HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensatorbyte på Quad 303, Lyssningsintryck !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/04 :  20:14:50  Show Profile Send mace a Private Message
/Med ursäkter för om jag använder fel ord på Svenska/

Som sagt, har äntligen blivit klar med bytet av elektrolyterna på den ena av våra Quad 303'or.

Det följande blev bytt:
''strömförsörjnings-lyter'' 2000uf ersattes med RIFA PEH200PD4470M, 4700uf 100V.

''utstegs-lyter'' 200uf ersattes med SAMWHA 6800uf 63V.

På samtliga av dessa löddes fast RIFA PHE 426 Metalliserad
polypropylen kondensator på 1.0uf 250V, och en på 0.1uf 250V.

På de två kretskorten ersattes totalt 6st kondensatorer, där sitter nu på varje kort ELNA SILMIC, 1st. 470uf 50V, 1st. 100uf 50V, och slutligen en på 22uf 50v.

Eftersom jag bara gjort den ena 303'an så kan jag vandra med gott mod mellan höger och vänster högtalarpar och lyssna på 'före & efter' det är ju inte sååå långt mellan högtalarna, men jag framstår i en mer sportig och energisk dager

Det är ännu mer tur eftersom jag har extreeeeemt kort 'hörselminne' och vår supermoddade Croft 'Amar' (Vitalen har döpts om till Amar, Crofts medarbetare som skötte all kontakt med oss) inte längre har två volymsnurror och inte heller någon balanssnurra

Tack och lov så har jag en guldöron-utrustad bättre hälft som kunde konfirmera vad jag hör, extra bra att hon inte direkt visste vad jag gjort, eller vad det möjligen skulle göra för skillnad

Ljudet är nu klarare, den gamla låter lite som det gör när någon håller för munnen när de pratar.
Basen låter rappare (snabbare, inte som om den kom från gatorna i Harlem) och snärtigare.
Ett 'krispigare' och klarare ljud. eller som Annika sade: 'The woolliness is gone''
Det 'gamla' ljudet är nog mer inbjudande till en början lite snällare, ett ljud man kan lyssna till hela kvällen, och sedan sommna till
Jag tror vi kommer sakna det 'gamla' ljudet, men ite föööööör länge
Nu vet jag inte om det ljudmässigt är så att det ena kommer sig av det andra.... osv. Detta är bara vad Vi hör, jag gör inga anspråk på att kunna förklara varför

Har ej heller någon koll på inspelning av ''-lyter'' etc. men dom har spelat ca. sex timmar nu

En kvar, sen vidare till NLE bygget

Magnus

Ps. ett stort tack till www.net-audio.co.uk som (ovetandes) inspirerat och med hjälp av text och bilder hjälpt mig igenom detta högteknologiska äventyr



mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/01/07 20:17:21

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:13:40  Show Profile Send DIYamps a Private Message
mace du kan ju inte byta till helt andra värden bara sådär, du måste ju byta till kondingar med samma värde som de gamla annars finns det risk att nått pajjar.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:27:40  Show Profile Send mace a Private Message
Hej DIYamps
Samma Volt-tålighet eller mer, kapasitansen har ökats dock, funkar visst helbra, host host vad f*n é det som luktar & ryker.....

De 'Quadare' som jag pratat med rekomenderar 6800uf som lämplig övre gräns vid 10000uf börjar det visst bli lite jobbigt, eftersom det skall in så mycket ström när de slås på, våra är iofs. alltid på

Vad är det för något som kan pajja



M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:38:40  Show Profile Send DIYamps a Private Message
är det ett rörsteg så kan likriktar röret ta skada om man ha för stora kondare och förstärkaren kan bete sej annorlunda.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/04 :  21:47:57  Show Profile Send Flint a Private Message
mace
Är du säker på att det var 200uF på högt. ut i original
Det ger fu. ca 100Hz i 8 ohm.

Låter mer som 2200uF = 9Hz/8ohm.

