HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Respons Högtalare på Nätet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:09:48  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Titta vad man hittade på nätet http://www.responsloudspeakers.com/index.html
Detta är nostagli hifi för mig. Mina första high end högtalare som jag fortfarande har kvar.Lefflers i Linköping har ett par Respons Pro med stativ.Titta och betrakta svensk high end högtalare

When you listen to the music, don't listen to the sound!

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:23:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Grand har jag lyssnat ganska mycket på i karlstad...dock inte riktigt min melodi.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:38:59  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Det funkar bäst med rörgrejer.Reidar skall visst använda Audio Research Ref 2 Preamp och VT 200 Amp

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/11/25 :  13:15:59  Show Profile Send SW a Private Message
Har lyssnat på Respons Art på Jämtljud några gånger tillsammans med olika förstärkare. Tycker att de låter bra mycket bättre än de gamla Responshögtalarna. Inga andra högtalare i butiken kommer heller i närheten ljudmässigt. Dessutom är de snygga och välbyggda, ett riktigt hantverk.

S
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:16:28  Show Profile Send CC a Private Message
En av mina första riktigt tunga hifiupplevelser (musikupplevelser) var ett par Respons Grand kopplade med DP steg i den tyngre klassen! Mumma var det... Har alltid efter det velat äga ett par Men...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:21:01  Show Profile Send Larsen a Private Message
Kul!
Jag har lyssnat på en del av dom, men inte på Art-serien.
Lyssnade på en variant som påminner om Grand, men inehöll 2 st 8" Scan Speak istället för en 10". Lyssnade på dom över lite olika elektronik, men som Fideljr sa så lät dom bäst just över AR (av dom vi provade).

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/11/25 19:22:47
Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:29:49  Show Profile Send frauxm a Private Message
CC: Vad tror du om att driva Respons Grand med Electrocompaniet?

Jag är nog mer för plockepinn än schack...
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:31:29  Show Profile Send daja a Private Message
Det är såna ena killen i den Norska dokumentären har va? Han som flyttar.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:10:10  Show Profile Send frauxm a Private Message
Daja: Vet ej.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:02:57  Show Profile Send CC a Private Message
Respons Grand drivna med EC? Tja, kanske..? Vill minnas att han som körde med DP o Responsen hade en EC 250 nånting innan han började med DP steg. Minns ärligt talat inte om jag har hört den kombinationen! Vet bara att Responsen trivdes väldigt bra med muskelslutsteg! Den version av Grand som jag lyssnade till var bestyckad med Scanningbas på 12 eller 13". Det var mäktigt Har även lyssnat på ett par Respons Grand för några år sedan som var bestyckad med Vifa-bas och den var kanske lite snällare... Jag har sett några olika modeller av denna Grand genom åren men ingen har varit lika övertygande som den med Scaningbasen (tror den hette så) tillsammans med tunga steg från DP... Mmm

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:54:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hejsan!
Jämförde Respons Grand med 2 st SS-åttor i basen med versionen men en SS-tiotummare. Tiotummaren (vilken är den nyare av dem) vann på alla punkter, djupare tightare bas men framförallt ett mycket bättre mellanregister! Det har uppgraderats från en Vifa till en SS-revelator och det gör en grym skillnad
Har förövrigt ägt två par Respons genom åren, de första var ett par Respons S, en budgetvariant med vanlig "kantig" låda och senare en specialbyggd variant av Respons Baby Grand. Dessa hade 3/4tums Vifa-diskant, ett SS-8640 mellan och en Vifa åttatummare i basreflexlåda och spelade riktigt bra! Vifadiskanten ersatte en Dynaudio D21 som den spelade skjortan av Alla modifieringar var självklart utförda av Reidar själv.
Tycker förövrigt att det är konstigt att inte Respons diskuteras mer här då det är mycket bra högtalare med mycket välbyggda lådor och de är sett till vad man får "billiga"

mvh Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:57:05  Show Profile Send frauxm a Private Message
CC: Jag håller med dig om att DP passar ypperligt till Respons, har själv hört denna kombo, men tyvärr är DP-stegen ganska kostsamma, så man får ju försöka hitta andra lösningar ; ). Kanske rör skulle passa...?
Mina responsare är byggda nånstans mellan -93 och -95 och har (tror jag iaf) 1" Scan Speak-diskant, 4" Scan Speak mellanregister samt 10" Vifa-bas. Ska nämligen besöka Rejdar i helgen för reparation, och ska höra med honom vad han rekommenderar för uppgradering.
Skaaning-basen fanns ju vad jag förstår innan Vifa stoppades in, men den kanske var bättre (djupare)?

Jonasz: När kom SS-basen?

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/01/01 :  21:24:42  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
CC: Jag håller med dig om att DP passar ypperligt till Respons, har själv hört denna kombo, men tyvärr är DP-stegen ganska kostsamma, så man får ju försöka hitta andra lösningar ; ). Kanske rör skulle passa...?
Mina responsare är byggda nånstans mellan -93 och -95 och har (tror jag iaf) 1" Scan Speak-diskant, 4" Scan Speak mellanregister samt 10" Vifa-bas. Ska nämligen besöka Rejdar i helgen för reparation, och ska höra med honom vad han rekommenderar för uppgradering.
Skaaning-basen fanns ju vad jag förstår innan Vifa stoppades in, men den kanske var bättre (djupare)?

Jonasz: När kom SS-basen?

Tror han började använda SS i basen med denna modellen:
http://www.responsloudspeakers.com/history/history_1997.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000