HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Är biamp bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

e96jbo
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/12/31 :  00:26:58  Show Profile Send e96jbo a Private Message
Jag har nyligen fått klart mina ProAc-kloner, och funderar på hur de bäst ska drivas. De spelar inte perfekt, basen är lite bumlig/otight, och jag saknar upplösning i diskanten.. (Mimssförstå mig inte, jag är helnöjd ändå..) Delningsfiltret ställer tydligen till en del problem (resistans/olinjearitet i spolar, olinearitet i kondingar etc), alltså hade biamp varit en naturlig lösning, eller?

Det borde väl eliminera en massa problem, man kan driva elementen direkt från förstärkaren, använda bättre anpassat kablage, delningsfiltret blir så mycket lättare vid lågnivå etc etc.

Det snackas inte mycket om biamp här på forumet, varför? Är det svårt att få fatt i förstärkare? Jag driver högtalarna idag med en gainclone (klon på 47 Labs GainCard om nån inte känner till den), och har en gammal prototyp liggande som jag rätt enkelt kan färdigställa för att testa bi-amp.. Vad bör man tänka på? Jag tänkte labba lite på delningsfrekvensen, men vilken filtertyp kan vara bra? Nån som har almänn erfarenhet av bi-amp?

Alla kommentarer uppskattas!

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/12/31 :  01:16:32  Show Profile Send har-man a Private Message
otight/bumlig bas hade mina oxå i början, men nu har den blivit bra mycket tightare. tyckte det var där inspelning gjorde mest med högtalaren.
efter byte av elektronik nyligen har basen blivit ännu tightare och tyngre.

/aLEX

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/31 :  07:37:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sök på biamping i arkivet: Tryck på "Search" uppe till höger, skriv
in "biamp" och tryck på search så får du en hel del att läsa.
Du kan också söka i arkivet, kryssa då i rutan "Archived Posts",
så får du äldre trådar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/12/31 07:41:37
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/31 :  09:25:41  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Biamping är bara bra. Det är nog mest en fråga om hur bra samt om pengar. Slutsteg för varje element samt aktiva filter är finemang och man har en stor frihet när det gäller elementval eftersom man inte behöver tänka på känslighet, man ändrar bara förstärkningen...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:20:23  Show Profile Send JM a Private Message
Biamp ser jag som ett bra sätt att uppgradera ! Istället för att sälja ett befintligt slutsteg/integrerad med förlust, så köper man bara ett extra slutsteg till ! Dessutom kan man ju "tuna" in ljudet ytterligare om man kanske väljer olika slutsteg till Bas/mellan och diskant... Sedan kan man ju labba med olika kablar till och från dom olika slutstegen också ! Kan säkert bli riktigt bra !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:40:15  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Frågan är ju om man måste ändra delning eller något sånt om man ska konvertera ett par passivt delade högtalare till aktiv delning och biamp/triamp. Jag skulle gärna testa det men det känns som om jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att testa mig fram till en bra lösning.

Men med tanke på Gainclonens ökande popularitet så kanske vi får se fler biamp lösningar i framtiden. Gainclonen är ju rätt så lätt att bygga och går att få ihop för ett rimligt pris så flera förstärkare känns som ett mindre problem nu.
Go to Top of Page

e96jbo
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/12/31 :  12:42:29  Show Profile Send e96jbo a Private Message
Okej, tack för synpunkterna och tipsen! Jag är övertygad, det får bli mitt nästa projekt att dra igång fyra gainclone monoblock och bygga filter.

har-man: Ja, du har säkert rätt, jag har nog inte spelat mer än ca 30-50 timmar än, de kommer förmodligen att fortsätta ändra karaktär. Jag väntar med biamp-testerna tills det har gått åtminstone 100 timmar..

Tack!
/Johannes



Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/01/05 :  10:12:44  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jepp,många timmar, varav en del på ganska hög volym gjorde susen för mina kloner...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000