Nu har du 6800uF = 3Hz fu 8ohm
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:11:08  Show Profile Send mace a Private Message
DIYamps, det är inte en rörstärkare
Flint, det saknas en nolla och det är Jag
2000uf skall det vara såklart Den andra 303'an är lite nyare och har 2200uf + att de vänt på dem så att kontakterna pekar uppåt istället

Om det finns en enkel förklaring på följande så tar jag gärna emot den
quote:
Låter mer som 2200uF = 9Hz/8ohm.

Nu har du 6800uF = 3Hz fu 8ohm


ps vi får inte glömma de xtra 1.o1uf'en

Tjillevippar görM

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:21:57  Show Profile Send Flint a Private Message
mace
Det var inte meningen att vara petig. Blev bara nyfiken.
Jag har aldrig rotat i någon 33/303:a.
Vet inget om den vända kondingen men förmodar att det bara är en monteringsfråga. Minuspolen bör under alla förhållanden vändas mot högtalaren.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:33:33  Show Profile Send mace a Private Message
Bara bra att du såg felet Jag själv hade aldrig reagerat om jag inte just gjort bytet, uf pf nf ?!?!?HUAAAA
Tror kanske att de vände på dem så att de inte skulle droppa direkt på kretskorten ifall de läckte

Här är ännu en grej jag inte fattar Suck!
quote:
Minuspolen bör under alla förhållanden vändas mot högtalaren


Ha det BÄST
M

Ps. Kolla här för lite bilder under skalet,
http://www.net-audio.co.uk/quad303caps.html

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/01/04 22:36:32
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:42:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Pluspolen är kopplad mot förstärkaren. Punkten mellan emittermotstånden som bör ligga på halva matningsspänningen ( +20 till +30V ? ). Minuspolen är kopplad till högtalarutgången. Högtalaren är ju jordad. Alltså får kondensatorn rätt polaritet.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:44:36  Show Profile Send mace a Private Message
OKI Fattar nu bättre, inte heeelt, men bättre

Högtalar-spänning ca. 33V (mer, så sprakar det visst så vackert)
Strömmförsörjning ca. 85V.

Tackar!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2004/01/04 22:48:13
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:49:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Mace
Om du är osäker om det är rätt så kan du DC voltmäta på kondingen i drift. Plus på pluspolen och mius på minuspolen. Passa kortis.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/01/04 :  22:50:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
Elytens pluspol måste alltid vara vänd mot högsta potentialen (läs: spänningen) annar försvinner meningen med polariseringen...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:08:24  Show Profile Send mace a Private Message
Jag körde enligt min 'felsäkra' metod, ''sätt dit den nya precis som den gamla satt''
Den fungerar fint (nu) blir inte varm och ryker inte

Jag hade lite problem med de små kond. på 1 och 0.1uf eftersom jag inte kunde se ngn märkning för +&-, fick det snabbt förklarat för mig här på forumet
Jag vet att jag spelar i den farliga ligan men jag chansar aldrig, frågar alltid, fick en rejäl kyss när jag var 8-9 år, det räckte för min del. Kan vara därför det tar så lång tid när jag mekar eftersom allting skall kollas, dubbel kollas och lite till, sen mätas och gärna kolla i en bok oxå, sen får jag inte glömma o ringa kompisen som kan......

Lika säker som bättre kunskap blir det dock aldrig !

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:21:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Dom små kondingarna är inte polariserad.
Dom kan du vända åt vilket håll som helst.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:56:05  Show Profile Send mace a Private Message
Precis

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/06 :  01:58:55  Show Profile Send mace a Private Message
Ahh Nu är båda färdiga, så nu är det åter balans i rummet

Nu skall jag bara få lite fart på NLE bygget Väntar bara på lite Mogami 2944A kabel att användas inne i 'löddan'. och så....och så....
Sakta tröttar ut haren

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:24:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Upp med dig nu Mace!!!!!
Nu vill vi höra den spännande fortsättningen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:42:27  Show Profile Send mace a Private Message
Jo'rå, förändringen på förstärkare No.2 blev likadan.
Är mycket nöjd med resultatet, särskilt eftersom jag inte trodde att ljudet skulle påverkas så mycket, om alls Sen är ju vetskapen om att det troligen inte behövs bytas elektrolyter igen innan pensionsåldern

