till är att man har diskanten i samma höjd som öronen eller något under den. Det gör att stativen bör vara ca 70 cm.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/01 :  20:21:48  Show Profile Send sampix a Private Message
Snutten>
Inte så farligt dyra ändå alltså
Jag har inte det problemet då man sitter ganska lågt i min soffa, och Empire-stativen funkar bra. Fast som sagt, man har inte någon användning av de fina fötterna tyvärr

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000