HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga ang placering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:01:01  Show Profile Send Shullman a Private Message
Tjenare!,

vad är att föredra för bästa ljud: sitta som jag gör nu med fönstret bakom ryggen och anläggningen vid väggen framför mig , eller att ha anläggningen vid fönstret och väggen bakom ryggen?, vad skulle bli den eventuella skillnaden?

MVH!/Erik

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:45:45  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hej Shullman,
Svårt att ge generella råd. Förutsätter vi dock att fönsterväggen ger mer elaka reflexer, bör högtalarplaceringen närmast väggen vara att föredra. De tidiga reflexerna är oftast de mest störande.
Jag har fönster på ena sidoväggen. Jag upplever helt klart mest problem med den väggen. Gardiner och sånt kan säkert avhjälpa dock.
mvh,
/Matrixen
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:55:32  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Hos mig har det varit större problem med reflexer bakifrån än framifrån. De har yttrat sig som ett lite obehagligt skarpt ljud i övre mellanregistet. Fixades med matta på väggen bakom.
Och visst är det väl så att "live end" skall vara framför och "dead end" bakom, eller?
Men varför inte prova? Kör ett par dagar med vardera möbleringen och se vilket du trivs bäst med.
Det handlar om mer än ljud, rummet skall fungera i övrigt också. Drag i nacken och glo i vägg kanske är mindre trevligt än att sitta och titta ut?

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/29 :  19:04:11  Show Profile Send Aton a Private Message
Luft bakom lyssningsplatsen är nog mycket viktigare än spelriktningen enligt din beskrivning. Att sitta intill väggen (eller fönstret) är kasst.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/01 :  00:34:51  Show Profile Send Shullman a Private Message
Tack för era synpunkter
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2004/03/01 :  08:16:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett tips är att montera invändiga persienner med lameller av trä, som man fäller ned och vinklar 45° när man lyssnar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000