Author |
Topic  |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
    
6802 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 20:59:54
|
Jaha då var den gåtan löst, jag surfade runt på nätet och såg att någon i detta fall Ariston hade gjort första Linn-spelaren men lite Thorens influenser fanns med trots allt. Man glömmer lätt i vår information fyllda värld. 
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
hydra-g
Member
 
57 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 15:19:56
|
Har förstått att det är viktigt med bra signalkablar till apparaterna. Hur gör man då med en äldre skivspelare som har fasta RCA kablar? Kan man byta ut dom? Behöver man det eller gör det ingen skillnad på en skivspelare? Har thorensspelarna fasta kablar? Dual har det iallafall har jag upptäckt. |
Berra |
 |
|
Rydberg
Member
    
4519 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 15:27:08
|
Hydra> Det beror på armen (i vissa fall). Signalkabeln är utbytbar på min SME Series IIIs arm iallafall. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Pipes
Member
    
591 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 15:27:32
|
quote: bostrowskij Posted - 2004/01/07 : 22:36:55 Det fina med de gamla TD14x/150 /16X är att de är mycket "tweak-vänliga" och går att modifiera till fantastiska resultat . Det finns mängder av tweaks beskrivna på nätet om man gör en sökning. TD115 och de andra jag nämnde var budgetmodeller som inte går att tweaka på samma sätt.
Jag vill bara poängtera att 166:an inte håller samma klass som 160:an då 166:an var den billigare modellen i 16X serien. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
    
839 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 17:09:06
|
Pipes, Helt riktigt, TD165 / 166 var budgetmodeller av 160 ( men likväl är de bättre spelare än TD115...) Vad man bantat på dessa spelare jämfört med 160:an är en enklare arm , samt att innertallriken är av plast vilket gör att totalvikten på tallriken är något lägre.
Dessutom har de oftast ett mindre 7mm tallrikslager jämfört ned TD160:ans 10mm. Jag säger oftast, för det finns tidiga modeller av 165 /166 som har det större 10mm lagret. Frågan är dock om det har någon större betydelse. |
 |
|
Pipes
Member
    
591 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 09:58:25
|
Naturligtvis är de bättre modeller än TD115, det ifrågasätter jag inte. Vad gäller 165 och de tidiga 166:orna så är armen, enligt min subjektiva uppfattning, betydligt sämre än på TD160. Detta har dock förbättrats på de senare modellerna av 166:an. Tallrikens vikt gör ibland att man kan uppfatta att spelaren blir mindre stabil i ljudet, förmodligen har detta att göra med ökade vibrationer samt möjligen också en lägre stabilitet i hastighet.
TD166:an är dock ingen dålig spelare, framförallt inte för det pris en begagnad brukar betinga, jag har själv haft en som reservspelare.
Jag kan inte säga att jag egentligen vet, men av diskussioner ute på några internationella forum kan man utläsa att tallrikslagren tydligen har en viss betydelse. Dock tror jag inte att betydelsen skall överdrivas. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
hydra-g
Member
 
57 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 12:04:55
|
Du verkar ha koll på Thorens modellerna. Vad vet du om Thorens TD-165? Har blivit erbjuden en sådan och har funderingar på att slå till. Verkar som den är helt original faktiskt. Har den några svaga punkter jämfört med 166:an? Har dålig koll på sådant här så en par stycken har slunkit mig ur händerna under tiden jag samlat info. |
Berra |
 |
|
hydra-g
Member
 
57 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 16:31:45
|
Kan man tolka det så att 160 serien är "bättre", håller högre standard än 140 och 150 serien? En 145:a är en enklare 140 modell? |
Berra |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
    
