HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Billiga Magnepan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/01/03 :  03:36:39  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hejsan!

Jag är absolut okunnig om Magnepans högtalare men snubblade in på deras hemsida och såg att de hade ett erbjudande som jag (som lekman) tyckte lät väldigt lockande. Ett par Magnepan MMG för 550 dollar paret, vilket motsvarar ca 4000 skr. http://www.magnepan.com/

Detta kanske är gamla nyheter för kännarna men tänkte bara posta det ändå!

Hur skulle de låta parade med en dipolbas? Man blir nästan lite sugen själv...





You'll Never Walk Alone...

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/01/03 :  11:34:51  Show Profile Send dajz a Private Message
Nån som vet vem som säljer Magnepans i sverige?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/01/03 :  12:04:31  Show Profile Send arcam a Private Message
Esoterisk hifi i Uppsala
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:35:15  Show Profile Send Aton a Private Message
Säljer inte Hifi-consult (Alingsås) Magnepan?
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:46:48  Show Profile Send Steffo a Private Message
Tror att Bossanova i Luleå har ett beg. par inne. Ring och prata m. Janne, 0920-22 78 20

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/01/09 :  19:30:55  Show Profile Send struts a Private Message
Har lyssnat på MMG på RadioCentralen i Umeå för nåt år sedan och visst lät dom bra men dom var otroligt placeringskänsliga. Jag var tvungen att leta efter en exakt lyssningspossition och inte röra mig nämnvärt för om jag gjorde det så lät det inte bra.
Dyrare modeller av Magnepan har inte samma problem, kanske priset avgör lite av avlyssningskänslighet?
En av mina absolut bästa ljudupplevelser har jag fått av Magnepan som kostade mellan 20-30000kr, kommer inte ihåg modellbeteckningen på dom, så det drömmer jag om att kunna köpa nån gång.
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/16 :  16:39:17  Show Profile Send audiojan a Private Message
Hade ett par MMG´s för en fem år sedan... De är inte direkt placeringskänsliga, men precis som alla andra dipolära högtalare så ställer de lite mer krav på rummets akustik.

Tillbaka till högtalarna... Ljudet är mycket, mycket bra. Inte bara för pengarna, men generellt sett. Kom dock ihåg att en relativt liten planarmagnetisk yta för bas och mellanregister kan helt enkelt inte ge mycket bas under ca. 50Hz (beroende på rumförstärkning). Samma sak gäller ljudstryka... Det går helt enkelt inte att spela högt med dem (högt är i och för sej relativt... tillräkligt högt för att det inte är bekvämt att vrida upp ännu mer...)

Här i USA säljs MMG bara direkt ifån Magnepan, men jag vet inte om så också är fallet i Sverige...

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/01/16 :  21:50:08  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag har ett par 1.6:or hemma (modellen för strax över 30kkr) och kan inte mer än hålla med om att dom är svåra att ställa upp på rätt sätt. Sweetspoten är minimal, det är nästan så att jag önskar att mina öron satt tätare ihop, men när man väl sitter i den så MUMS vad det låter bra!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/27 :  03:36:29  Show Profile Send audiojan a Private Message
Inte är väl 1.6:orna svåra att få bra ljud ifrån?! Tricket är dock att man måste ha en hel del rum inte bara baktill utan också åt sidorna, annars smalnar lätt ljudbilden. Sätt också diskanterna på utsidan, annars blir det detsamma.. smal ljustbild... också reflektionerna... Ojdå, ju mer jag skriver desto svårare låter det, men egentligen är det ju inte det....

Kolla in Cardas modellen t.ex;

http://www.cardas.com/cgi-bin/main_content.cgi?area=Insights&content_id=26&pagestring=Room+Setup

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/03 :  00:50:00  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Priset som menas är väl hämtpris direkt från fabriken i White Bear lake, Minnesota?

Det är ju en bit från Sweden vet ni, tro inte dom skickar.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:23:34  Show Profile Send bjarne a Private Message
I dom recensioner jag har läst har testarna varit lätt lyriska över ljudet i dessa minimaggíes, och vad jag kunnat se står det inget om var man "får vara" för att beställa för det låga priset.

Jag har ju inte provat själv, men har framtidsplaer, och blir lite fundersam på det där med placering. MMG går ju att hänga på väggen, om jag nu inte blandar ihop modellerna, och sedan "svingar" man tydligen ut dom ca 30 grader. Det betyder, tvärtemot vad alla rekommenderar, ett relativt kort avstånd till bakvägg... Alltså borde det inte vara så hyperkänsligt med placeringen om man inte måste uppnå den optimala. Och tyvärr: Jag får inte ställa högtalarna hur jag vill ändå.....
....förlåt hörde jag toffel?

För övrigt tycker jag det verkar stencoolt att ha magnepantavlor Vet någon (Björn?)om MG12:orna också kan hängas?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/09 :  16:37:15  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det är väl dom speciella "biomagnepanen" som kan hängas när det gäller bakkanalerna.
Dom blir ju utvinklade så att du lyssnar i diffusfältet.

Om du vill ha MMG och har en fruga som inte är nådig så kan du dämpa väggen direkt bakom med tex skumplast-äggkartong eller köpa svanås-diffusorer. (700kr/st, du behöver isåfall 4st)

Närmare än 50cm hade jag nog inte ställt dom. Jag har mina MG12 ca 90cm ut från bakväggen för optimalt resultat.

Hursomhelst kommer du bli mkt imponerad av dom! tex en stor orkester låter verkligen som en stor en och utan den vanliga disten som lådhögtalare ger.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:27:25  Show Profile Send bjarne a Private Message
Mnja, jo dom säljs väl som surr också, men jag har sett recensioner av dom där dom både fukat som frontar och surr. Alltså borde dom ju inte bara diffusa sig. Men det är möjligt att dom är byggda annorlunda förutom storleken - what do i know...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000