HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpa spridningen på högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Redrum
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/10 :  17:33:47  Show Profile Send Redrum a Private Message
Jag har nyligen testat att sätta upp lite absorbenter på väggarna och kom då att fundera på om det inte vore bättre att dämpa reflexerna vid källan istället.

Min tanke är att konstruera en högtalare som på min (fina ) bild nedanför. Till vänster syns högtalaren i genomskärning från sidan och till höger rakt framifrån. Elmenten skulle alltså vara omsluta av en slags djup ram klädd med t.ex. gullfiber. Även baffeln skulle vara helt inklädd. Tanken är alltså att man skulle undvika att ljudet sprider sig åt sidorna från högtalaren.

Vad tror ni? Är detta något som skulle vara värt att testa? Finns det kanske t.o.m. någon liknande högtalare?

(edit: Det funkade inte att länka till bilden men om ni går till nedanstående länk så finns bilden längs ner på sidan)
http://redrum.minhembio.com

Edited by - Redrum on 2002/09/10 17:38:28

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:10:01  Show Profile Send AndersP a Private Message
Majoriteten av vetenskap och praktisk erfarenhet tyder på att en bred horisontal spridning är en viktig egenskap hos högtalare som låter "bra".

Har du själv någonsin sett högtalare konstruerade på detta sätt? Man brukar ju säga att allt i högtalarbranschen är uppfunnet för +30 år sen.
Jag tror ditt förslag blir en återvändsgränd, men försöka kan man ju alltid........

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:23:46  Show Profile Send falukorv a Private Message
Du skulle få en rasande snäv sweetspot med din beskrivna idé.
Annars tycker jag att du kan lägga på en ca: 1 cm tjock filt på dina Audiotronic bafflar (med frigång för elementen såklart)
Tycker också att dina högtalare är på tok för stora för ditt lilla rum, det borde inte kunna låta bra. och så nära vägg och hörn...näääee.
Släng ut bokhyllan också, sånt ska man inte ha Hiffi grejjer i.

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

Redrum
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:39:12  Show Profile Send Redrum a Private Message
Att det blir snäv sweetspot gör inte så mycket. Jag sitter för det mesta på samma ställe och de som sitter bredvid har ju inte varit med och betalat på min anläggning!

Jo, visst är högtalarna för stora. Men jag bor kvar i min studentlya och letar lägenhet för fullt men kunde inte vänta med att köpa högtalare. Det funkar lite bättre sedan jag ställde upp absorbenterna bakom och på sidan om högtalarna.

Go to Top of Page

Redrum
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/10 :  18:48:58  Show Profile Send Redrum a Private Message
AnderP: Jo, det är ju så de flesta högtalarna fungerar. Men om man tittar lite på förbättrande åtgärder för rumsakustiken så är ju där ofta målet att minimera andelen reflekterat ljud så att direktljudet från högtalarna inte störs. Då borde ju en smalspridande högtalare vara att föredra (förutom då att sweetspoten blir väldigt smal). Men jag kanske (troligtvis?) förenklar det hela en smula?

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:04:39  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P ser inga direkta omedelbara jättenackdelar med förfarandet om man nu vil minska det reflekterande ljudet. Om P.P inte missminner sig så såg undertecknad en - avlägsen men ändock något lik - lösning från en av våra större högtalarkonstruktörer. Att använda dämpmaterial på baffeln förefaller i P.P's ögon mindre optimalt och de väggar som går framåt bör kanske vara lagom akustiskt genomskinliga såsom hålad uppstyvad masonite. Kanske med lite extra dämpmaterial utanför.

Ett test borde inte förslösa så många hundra kronor så gör gärna det och meddela oss sedan det lyckade resultatet!
Blir det mindre bra så frånsvär sig P.P allt ansvar...

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:15:12  Show Profile Send falukorv a Private Message
Om du tittar på hur audiotronicarnas bafflar ser ut utan originalskumfronten så ger många saker upphov till diffraktioner.
Då är det fint med filtmatta som ...hm...dämpmaterial ? näe ja e skeptisk.http://www.maetthi.ch/smileys/ficken.gif

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

Redrum
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:42:57  Show Profile Send Redrum a Private Message
Ska försöka knåpa ihop något och testa på ett par högtalare, det behöver ju som sagt inte bli så dyrt.

Skön smiley falukorv!

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2002/09/10 :  20:21:16  Show Profile Send A8 a Private Message
Har inte kollat din bild men har gjort liknande experiment själv, mina erfarenheter är mycket goda. Det rensar upp ordentligt speciellt på röster etc.
Var dock noga med att inte dämpa direkt ljudet utan focusera på att minska reflektionerna från baffeln.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/10 :  21:34:41  Show Profile Send celef a Private Message
Har för mig detta ämne har varit uppe tidigare, men det kanske var på Hifimagasinets glansdagar?? Då kom det väl fram att det skulle krävas en lång "dämptunnel" och därmed skulle högtalaren bli enormt stor för att få effekt neråt 300Hz. Om öppningen är litet i förhållande till våglängden kommer öppningen att fungera som punktkälla för nämnda frekvenser med rumsreflektioner som följd.

Åhh va ja gillar espresso!!
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/10 :  21:42:16  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Om öppningen är litet i förhållande till våglängden kommer öppningen att fungera som punktkälla för nämnda frekvenser med rumsreflektioner som följd.

Ungefär som en normal högtalare gör alltså!

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/10 :  21:51:01  Show Profile Send celef a Private Message
Just ja, precis så, men... hur fasiken förhindrar man då tidiga rumsreflexser med tunnel?? Man får förlänga tunneln fram till nästippen! :-)

Nä, nu ere dax för middan, tortellini med permesan, Ciao!

Åhh va ja gillar espresso!!
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/09/11 :  10:44:28  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det där med att dämpa tidiga reflexer redan vid källan låter som nåt som Carlsson gjorde i sina OA50, -51 och -52 modeller. Särskilt OA50 och -52 var ganska utvecklade på denna dämpning.

Tag en titt på dem så kanske du får någon bra idé!

www.carlssonplanet.com
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  10:50:04  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
för att ge "storheten" å transparensen i ljudet så är det väll bra att använda sig av sidoväggarna, så har jagupptäckt i alla fall.. finns lite roliga sätt att räkna på det där.. fördröjningen i ljudet.. men det är jobbigt..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Redrum
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/11 :  11:10:56  Show Profile Send Redrum a Private Message
Lennart: Ja, det var lite det som jag hade i tanken. Jag läste någon artikel för länge sedan om att baselementet var placerat så nära bakväggen som möjligt och att det satt en dämpskiva alldeles ovanför för att så mycket som möjligt dämpa den tidiga reflexen.

Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/09/11 :  11:32:44  Show Profile Send Lennart a Private Message
Ja, det är därför som BÅDA elementen är "inklämda" så nära bakväggen som möjligt.
De tidiga reflexerna som skapar problem kommer dock uteslutande från det övre mellanregistret och diskanten, och det är tur eftersom dessa reflexer är ganska lätta att framgångsrikt dämpa med dämpmattor/byggull eller nåt annat passande material.
Lågfrekventa reflexer är mycket svåra att dämpa men det behöver man inte heller göra för de stör inte med ljudet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000