839 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 18:04:57
|
Hydra-g 140 och 160-serien är identiska med den skillnaden att 140-serien är "halvautomatiska" (med autostop). Den gamla TD150 hade rätt mediokra tonarmar i original, annars är verket likvärdigt eller t.o.m. bättre än TD160 , tyngre tallrik och styvare subchassi. TD165 är identisk med TD166 mk1 , har haft båda och den enda skillnaden jag kunde se var en spärr för att lossa innertallriken på 166:an.
Pipes: "Tallrikens vikt gör ibland att man kan uppfatta spelaren som mindre stabil i ljudet..." Exakt. När jag jämför min TD150 med min TD166mk1 märker jag att det också är betydligt lättare att få till rätt "studs" på fjädringen på TD150 pga den tyngre tallriken. Oscillationen blir mer harmonisk och pistongliknande.
|
 |
|
hydra-g
Member
 
57 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 19:51:08
|
Hm! F-n va koll ni har. 145 MK II bör alltså vara en nyare modell av 140 serien och med autostop. Då är det ingen större skillnad mellan den och en 165:a. 165:an ingen MK II dock... Skall gå ut på den där länken och se om jag hittar info. |
Berra |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
    
839 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 21:43:55
|
En TD145 motsvarar en TD160 fast med autostopp och således klassen bättre än en TD165. (TD146 => TD166 , TD147 var en jubileumsmodell av TD145 om jag inte minns fel.) |
 |
|
hydra-g
Member
 
57 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 22:41:35
|
Då är det alltså bara autostoppen som skiljer mellan TD 145 och TD 165? Vad kostar det att byta ut tonarmen till en bättre? vad kostar en tonarm i "mellanklass"? eller vad man skall kalla det. |
Berra |
 |
|
Pipes
Member
    
591 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 11:45:37
|
Ja, detsamma gäller (vilket bostrowskij illustrerar) 146 och 166.
Det beror helt på vad man menar med "mellanklass". Jag har för mig att man på 145 och 165 skall använda 10 tumsarmar då dessa måste monteras på samma plats som originalarmen. 150 och 160 däremot kan man montera vila armar som helst på, dock inte 12 tumsarmar om man inte har "extended" versionerna men dessa är ovanliga. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
hydra-g
Member
 
57 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 12:08:21
|
Jag slår nog till på 165:an eftersom det endast verkar autostoppen som skiljer. 145 MKII.an har också låda i nått metall liknande och 165:an i trä. Även det estetiska skall ju tillfredställas så trä är snyggast tycker jag. Antar att man kommer långt med att köpa en bra Pick Up, tonarms byte kanske aldrig blir aktuellt. Men runt femtonhundra skulle jag kunna tänka mig lägga ut på en tonarm. Har ni någon länk och tips om vad som skulle kunna vara lämpligt? |
Berra |
 |
|
Rydberg
Member
    
4519 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 12:29:15
|
Bernt> Jag har kollat lite på din riaa. 6922 eller E88CC har jag inte kvar längre, alla är sålda men däremot har jag E182CC (stod att man kunde använda dem), vad ska man ändra om man använder de rören mer än katodmotståndet? Kan man använda dem på alla platser?
 |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2004/01/15 12:30:50 |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
    
839 Posts |
Posted - 2004/01/15 : 22:59:42
|
Det är 9 tums armar på alla TD14X/150/16X . Hydra-g , försök hitta en beg SME-arm . SME och Thorens är en klassisk kombination , och eftersom du nämner att det estetiska är viktigt tror jag att du skulle gilla looken ;-) De går att hitta för 1500 - 2000 och SME har färdiga tonarmsplattor för Thorens 14X/16X . Annars går det utmärkt att tillverka en tonarmsplatta själv också. |
 |
|
Pipes
Member
    
591 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 12:28:42
|
Jag böjer mig, jag hade för mig att originalarmarna på thorens var 10 tummare. Att man kan ha 9 tummare genom tonarmsplattor är ju naturligt men är det inte så att någon av modellerna inte har möjlighet till att byta tonarmsplattan. Hmmm...kan vara någon av de sämre modellerna jag tänker på. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
Leif Eriksson
Member
    
