Är det någon som kan rekommendera något bra program eller billig hårdvara (1000-3000kr) för att utvärdera/mäta akustik i lyssningsrum?
På Elacs hemsida www.elac.de/en/index.html (under fliken "Products & Tests" och "Room Acoustics") så finns det ett enkelt program CARA Quick som fungerar för fyrkantiga rum. Är det någon som har provat det fullständiga programmet? Är det någon som vet vad absorbenterna 1-4 i CARA Quick ska föreställa ?
Detta program kan kanske användas. http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm Man kan välja rumsmått, högtalare, möbler och olika dämpningar. Sedan kan man klicka på en högtalare som finns utplacerad på rumsskissen och sedan flytta den med upp/ner/vä/hög pilarna på tangentbordet och se vad som händer med frekvensgången. Man kan också flytta lyssnarplatsen på samma sätt.
Jag har använt mig av CARA 2.2 med bra resultat. Programmet är väldigt prisvärt men kräver en del arbete för att bygga upp en realistisk modell av lyssningsrummet. Men det är väl värt den mödan. Kolla in www.cara.de
Du kan beställa det via CARA's hemsida. Jag har själv beställt programmet+uppdateringar den vägen, det fungerade bra. Jag tror inte att det finns någon återförsäljare i Sverige.
quote:nik, kan du förklara vad dom fyra olika absorbenterna i programmet motsvarar (bokhylla, tavla...) ?
De är bredbandsabsorbenter som har en absorptionskoefficient på nästan 1 från drygt 100Hz och uppåt. En av dessa dämpar en del i basområdet från 30 Hz Jag tror inte att man kan likna dem vid någon möbel, om du mot förmodan inte har en möbel med en sådan absorption, utan de är rena akustiska hjälpmedel. Kolla på denna länk www.fastaudio.com/INT/absorber202.html