Author |
Topic  |
|
Fideljr
Member

263 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 12:09:48
|
Titta vad man hittade på nätet http://www.responsloudspeakers.com/index.html Detta är nostagli hifi för mig. Mina första high end högtalare som jag fortfarande har kvar.Lefflers i Linköping har ett par Respons Pro med stativ.Titta och betrakta svensk high end högtalare |
When you listen to the music, don't listen to the sound! |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 12:23:47
|
Grand har jag lyssnat ganska mycket på i karlstad...dock inte riktigt min melodi. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Fideljr
Member

263 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 12:38:59
|
Det funkar bäst med rörgrejer.Reidar skall visst använda Audio Research Ref 2 Preamp och VT 200 Amp |
When you listen to the music, don't listen to the sound! |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 13:15:59
|
Har lyssnat på Respons Art på Jämtljud några gånger tillsammans med olika förstärkare. Tycker att de låter bra mycket bättre än de gamla Responshögtalarna. Inga andra högtalare i butiken kommer heller i närheten ljudmässigt. Dessutom är de snygga och välbyggda, ett riktigt hantverk. |
S |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 19:21:01
|
Kul! Jag har lyssnat på en del av dom, men inte på Art-serien. Lyssnade på en variant som påminner om Grand, men inehöll 2 st 8" Scan Speak istället för en 10". Lyssnade på dom över lite olika elektronik, men som Fideljr sa så lät dom bäst just över AR (av dom vi provade). |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2003/11/25 19:22:47 |
 |
|
frauxm
Member

101 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 19:29:49
|
CC: Vad tror du om att driva Respons Grand med Electrocompaniet? |
Jag är nog mer för plockepinn än schack... |
 |
|
daja
Member

597 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 20:31:29
|
Det är såna ena killen i den Norska dokumentären har va? Han som flyttar. |
99 cd-p - 99 - piP |
 |
|
frauxm
Member

101 Posts |
Posted - 2003/11/25 : 21:10:10
|
Daja: Vet ej. |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2003/11/26 : 00:54:15
|
Hejsan! Jämförde Respons Grand med 2 st SS-åttor i basen med versionen men en SS-tiotummare. Tiotummaren (vilken är den nyare av dem) vann på alla punkter, djupare tightare bas men framförallt ett mycket bättre mellanregister! Det har uppgraderats från en Vifa till en SS-revelator och det gör en grym skillnad Har förövrigt ägt två par Respons genom åren, de första var ett par Respons S, en budgetvariant med vanlig "kantig" låda och senare en specialbyggd variant av Respons Baby Grand. Dessa hade 3/4tums Vifa-diskant, ett SS-8640 mellan och en Vifa åttatummare i basreflexlåda och spelade riktigt bra! Vifadiskanten ersatte en Dynaudio D21 som den spelade skjortan av Alla modifieringar var självklart utförda av Reidar själv. Tycker förövrigt att det är konstigt att inte Respons diskuteras mer här då det är mycket bra högtalare med mycket välbyggda lådor och de är sett till vad man får "billiga" 
mvh Jonas |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
frauxm
Member

101 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 20:57:05
|
CC: Jag håller med dig om att DP passar ypperligt till Respons, har själv hört denna kombo, men tyvärr är DP-stegen ganska kostsamma, så man får ju försöka hitta andra lösningar ; ). Kanske rör skulle passa...? Mina responsare är byggda nånstans mellan -93 och -95 och har (tror jag iaf) 1" Scan Speak-diskant, 4" Scan Speak mellanregister samt 10" Vifa-bas. Ska nämligen besöka Rejdar i helgen för reparation, och ska höra med honom vad han rekommenderar för uppgradering. Skaaning-basen fanns ju vad jag förstår innan Vifa stoppades in, men den kanske var bättre (djupare)?
Jonasz: När kom SS-basen?
|
 |
|
hjort
Member

754 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 21:24:42
|
quote: CC: Jag håller med dig om att DP passar ypperligt till Respons, har själv hört denna kombo, men tyvärr är DP-stegen ganska kostsamma, så man får ju försöka hitta andra lösningar ; ). Kanske rör skulle passa...? Mina responsare är byggda nånstans mellan -93 och -95 och har (tror jag iaf) 1" Scan Speak-diskant, 4" Scan Speak mellanregister samt 10" Vifa-bas. Ska nämligen besöka Rejdar i helgen för reparation, och ska höra med honom vad han rekommenderar för uppgradering. Skaaning-basen fanns ju vad jag förstår innan Vifa stoppades in, men den kanske var bättre (djupare)?
Jonasz: När kom SS-basen?
Tror han började använda SS i basen med denna modellen: http://www.responsloudspeakers.com/history/history_1997.html |
 |
|
|
Topic  |
|