Idag skall jag försöka hitta en batteriladdare som passar till att ladda 8 st. Yuasa 12V7Ah batterier kopplade enligt http://www.dact.com/html/battery_powering.html (fast dubbelt för att få 24V & dubbelt igen för att få 24V separat/kanal)

Hade tänkt mig att de kunde stå och 'dropp'(trickle) ladda när det inte spelas.
Bitarna till mitt, i huvudet, grandiosa bygge samlas på hög, allt skulle gå så mycket fortare om jag kunde bygga lika bra som jag kan 'drömma'

Nu skall barnen till skolan första dagen efter lovet här, Ahhhhhhh

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:05:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag är minst sagt MYCKET intresserad av den här tråden!
Hur blev förändringen i stereobild-djup etc? Har du funderat på att sätta t ex en 100uF+10uF+0,1uF av god kvalitet parallellt med utgångskondingarna? Kanske det skulle göra diskanten bättre? Vad tror du/ni?
Verkar vara svårt att hitta en "audio grade" modell större, vad kan man sätta dit istället? En vanlig burkelyt hjälpt av diverse mindre, snabbare kondingar parallellt?
Många frågor, hoppas på svar....


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:01:42  Show Profile Send mace a Private Message
Innan bytet så lät det oxå som om ljudet kom från ett par centimeter 'bakom' högtalaren, inte så att det var ett bättre djup på ljudet, utan 'bakom' i meningen tillbakatryckt. Hoppas ni förstår vad jag försöker förklara

Zombie, Du skrev,
quote:
Har du funderat på att sätta t ex en 100uF+10uF+0,1uF av god kvalitet parallellt med utgångskondingarna? Kanske det skulle göra diskanten bättre? Vad tror du/ni?


Jag skrev,
quote:
På samtliga av dessa löddes fast RIFA PHE 426 Metalliserad
polypropylen kondensator på 1.0uf 250V, och en på 0.1uf 250V

Har ej lyssnat med nya kondningar UTAN dessa små på plats, så jag kan ej ge ngt före/efter betyg.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:12:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
OK, jag trodde du satte de små på nätkondingarna...har fått tag i en kille som kan skicka mig de stora 6800uF (hoppas jag) från Maplin's
Mvh
Min plan A:
1. Byta ut alla elyter mot bättre
2. Byta ut utgångstrissorna mot MJ15003
3. Byta alla kablar som bär mycket ström
4. Skruva upp biasen
5. Byta ut dioderna i graetzbryggan mot shottkydioder

Plan B:
1. Byta ut nätdelskortet (innebär att strömbegränsningen upphör?)
2. Kolla om småkondingarna på drivkortet kan bytas ut mot bättre (polyprop-mica)
Plan C:
1. Kolla om alla resistorer kan bytas mot bättre
2. Kan kablaget göras bättre?

Det kanske inte blir en Krell, men mycke kul på vägen blir det ;-)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/01/06 12:13:30
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:26:24  Show Profile Send mace a Private Message
Hallej*vlar Håll mig underrättad
Har du problem med Samwha på 6800uf från Maplins så kan jag alltid skicka dom till dig, kommer just därifrån nu
Jag såg att det var rätt stor skillnad på den gamla och den nyare 303'an invändigt, den nyare var iofs servad av Quad -86 enligt klistermärke
Min gode vän som fixade RIFA kond. åt mig jobbade hos dom i ett antal år på 80-90-talet.
Han berättar att de är av mkt mkt hög kvalitét trots att de ser väldigt 'Low End' ut och beskrivs som lämpade till svetsaggregat mm. mm. Had sade även att det var rätt vanligt att det såldes omärkta elektrolyter till företag som satte på ett tjusigt hölje, fint namn och plötsligt hade priset fyrdubblats

Nog om detta, SÄTT IGÅNG NU !!!

MVH
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000