HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om subwooferbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:20:52  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Hej.
Jag har två stycken 12" baselement av märket Acusto-Pro (tror inte den modellen tillverkas längre). Det är iaf. två PA element som nu sitter i mina högtalare men som jag funderar på att bygga en sub av istället och isåfall driva dom med nått substeg i stil med ljudias zachry DSW-400.

Men vad jag nu undrar är om det hela är värt att satsa på?
Jag hade tänkt mig att sätta båda elementen i en låda och driva dom med ett steg.
Vad ska jag ha för typ av låda...basreflex, sluten, nån form av bandpass, nått annat?? Kommer det låta bra till film med tanke på att det är PA-element?Jag vill ju ha den härliga djupbasen som gärna ska kännas.

Går det bygga nått som låter bra av dom två eller är det bättre att satsa på ett nytt element som är mer anpassat för Hifi/film? Är steget nått att satsa på?
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703428%20&cart_id=

Det ska sägas också att den även ska användas mycket till musik (rock och mycket trance)
Kom gärna med förslag och vettiga länkar till liknande projekt om det finns.

Lite parametrar:
fs hz 34
qes 0.4
qms 7,2
qts 0,38
vas lit 165
re ohm 7,5
le mh 1khz 1,9
sd kubik cm 483

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/04 :  00:22:18  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej.

Jag har tagit chansen att lära mig WinISD med hjälp av dina elementdata. Det måste va nåt fel i programvaran för basreflexrör kan den inte alls räkna på. Har satt upp 3 olika förslag:

1. basreflex 270 L, Fb 36 Hz, F3 36 Hz
2. basreflex 400 L, Fb 33 Hz, F3 32 Hz
3. sluten 140 L, Qtc 0.70, F3 63 Hz

Feta lådor blire, men man tjänar minimalt på att gå över 300 L.
Sluten låda går inte alls pga den höga Fs.
Summa summarum 300 L låda avstämd till ca 36 Hz funkar nog utmärkt med trance och modern rock, sämre till film och dårligt till jazz och klassiskt.

Gå själv in på tex. http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/index.html och simulera lite själv och gör färdigt basreflexrören. Två stycken med 100 mm innerdiameter borde duga.

Lycka till och gott nytt år.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/04 :  00:25:26  Show Profile Send AndersP a Private Message
Förresten så finns det många här som har det där steget och är nöjda. Det är helt säkert värt dom pengar det kostar.
Bygg ihop grejerna och ha kul vettja. Blir det inte bra kan du köpa nya basar och bygga ny låda.
Hitta nån gammal sunkig spånskiva och bygg en provlåda om du är osäker.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/05 :  15:12:51  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Tack AndersP för dina förslag å beräkningarna du gjorde.
Jag har hunit att tänka om lite och efter lite kollande på nätet fastnade jag lite för ett sub-kit de hade på ljudia. Deras värsta med peerless 12" + slavbas + DWS-400 steget allt för 5895:-

Hade man köpt det separat skulle det gå på:

Peerless SWR308 passive-830547
1095.00/st

Peerless SWR308-830500
2195.00/st

Zachry DSW-400 703428
2995.00/st

tot: 6285:-

Är det någon här som vet hur det kittet låter? Elementen är ju inte att klaga på, men jag har aldrig testat detta med slavbas förr. Ni som har det: Är ni nöjda med det? Går det att dra på ordentligt eller viker sig elementen fort? Hur pass mycket stryk tål dom?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/06 :  01:33:49  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag har byggt med 10" arna funkar bra för pengarna. Basarna räcker det är nog steget som kroknar först. Här finns bild på min sub
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=carl-m
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:20:03  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jo jag har med funderat på det där med steget. Jag vill helst inte gå upp ännu högre i pris så jag vet inte vad jag ska göra åt den saken. Finns det något bättre steg i den prisklassen och inte ger vika lika fort??

Elementen är glasklara tycker jag annars=) Verkar vara en riktig best (Kanske går att jämföra med mina fatboy 10" jag har i bilen?)

Men är kittet från ljudia: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930522%20&cart_id=
värt att satsa på? Viktig fråga: Är det prisvärt?

Carl-M: Hur pass mycket stryk tål basen du har? vad kör du med för steg?...är det en Ikea soffa du har brevid på fotot? Jag kände allt igen det, har ju en likadan här hemma framför TVn=) hehe.



Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:29:35  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Har dsw-400 från Zak...typ. Många tycker det är ett skitsteg men jag tycker det funkar bra för pengarna. Ja det är en Ikeasoffa Ektorp heter den.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:37:19  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Oki, alltid kul att höra vad andra tycker om grejjerna. [OT]Skön soffa[OT]
Hur tycker du att det fungerar med slavbas då? Jag har aldrig testat det konceptet förr. Det går ju justera lite och sätta på vikter men det verkar krongligt...eller?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/06 :  02:56:02  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag har ej provat med vikter på slaven (orkar ej). Tycker den spelar bra. Ja den är skön soffan. Man sitter många timmar i den.
Fast på min plats har stoppningen börjat vandra iväg. Fick nya på reklamation.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000