Author |
Topic  |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 23:58:13
|
Hej!
Jag är lycklig ägare av en Linn Classik. Jag är mycket nöjd med den men som med allting så kan det alltid bli bättre.
Jag har tidigare haft en cd spelare med LcAudios klocka och analogdel. Den lät kanon, jag jämförde med ganska många cd-spelare och den stod sig mycket väl i konkurransen. Jag vet inte om det berodde på att den hade just lcaudio klocka +analogdel men det var nog en bidragande orsak.
Därför undrar jag om det är någon som testat att uppgradera en classik? Jag har lokaliserat klockan men jag vet inte hur allt skall kopplas in är det någon som skulle kunna ge mig en snabb lektion?
Alla erfarenheter mottages tacksamt!
/Björn
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 00:01:08
|
nu ger du fan i att pilla i classiken!
den bästa uppgraderingen heter LK100 för 4000kr...du kör alltså biamp med denna till basen...
classikens svaghet är slutsteget, den är för klen, detta är min erfarenhet...med biamp så lyfter den nåt helt enormt, ofattbart! det är dock inte så lätt om dina lådor inte kan biampas, då får du bortse från det jag skrev...jag rekommenderar dock inte att du ändrar nåt i den för då sjunker andrahandsvärdet. Antingen har man Linn ljud eller inte...
|
Edited by - yalpa on 2002/09/15 00:02:02 |
 |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 00:07:27
|
bernu:
Vad var det för en spelare du hade tidigare med klocka + analogdel från LC-Audio? Var det någon billig spelare eller någon lite finare? 
/Erik
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 00:11:07
|
Tror inte du vínner något på att byta klocka i den snarare tvärt om klockan är en av grejorna som Linn satsar ordentligt på bara att tänka timing i pace timing and rythm. analog delen ska man nog inte ge sig på heller på med en LK100, LK85 eller 140 och biwira kan inte högtalarna biwiras så använder du nått av ovanstående steg istället för det inbyggda steget blir ett klart lyft.
Mikael
|
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 12:18:27
|
Tack, tack för era åsikter!
Jag är som jag skrev mycket nöjd med classiken men samtidgt en obotlig hemmfixare som skall pilla på allt som har med elektronik att göra . Men ok efter era rekomendationer så skall jag inte pilla med klockan .
Jag tror också att ett slutsteg vore kanon för classiken. Jag har pratat med Ander på tonläget i GBG och han har rekommenderat ett lk85 hellre än något av linns äldre slutsteg. Jag har uppfattat Anders som en mycket reko försäljare som inte är ute efter att "lura" sina kunder. Vad tror ni, ett nytt lk85 eller ett beggat äldre?
Till Erik: Jo efter att du köpt min Denon cd så bytte jag till separat cd drive och dac. Jag köpte Rotel RDD98+RDP980 moddade med klocka och analog del. Jag testade den mot en del cd-spelare bla vincent,linn,copland och jag tyckte den piskade det mesta. Jag tror att en stor del i det fina ljudet var pga klockan och analog delen men jag fick den moddad så jag vet inte säkert... Hur funkar denonen förresten?
/Björn
|
 |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 12:20:48
|
quote: Originally posted by bernu
Tack, tack för era åsikter!
Jag är som jag skrev mycket nöjd med classiken men samtidgt en obotlig hemmfixare som skall pilla på allt som har med elektronik att göra . Men ok efter era rekomendationer så skall jag inte pilla med klockan .
Jag tror också att ett slutsteg vore kanon för classiken. Jag har pratat med Ander på tonläget i GBG och han har rekommenderat ett lk85 hellre än något av linns äldre slutsteg. Jag har uppfattat Anders som en mycket reko försäljare som inte är ute efter att "lura" sina kunder. Vad tror ni, ett nytt lk85 eller ett beggat äldre?
Till Erik: Jo efter att du köpt min Denon cd så bytte jag till separat cd drive och dac. Jag köpte Rotel RDD98+RDP980 moddade med klocka och analog del. Jag testade den mot en del cd-spelare bla vincent,linn,copland och jag tyckte den piskade det mesta. Jag tror att en stor del i det fina ljudet var pga klockan och analog delen men jag fick den moddad så jag vet inte säkert... Hur funkar denonen förresten?
/Björn
Denonen funkar utmärkt. Funderar på att sätta i just LClock-XO2 + ZAPfilter Mk2 i den. Eventuellt köper jag bara ZAPfilter då en vän har designat en klocka som ska vara minst lika bra som LClock. Materialkostnaden hamnar på 400-500kr.
/Erik
|
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 12:39:34
|
Hello erik...
Kul att den funkar bra. Jag tror att det är svårt att hitta en mer välbyggd cdspelare så den är helt klart värd att uppgradera (tror jag iallfall)... Stefan B har ju haft lite saker för sig med sin så han kanske har lite ideér.
Ha de´ gött /Björn
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 15:34:48
|
Anders är reko och jag kan inte annat än att hålla med om att ett LK85 är bättre än ett LK100. PS jag vet hur det är att pilla i elektronik ds
Mikael
|
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 13:17:36
|
Hej,
eftersom du redan har lokaliserat kristallen i din Classik så kan du pröva att täcka den med ett jämntjockt lager med vanlig grå häftmassa. Tryck till det lite men låt inte häftmassan sticka ut alltför mycket utanför. Detta gjorde susen på min Linn Karik. Lyssna på en cd med sång före och efter detta tweak (häftmassa kostar 12 kr på OK-Q8 och du använder en tiondel av det - högt räknat). Välj gärna en skiva med lite grötig sång. Kolla om du hör någon skillnad på "uttalet"!
|
 |
|
|
Topic  |
|