Author |
Topic  |
|
hmattis
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 17:07:05
|
Hej på er!
"Hififorum"... tja, denna tråd handlar mer om oljud än välljud, men eftersom en brist på oljud å andra sidan kan innebära välljud i sig, och eftersom vissa galningar lägger femsiffriga belopp på bilstereoprylar, så tycker jag ämnet är befogat och jag tar mig friheten att skriva vidare! 
Jag har skaffat mig en finfin gammal bil och trots att motorljud kan vara mycket trevligt så kan det också vara lika skönt att slippa i längden. Därför funderar jag på om man skulle kunna klämma in akustikmaterial på bra ställen för att minska bullret?
* Ett ganska uppenbart ställe är taket. Där skulle man kunna täcka en mycket stor yta med nån absorbent ovan det ganska tunna taktyget.
* Ett annat ställe är bagaget. (Det handlar om en kombi.) Där under lastgolvet, bredvid reservdäck eller i sidobaljor, skulle man nog kunna klämma in nån absorbentklump som nästan kan få lite av en basfälleverkan (jfr "tubetraps"). Eftersom mycket av det lågfrekventa bullret torde bilda stående vågor i bilens längsriktning, kunde detta säkert vara effektivt om det görs rätt.
* Ett tredje ställe är under instumentbrädan, över och framför fötterna. Där kanske inte finns så jättemycket volym till övers, men det finns trots allt en hel del yta att täcka, och framförallt - det är väl ändå härifrån mycket av bullret kommer, antar jag?
* Ett fjärde ställe skulle kunna vara i dörrarna. Inte för att det skulle ge samma effekt som att sätta absorbenter inne i kupén, men man kanske kunde minska resonans och vibrationer i karossen, som til syvende og sidst hamnar i kupén som buller?
Jag har i dagarna satt dämpande skumgummimattor med 3 cm tjocklek på motorhuvens insida, eftersom några av de dylika originaldämpmattorna fallit bort för många herrans år sen. Svårt dock att veta hur mycket detta påverkar något. Andra saker som borde kunna påverka rätt mycket är hur motorn och drivlinan är upphängd, samt fjädring etc. Detta är utanför min expertis.
Man kan också fråga sig vilken typ av absorbenter som skulle vara mest lämpliga - fluffig ull, hårdare plattor, eller vad?
Om nån därute har erfarenhet eller idéer i ämnet bilakustik/bilbullerbekämpning, så sjung ut! 
"digital is a subset of analogue" |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 17:16:43
|
Lotus testade med aktiv dämpning. De använde högtalarna hos stereon för att dämpa bort ljudet. Sådana system finns lite varstans men är ju rätt dyra... 
|
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 17:19:31
|
Det kanske skulle hjälpa o spruta in sådan där rostskyddskladd i alla hålrum, och att det skyddar mot den där onda rosten är ju inte fel heller. Det finns tjockflytande rostskyddsjox också som du kan spraya på insidan av dörrar o sånt med. Sedan rasslar och viner det ju en hel del från gammla bilar och det är nog inte så mycket att göra åt. Det finns asfaltsmattor också som du kan pula in i motorutrymme eller där det får plats. |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 17:56:18
|
Det finns noisekiller och andra liknande medel som sprutas eller penslas på. Dessutom kan man använda skumgummiark med aluminiumbeläggning(dämpmatta) eller asfaltsmatta(bitumenfolie), det senare är dock tungt.
Dörrar, tak, golv, hjulhus... kan dämpas. Nedrans mycket oljud kommer faktiskt från däcken! Det är svårt att få en tyst bil!
|
 |
|
hmattis
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 22:10:29
|
quote: Originally posted by P.P
Lotus testade med aktiv dämpning. De använde högtalarna hos stereon för att dämpa bort ljudet. Sådana system finns lite varstans men är ju rätt dyra... 
Har faktiskt tänkt i de banorna själv... vore ett schysst sidoprojekt att utveckla ett sånt system själv!
quote: Originally posted by dax
Det finns noisekiller och andra liknande medel som sprutas eller penslas på. Dessutom kan man använda skumgummiark med aluminiumbeläggning(dämpmatta) eller asfaltsmatta(bitumenfolie), det senare är dock tungt.
Dörrar, tak, golv, hjulhus... kan dämpas. Nedrans mycket oljud kommer faktiskt från däcken! Det är svårt att få en tyst bil!
Skumgummiarken du nämner är precis de jag just satt under huven. Kan undra hur effektiva de kan vara egentligen... jag ser inte direkt skumgummi som nån jättebra absorbent, snarare som en billig kompromiss för dem som inte har så höga krav...
"NoiseKiller", "dB Axe" m fl viskoelastiska produkter verkar mkt intressanta. Är de så bra som det sägs i produktbeskrivningarna? (borde leta efter ett seriöst produkttest nånstans)
Apropå tyst bil - hehe, tystnad lär jag aldrig få där och det är inte riktigt mitt mål heller. Men eftersom bilen från början mest känns som en enda stor resonanslåda så borde det vara hyfsat lätt att få en märkbar initial förbättring, eller hur? 
"digital is a subset of analogue" |
Edited by - hmattis on 2002/09/10 22:16:43 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 23:15:06
|
Får man fråga vad det är för bil? Det var en artikel i Teknikens Värld för många år sedan där de ljuddämpade en Vaz Niva (rysk 4WD jeep), glasull och bitumenmattor tror jag de använde. Man skall nog kolla in olika dämpmassors kapilärverkan för att förhindra att de binder fukt med rost som följd.
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 15:08:32
|
Såg något reportage där man hade dämpat hela bilen med Noisekiller. Det skulle tydligen ha varit bra för att minska vägbullret. Men det där medlet är ju himskans dyrt. Det borde finnas en masaa billjudsbyggare som håller på med sånt här som du få lite info från.
Effektivaste sättet att bli av med oljud är nog att skaffa en herre-jösse-stereo och poppa för fullt! 
|
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 17:01:17
|
Oj, oj, det är ju apbilligt. Det är bara att pensla på! Undrar om det funkar i högtalare också, så slipper man klippa i de kladdiga plattorna!
|
 |
|
|
Topic  |
|