700 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 13:21:42
|
Som info till dig som undrade hur gammal TD166 MKII är. Jag hade en tidigare och den köpte jag ny 1977 för 1000:-. En trogen arbetshäst som aldrig svek. Den hade en standardkabel av tveksam kvalítet som var lödd i en plint. Den bytte jag mot en bättre kabel med kontakter av bättre kvalitet, originalkontakterna var inte guldpläterade, men kontakterna på förstärkare och riaa av bätre kvalitet är ju guldpläterade, så ett byte här rekommenderas. Man kan med fördel byta ut masoniten i botten mot t.ex. MDF och dämpa lådan med lite asfaltmassa för att minska resonanser mm. Detta är enkla modifieringar som dom flesta kan göra själv. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
    
1218 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 14:06:20
|
Jag tror på den där. Den är iallafall rätt snygg. Rörriaa absolut ok om man kör mm. Så snurra på. Nu kommer det att vara klippt för dig. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
    
6802 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 19:38:56
|
bostrowskij du har rätt vad det gäller TD 145:an då den kom som jubileumsmodell men den fanns som en vanlig utan extra tillägg. Thorens gjorde en modell TD 170 som kallas "orginal" vet du något om denna, den tillverkades i två modeller en med ac motor och en med dc motor från 1965-99, jag har endast sett denna på bild men i övrigt vet jag inget annat.
/Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
    
839 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 22:39:46
|
Bubbel, Vet ingenting om denna "mystiska" TD170 från -65 mer än det som nämns på Holger Trass' thorensöversikt http://www.analogue-classics.com/html/thorens___overview.html Enligt den hade TD170 original samma tonarmar som fanns på TD150, TP13 och TP13A . TP13 var en dålig arm, TP13A var bättre och det finns de som gillar den armen. Själv är jag måttligt imponerad... Tyskarna kallar den "Kugelarm" eftersom den har svarta klotrunda motvikter i bakelit. Har du någon länk till en bild på spelaren?
|
 |
|
hydra-g
Member
 
57 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 18:59:36
|
Duger original armen på en 165:a? Det är modellen som tillverkades 1972, eller är det bara "skit"? Kan man få ett bra reslultat med en nu P:U? Passar Ortofon direkt på? Vad skulle ni göra för övriga förbättringar på en sån gammal spelare? (Beror på skick naturligtvis men..) Skall man byta arm, P:U och inköp av en begad spelare så är man uppe i en tre-fyra tusen (ca). Det är klart då är det väl en riktigt bra spelare? Jag vet att det inte går att jämföra med nytt, men det är en viss tjusning med gamla grejor. |
Berra |
 |
|
jatttelite
Member
    
520 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 21:57:00
|
Godafton
2 tips:
nr.1 Rolf Kelch (som arbetade på Thoréns innan nystarten) har en heldel reservdelar till försäljning. Han moddar,restaurerar samt bygger även om skivspelare (dvs.Thoréns). Vill du/ni betala så kan han ordna till din skivspelare så att den blir GRYM (jag har bara pratat med honom 1gång för flera år sedan, men han verkade mycket trevlig). Maila honom på rolf.kelch@t-online.de
nr.2 på ReferenceService i Stockholm jobbar en kille (får man nämna namn på folk, eller vad säger PUL?), som är mycket duktig på Thoréns.
Detta var väl mer tipps om ni behöver Service/reservdelar till Thoréns, annan kunskap finns ju HÄR!
|
 |
|
govinda
Med nytt namn
    
2290 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 22:52:51
|
Hej jag har en TD-166 MK2 med en delbar arm undrar om det är något att ha? Samt en pickup som heter Audio-Tecnica AT-0C7MC. Emottager tacksamt svar Om det är något att lägga pengar på? Kunde vara roligt att försöka uppgradera den. Mvh Anders
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
    
6802 Posts |
Posted - 2004/01/18 : 02:21:52
|
Nej tyvärr bostrowskij så hittar jag inte någon bildlänk på TD170 jag tror att jag bara noterade den i minnet vilket gjorde att jag inte sparade någon länk.
anders.s du kan väl lägga upp en bild på tonarmen så kan vi säkert hjälpa dig då det monterades olika armar på denna modell, pu:n är bra men det finns de som vet mer om denna.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Topic  |
|