HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Proacbyggare ! Jag har några frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/15 :  19:43:15  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Har blivit inspirerad och blir snart med nytt förstärkeri (Primare pre30 o a30.2) och tänkte faktiskt ta mig till att bygga ett par speakers. Jag tänkte Proac. Men några frågor:
De reportage jag sett om Proacbyggen så har ingen fyllt med dämpull.

1 Skall man inte det ?
2 Är det någon som har provat och vad blev i så fall resultatet dvs med ull respektive utan ull ?

Många golvhögtalare fylls med sand eller hagel. Detta har jag inte sett någon som gjort i samband med Proacbyggen
3 Skall man inte det ?
4 Är det någon som har provat och vad blev i så fall resultatet dvs med fyllning respektive utan fyllning ?

5 Vad tycker ni om högtalarnas fit (passning) till elektroniken ?

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/01/15 :  19:59:02  Show Profile Send celef a Private Message
1 jovisst ska man
2 allmänt så tycker iaf jag att det brukar låta illa utan
3 originalet kan inte sandfyllas
4 -
5 -

missa inte troels väldokumenterade byggartikel: http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/

sound pollution
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/16 :  08:50:40  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Ett litet förtydligande vad jag menar med fyllning.
Jag har sett att man fäster dämpmaterial bitumen och polyester på väggarna men skall man fylla hela tomrummet ?
Med vad ?
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/16 :  09:53:08  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ett tips: kika på StefanB´s fotoguide över just detta bygge, har ej hemsidan men den kan säkert någon annan hjälpa dig med... Det är nog ett par stycken utav de klonare här på forumet som kan den mer eller mindre utantill nu...

1. Jo
2. Teoretisk gissning: det låter skit utan.
3. Inte om du vill hålla dig till originalkonceptet, den sparsamma dämpningen och uteblivna stagningen av lådan är Proacs nisch, de anser att variationen av lådväggarnas tjocklek ger det "sound" de är ute efter.
4. Nej.
5. Hoppas det blir skitbra!!!! Håller på och "klonar" jag med och har en Primare SPA-20 och Primare V-25 till signal och kraft.

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/01/16 :  11:50:36  Show Profile Send Pontan a Private Message
I regel så fyller man ju inte hela tomrummet på bas-reflexkonstruktioner med ludd, utan klär bara väggarna med det. Så det skall nog vara så även i detta fallet. Resten är luft.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/16 :  13:23:19  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Tack jag är nöjd med svaren så här långt

Jonsson
Jag har sett stefans sida.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/01/16 :  17:01:11  Show Profile Send jonsson a Private Message
gott

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000