Author |
Topic  |
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 13:32:03
|
Nu har jag läst 2 tester av denna maskin, Hifi & Musik tycker den drar lite mot det ljusa medan High Fidelity tycker den snarare är mot det lite mörkare hållet, sedan är det många här på forumet som sågar den längs fotknölarna, kan verkligen 2 testpaneler ha så fel när de testar denna maskin, båda tyckte att det var ett mycket bra köp för pengarna och en fröjd att lyssna på, hur kan de ha så fel ?? eller är det många här på forumet som uttalar sig utan att ha lyssnat ?? |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 13:39:44
|
Larsho: Det beror väl på vad man är van vid för prylar...om man har en förstärkare för 10-20 tusen kr lär man inte tycka den är speciellt bra...men att den är prisvärd är ju i alla fall sant. |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 13:41:12
|
Så sant så men givetvis menar jag mot apparater i samma prissegment, upp till 5.000 kr
 |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 15:07:59
|
Larsho:
Precis som att man alltid bör ta tidningarnas åsikter om en produkt med en nypa salt bör man nog också ta hififorums medlemmars åsikter med en nypa salt . Testa själv är som alltid en bra start. Inom sin prisklass är den säkert bra men ofta är det ju så att man jämför med något bättre/oftast dyrare och inser då att man får vad man betalar för .
Mvh,
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 15:40:14
|
hifirocker
Jo visst men om två paneler funnit att det är en mkt bra produkt så kan de väl inte ha helt fel, verkar konstigt i så fall |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 16:55:16
|
"Jo visst men om två paneler funnit att det är en mkt bra produkt så kan de väl inte ha helt fel"
Det är ju just det de kan, det bevisas ju av att den ena panelen tyckte den var ljus, den andra mörk. Sådär tycker jag det är hela tiden i hifi-pressen, en tidning tycker si, den andra så. Det säger ju egentligen inte särskilt mycket om själva produkten och dess egenskaper. |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:02:17
|
Så du menar att vi inte behöver några hifitidningar   Det ställer jag inte upp på |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:06:31
|
Jag skrev inte att den är ljus eller mörk utan att de beskrev det som en liten dragning mot endera hållet, det är en viss skillnad |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:13:12
|
Det har skrivits tidigare men värt att upprepa. Om man inte kan lita på tidningar och ännu mindre på enskilda forummedlemmar, vad ska man göra? Det är ju omöjligt att lyssna på allt eller det mesta, även inom prisklassen. Är allt lika bra/dåligt? Då är en Cambridge 300 för 1700 ett kap. Om man är ute efter nytt. Då är kanske LTS filosofi inte så dum, när kommer omkring? Dimitri |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:25:53
|
zed51
Jag håller med, man kan inte lyssna på allt, speciellt om man har nästan 6 mil till närmaste lyssningsställe, så visst måste man kunna lita sig på tester och när 2 tidningar kommer till samma slusats att det är en bra maskin, måste det ju ligga en viss sanning i det trots alla sågningar från vissa andra, vem har sagt att det är lätt men det är ju därför man vill ha synpunkter om den |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:48:48
|
quote: Jo visst men om två paneler funnit att det är en mkt bra produkt så kan de väl inte ha helt fel, verkar konstigt i så fall
Jag tror inte heller att de behöver ha fel. Däremot har de säkert testat med olika kringrustning och fått lite olika uppfattning, ganska naturligt heller hur! Jag har aldrig uppfattat H/K 670 som dålig inom sin prisklass däremot har jag lyssnat på den tillsammans med mina högtalare och även jämfört den mot dyrare förstärkare och då insett vad som blev bäst för mig. En lämplig konkurrent mot H/K:n borde ju annars vara någon NAD förstärkare inom samma prissegment då jag har läst mycket gott om deras billiga förstärkare.
Mvh,

|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:50:09
|
hifirocker
Nja NAD har jag haft och om inget revolutionerande har hänt så kommer det inte in fler över min tröskel |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:55:26
|
Larsho:
Varför inte börja leta i 10kkr segmentet? Givetvis är pengar alltid ett problem men ändå... Där kan du hitta trevliga saker, särskilt begagnat skulle jag tro !
