HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkort som försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:35:20  Show Profile Send krorre a Private Message

Som sagt, är detta lilla experiment möjligt att genomföra? Jag skulle alltså vilja prova att gå direkt från ljudkortet och in i slutstegsdelen av min integrerade och spela upp på detta viset. Frågan är om detta är möjligt utan att hela slutstegsdelen brinner upp, eller ljudkortet eller vad nu som kan hända. Era funderingar?

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:44:01  Show Profile Send Hepcat a Private Message
just nu när jag inte har mitt försteg hemma utan är hänvisad till datorn så kör jag faktiskt med mitt ljudkort rakt in i mitt slutsteg så det skall inte vara några problem under förutsättning att du har ingångar till slutsteget på din integrerade.

www.selleri.de
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:53:33  Show Profile Send krorre a Private Message
Det var som fan!!! Då får jag ta och prova det. Ha ha...
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2004/01/03 :  22:17:57  Show Profile Send d_kay a Private Message
Jo, men betänk detta. De flesta ljudkort har ingen variabel analog förstärkardel, dvs när du sänker volymen i windows så skalar du ned den digitala signalen, typ som att minska "signal to noise ratio" istället för volymen. Bruset har kvar sin volym men signalen blir lägre. Ljudet blir alltså sämre på lägre volymer.

Dessutom måste du komma ihåg att sätta på förstärkaren EFTER du slagit på datorn, annars får du ett otäckt pang ljud, och stäng då även av förstärkaren INNAN du stänger av datorn annars hör du det igen.

Har själv ett par aktiva studio monitorer direkt kopplade till datorn, så jag har gjort den missen ett par gånger själv.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/03 :  22:42:47  Show Profile Send DIYamps a Private Message
va e det för fel på det poffljudet ? det visar ju bara att förstärkaren lever, jag kör själv direkt från ljudkort till slutsteg, notera DIY slutsteg. funkar prima bara man inte eqar basen.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/03 :  23:20:18  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Oj det glömde jag jag kör oxå med ett DIY slutsteg men jag tror inte det har så stor betydelse.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/01/04 :  09:40:23  Show Profile Send Mnyb a Private Message
"d kay" har en poäng där, dessutom är det väl inte ovanligt att många förstärkare(de flesta)har för hög förstärkning dvs när du har full volym i windows så har din förstärkare börjat klippa för längesedan dvs långt innan du har ens 16bits upplösning från ditt ljudkort. Men prova "friskt vågat hälften brunnet" dessutom kan du bygga en liten dämpsatts med ett par motstånd om du skulle ha detta problem (någon DIY kunnig kan säkert lägga ut en formel för detta).

Mvh
Mikael

PS du har ingen ledig digitalingång någonstans, jag har kört med digitalutgången från mitt sunkiga SB ljudkort direkt till DAC , 20m 75 Ohms antenn kabel med pålödda RCA kontakter.
Har även gjort detta med ett Sigma design hollywood plus kort innan jag skaffade stationär dvd
Men då rekomenderar jag full volym i windows och att man reglerar volymen analogt i sin stereo

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2004/01/04 :  11:01:12  Show Profile Send srv a Private Message
Använde även mitt Ljudkort som försteg innan jag skaffade multispelare & bioförsteg. Hade ett oacceptabelt brus i anläggningen då Ljudkortet användes, långa lakritssnören hjälpte ju inte heller till att få en bra ljudbild.
Som sagt, GLÖM EJ att stänga av slutstegen innan du stänger av datan. Samt att du ALDRIG sätter på slustegen före datan. Jag glömde det också nån gång...... När "Klonget" i Windows drog igång, trodde jag det var jordbävning hemma...
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/01/04 :  12:50:16  Show Profile Send lasselite a Private Message
På hörlursutgången är det väl ofta analog volymjustering? Att kvaliten på den sen ofta suger, d e ju en annan femma.

Vad har dy för ljudkort?
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/01/04 :  13:12:17  Show Profile Send krorre a Private Message
"PS du har ingen ledig digitalingång någonstans, jag har kört med digitalutgången från mitt sunkiga SB ljudkort direkt till DAC , 20m 75 Ohms antenn kabel med pålödda RCA kontakter.
Har även gjort detta med ett Sigma design hollywood plus kort innan jag skaffade stationär dvd
Men då rekomenderar jag full volym i windows och att man reglerar volymen analogt i sin stereo"

Det har jag tänkt på att göra. Hur som helst, visst hör man att det brusar mer nu när man inte spelar, men jag tycker inte att ljudkvalitéen har försämrats när jag sätter igång och spelar. Märkligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000