HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken begagnad h/k?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Byggare-Bob
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/02/26 :  22:21:45  Show Profile Send Byggare-Bob a Private Message
Hallå!

Jag går i planerna på att köpa mig en ny förstärkare. Och fick se en annaons på en h/k 650 för 2500kr. Och tänkte att denna har ju fått bra recentioner osv så den kanske man borde åka och lyssna på. Men sen hitta jag en 690 för 2900kr. Så min fråga är kort och gott om ni tycker att den stärkaren är värd dem extra pengarna (låter den bättre eller bara mer?) eller om jag ska hålla mig till 650. Eller finns det kanske nått ännu bättre om val om man kan tänka sig att lägga upp till 3000kr? Har sett en del rotel och cambridge prylar i den prisklassen. Men vet ej något om de märkerna.

Tacksam för svar

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/26 :  22:39:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Båda anses väl likvärdiga om jag inte missminner mig, frågan är väl hur mycke tkräm dina högtalare behöver. Lyssna är ju aldrig fel.

Bravo
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/26 :  23:07:01  Show Profile Send Bubben a Private Message
Om jag minns rätt så hade 690 högre effekt, medans 650 gav mer ström för varje utpetad watt. Vilken som sedan låter bäst beror nog på vad de matchas med...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/02/27 :  01:34:44  Show Profile Send jos a Private Message
Varför inte en 670 för samma slantar?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/02/27 :  18:51:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Byggare-Bob

Varför inte en ny Cambridge-förstärkare, som du nämnde i sammanhanget? A500 kostar 2498:- på Hi-Fi Klubben.

Länk till HiFi Klubben:
http://hifiklubben.se/

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2004/02/27 :  19:09:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har ägt och lyssnat på en del gammla H/K och jag rekomenderar klart att du satsar på 650n. 690 är inte någon vidare ljudmässigt även om den har lite mer kraft. De enda modeller som låter bra efter H/Ks serie som hade 50 på slutet dvs 6950,6850 och neråt, är 650 och nuvarande 670.
Synd att du inte var lite tidigare ute, då kunde du ha köpt kompisens 6950 för 3000kr= otroligt mycket väljud för pengarna. Tror att den kostade 17.000kr när den kom.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Byggare-Bob
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/02/28 :  22:02:50  Show Profile Send Byggare-Bob a Private Message
Ok. Tack så mycket för svaren. Verkar som om 650 får lite bättre omdömme. Hur kräsen är den förstärkaren med att få stå ensam och kyla sig? Jätte känslig eller är det inte hela världen om man ställer nån annan apparat direkt uppe på? Frågan gäller förövrigt även cambridge förstärkaren som nämdes.

Ps. Jag har även hittat en annons på en nad 712. Hur är det brukar rena förstärkare låta bättre än recivers i samma prisklass? Ds.

Har även hittat två annonser på pioner a-777 men hittar ingenting om den på internet. Någon här som vet något?
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/02/29 :  01:37:49  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej.
Jag har ägt en HK 690. Den var inte så bra. Jag tyckte inte om ljudet i den.
Hk var bra för 10-15 år sedan, nu är HK inte så prisvärda tycker jag. Största problemet med 690:n är volymkontrollen som vid lågvolym har problem med volymen mellan höger, vänsterkanal.(Har prövat 3st olika). Samt att den inte får röster att låta med pinpoint och närvaro. Enda styrkan som den har i prisklassen är att basen låter halvbra för att vara en billig förstärkare.

Hälsningar Ronnie.

Edit: Tips köp en beggad HK citation 16 och ett bra försteg till detta. Det är det bästa jag hört från HK. Ett citation borde inte kosta mer än 3500 kr idag. Det slutsteget lämnar 150 watt klass A i 8 ohm. Men det är inte det snyggaste steget tyvärr.

Edited by - M3 on 2004/02/29 01:45:18
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:23:01  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Byggare-Bob:
quote:
/.../ hela världen om man ställer nån annan apparat direkt uppe på? Frågan gäller förövrigt även cambridge förstärkaren /.../
Noll koll! Någon annan kanske kan ge svar - eller så får du fråga de som säljer dem.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:43:23  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Har en 650 (som jag vill sälja, bor du i/nära Uppsala så hör av dig!) och angående värmeutveckling så är det nog ingen direkt fara så länge du inte spelar väldigt högt väldigt länge.

Så länge det är minst en centimeters luftspalt mellan apparaterna tror jag inte det är nån fara.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2004/03/01 :  02:00:24  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Tror jag hjälpte förstöra en vinylspelare för länge sedan med min HK. Detta trots skivspelarens ganska höga fötter. Till slut bara sprack plasten inuti som höll uppe skivtallriken och värmeutvecklingen hjälpte nog till...
Men jhnmn har nog en poäng -jag var musikberoende och spelade väldigt högt, länge och ofta.

Christer

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/03/01 :  08:18:29  Show Profile Send Klenkar a Private Message
H/K 680 är nog ett bra val!'
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000