HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

birbjo
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:36:59  Show Profile Send birbjo a Private Message
Hej!
Har skaffat mig en Visaton Concorde-byggsats, som jag väntar på, men eftersom jag vill bygga en annan låda än den "föreslagna" så skulle jag vilja byta ut den rektangulära porten som har måtten(mm b/h/d)= 232x80x269 mot två rör. Det måste väl räcka med att ha samma volym i rören som i ritningens port? Enligt vad jag förstått skulle jag då kunna använda 2 rör med radie 60mm och djup 221 mm? Kan det stämma?

Vad tror Ni om jag skulle byta elementplacering till(uppifrån)
M-D-M-B-B istället för föreslagna B-M-D-M-B ?? Skulle det "förstöra" mycket?
Tacksam för expertisens åsikter.....

Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk!

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/03 :  16:03:54  Show Profile Send AndersP a Private Message
Gör så här: varje rör ska ha arean 232x80/2, altså halva den nuvarande portens area. Använd samma längd, dvs: 269mm. Då riskerar du inte att behöva mäta, experimentera eller simulera. Om du ändar upp med lite större area kompenserar du det med ökad längd och tvärtom för mindre area.

Du modifierar ett resonant system, inte en vattenbehållare. Volymen i rören är helt ovesäntlig för avstämningen.

Elementplaceringen tror jag inte spelar så stor roll. Den B-M-D-M-B som du föreslår används av bla. Dunlavy i hans mycket stora och dyra högtalare. Enda nackdelen är väl att du inte kan göra lådans topp lite snyggt avsmalnande. WAF blir tämligen minimal eftersom lådorna blir några riktiga monster.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:32:44  Show Profile Send TQWT a Private Message
Om du inte har möjlighet att mäta och vill ha exakt samma prestanda som ursprungs konstruktionen så föreslår jag att du behåller den fyrkantiga porten speciellt om det är fasningar i öppningen. ( har inte sett denna konstruktion).


Den ekvivalenta diametern för två rör (D1 och D2) är:

D = (D1^2 + D2^2)^0.5

Men det finns en sak som krånglar till och det är port längden.

Den aukustiska längden är inte samma som den fysiska. Det tillkommer en korrektions faktor. Denna korrektions faktor är beroende av hur öppningen ser ut, portens radi, radie i hålet, om porten är dikt monterad i baffeln i ena ändan och fri i andra ändan o s v.

Jag har absolut för mig att korrektions faktorn skiljer mellan ett runt hål och ett rektangulärt. D v s att man kan inte räkna om arean för rektangeln till motsvarande radie för ett rör och använda denna faktor.

Jag har letat men jag kan inte hitta denna formel just nu. Jag misstänker att jag sett den i en artikel i AES som bara handlade om bas reflex portar!!!!
Efter att ha läst denna artikel blir man tveksam till portar överhuvud taget, bara en massa kompromisser!
Go to Top of Page

birbjo
Member

50 Posts

Posted - 2004/01/05 :  01:49:30  Show Profile Send birbjo a Private Message
Hej och tack för Era svar....
Jag har alltid utgått från att det är rörets volym som var svaret, men inser nu att jag förenklat för mig! Tack för att Ni öppnat mina ögon.
(Det är ju bara att tänka sig att man tog ett rör som var smalt som ett sugrör, och förlängde detta så det fick samma volym som mitt exempel, då skulle effekten ju bli helt annan.....)
Skall försöka använda ursprungsporten även om det blir svårt.....

Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk!
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2004/01/05 :  14:19:09  Show Profile Send TQWT a Private Message
Hej igen
Jag hittade artikeln om portar och jag hade fel för mig, det stod inget om rektangulära öppningar i den! men en hel massa annat intressant.

Om någon är extremt intresserad av portar så var det J. AES No. 1_2 2002 Maximizing Performance from Loudspekaer ports. Observera att det är en forsknings artikel.

Summary är dock lättläst, det som jag tyckte var mest intressant var slutsatsen att det inte går att göra en port som ger låg harmonisk distorsion både vid låga och höga ljud tryck. Man måste bestämma sig för vilket man vill ha när man designar rör öppningarna.

För att ge låg distorsion vid höga ljudtryck måste porten vara symmetrisk. (Insida / utsida).

Jag glömde nämna en intressant fenomen med en rektangulär port som jag använt nyligen (P g a brist på rör med rätt dia). Jag tänker på pump verkan. Man räknar ju med att Xmax för elementet man använder utgår från viloläget. Med många port konstruktioner är detta inte fallet efter ett par kraftiga basanslag. Konen kommer att pumpas genom övertryck (undertryck beroende hur porten ser ut) från sitt viloläge och ge dist i ena halvperioden.

Detta fenomen kan lätt kollas genom att lägga t ex en bomulls tuss i hålet. Denna kommer att vandra in eller ut när man drar på med lite basrik musik. Jag testade på en låda jag höll på med och tussen bara flög in i lådan!

Det egendomliga med min rektangulära port var att trots att jag tyckte den såg starkt osymetrisk ut så låg tussen på plats oavsett hur mycket jag drog på. Den bara vibrerade lite fram och tillbaks. Den enda förklaring som jag kan komma på är att jag råkat få den svagt konformad. Eller finns det andra magiska egenskaper med rektangulära portar?

Är det någon som har någon annan förklaring till detta?




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000