Mvh,
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:56:47
|
Tyvärr får jag nog hålla mig på den nivån, just nu i alla fall, annars håller jag med begagnat för 10.000 kr får man mkt för  |
 |
|
staffann
Member

691 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 19:20:37
|
Jag har jämfört med Rotel RA-02 med Monitor Audio högtalare (några golvare för ca 10000) och föredrog Roteln pga fastare bas och mer stampa takten faktor. Jag upplevde att HK:n drog lite åt det ljusa jämfört med Roteln. Även HK:n lät bra i denna kombo, men jag föredrog som sagt Roteln. Klarar man sig utan fjärr är IMHO RA-01 (samma stärkare i övrigt) ett kap! /Staffan |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 21:18:47
|
staffann
Det beror väl mer på kringutrustningen, men om man redan har en cd-spelare och högtalare som har en mörkare klang  |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 21:57:26
|
quote: Jag håller med, man kan inte lyssna på allt, speciellt om man har nästan 6 mil till närmaste lyssningsställe, så visst måste man kunna lita sig på tester
Jag sitter lite i samma sits, det finns bara ett fåtal märken representerade inom provlyssningsavstånd så man tvingas bilda sig en uppfattning genom att läsa i tidningar och på nätet. Det underlättas inte direkt av att hifivärlden är väldigt polariserad, så gott som alla produkter höjs till skyarna av en del och sågas totalt av andra ... vem ska man egentligen tro på?
Svaret är att man helt enkelt får väga positivt mot negativt, ett tips är att skippa alla hyperpositiva och alla överdrivet negativa omdömen och se vad som finns kvar. Jag brukar använda www.ecoustics.com och hoppa över alla som ger maxbetyg eller minimibetyg.
Ha också i åtanke att recensenter i tidningar (nästan) alltid är patriotiska; i Tyskland får tyska produkter maxbetyg, i England engelska, i Sverige svenska osv. De produkter som får bra betyg i andra länder än hemlandet kan man anta är bra "på riktigt".
Man ska inte heller överdriva vikten av att kunna provlyssna i butik, det är i bästa fall ett grovt verktyg, i värsta fall bara till ondo. Det enda som verkligen fungerar är att provlyssna hemma, i din miljö med din kringutrustning. Jag har själv varit 90% säker på att köpa ett par högtalare som jag tyckte lät mycket bra i butiken, men vid hemlån så lät de annorlunda (riktigt illa) och jag valde i slutändan helt andra högtalare, som lät dåligt i butik men bra hemma.
Angående HK 670 så finns det alla typer av åsikter, men för priset så verkar den göra ett bra jobb. Priset verkar ligga runt 3.500 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=1899), den är m a o så billig att man nästan kan köpa den på chans. Jag tror inte den är svårsåld om man skulle bli missnöjd.
Det är värre om man, som jag, är nyfiken på Energy Veritas 2.4. De ligger på ca 40.000 och jag har ingen möjlighet att provlyssna dem ...  |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 22:01:00
|
Dali
Så sant så, med det priset är det bara att testa och hittar man den begagnad är det ännu bättre visst är det en svår sits när man inte kan lyssna på dem, men som du själv säger, det är bättre att låna hem och testa, det säger inte så mkt att testa i en affär |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 22:11:35
|
Eftersom jag äger en 670 så kan jag säga utan omsvep att den med rätt utrustning är mycket bra. Att jämföra med produkter som är dubbelt så dyra eller mera svarar ju inte på frågan om den är bra för sitt pris, utan om den kan slå dyrare konkurrenter. Den kostade 5000:- när den kom, den går att få för 3500:- idag och är mycket prisvärd för det priset. Har man en budget så är det ju den man får utgå ifrån, inte ett önskat läge. Att man möjligen kan hitta en bättre förstärkare begagnat är ju också en helt annan sak, och kan man det är det ju bara att gratulera.
Den största förbättringen som jag har fått med denna maskin var att sätta andra fötter på cd-spelaren och och tynga ned denna med 6-7 kg. så att den blev stabilare, vilket visar att det fanns mera att hämta från förstärkaren, den var inte begränsningen. |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2004/01/03 22:22:19 |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 22:18:04
|
Låter intressant Bravo, vad kör du för cd-spelare till ?? Har hittat en H/K 670 för 2.800, inköpt i nov-03  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 22:25:01
|
Jag har en Sony SCD-XB 940 till den förstärkaren och 2 st. Kappa center B som högtalare.  |
Bravo  |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 22:28:41
|
OK center B ??? har själv två cd-spelare, min nuvarande Sony CD3000ES eller en nyligen inköpt Marantz CD-94, har testat båda och fann att Marantzen var bättre på de flesta områdena men osvuret är bäst |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 23:28:49
|
Jodå för allt i världen, de centrarana är hyggliga, men skulle någon ge mig ett byte till SF concerto så skulle jag byta ögonaböj!  |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2004/01/04 01:47:52 |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 23:56:02
|
Jag har haft en HK670. Det är en utmärkt förstärkare. Jag undrar om de som klagar på den verkligen har lyssnat seriöst med känd kringutrustning. |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 00:59:53
|
Aton
Vad menar du med känd kringutrustning ??
|
 |
|
Topic  |
|