Author |
Topic  |
|
Shullman
Member

162 Posts |
Posted - 2004/02/29 : 18:01:01
|
Tjenare! ,
vad är att föredra för bästa ljud: sitta som jag gör nu med fönstret bakom ryggen och anläggningen vid väggen framför mig , eller att ha anläggningen vid fönstret och väggen bakom ryggen?, vad skulle bli den eventuella skillnaden?
MVH!/Erik |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2004/02/29 : 18:45:45
|
Hej Shullman, Svårt att ge generella råd. Förutsätter vi dock att fönsterväggen ger mer elaka reflexer, bör högtalarplaceringen närmast väggen vara att föredra. De tidiga reflexerna är oftast de mest störande. Jag har fönster på ena sidoväggen. Jag upplever helt klart mest problem med den väggen. Gardiner och sånt kan säkert avhjälpa dock. mvh, /Matrixen |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2004/02/29 : 18:55:32
|
Hos mig har det varit större problem med reflexer bakifrån än framifrån. De har yttrat sig som ett lite obehagligt skarpt ljud i övre mellanregistet. Fixades med matta på väggen bakom. Och visst är det väl så att "live end" skall vara framför och "dead end" bakom, eller? Men varför inte prova? Kör ett par dagar med vardera möbleringen och se vilket du trivs bäst med. Det handlar om mer än ljud, rummet skall fungera i övrigt också. Drag i nacken och glo i vägg kanske är mindre trevligt än att sitta och titta ut? |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2004/02/29 : 19:04:11
|
Luft bakom lyssningsplatsen är nog mycket viktigare än spelriktningen enligt din beskrivning. Att sitta intill väggen (eller fönstret) är kasst. |
 |
|
Shullman
Member

162 Posts |
Posted - 2004/03/01 : 00:34:51
|
Tack för era synpunkter |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2004/03/01 : 08:16:03
|
Ett tips är att montera invändiga persienner med lameller av trä, som man fäller ned och vinklar 45° när man lyssnar. |
 |
|
|
Topic  |
|