Author |
Topic  |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:48:58
|
Hej!
Var på brädgården och insåg att man bara kunde köpa hela MDF-skivor. Rätt jobbigt med tanke på att jag måste ha tre olika tjocklekar. Kan man skaffa "mindre" bitar någon annan stans? Typ hos någon snickare, jag måste ju ändå få dem uppsågade, fasade och fräsade också...
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:03:37
|
Ja, MDF kan man få tillsågat enligt sina önskningar hos en bra trävaruhandlare eller på ett snickeri! Kolla i Gula Sidorna och ring runt och fråga! |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 22:37:38
|
JÄVLA UTSUGARE!
För det första måste man köpa hela skivor. Ifall man sen vill ha det tillsågat tar dom 25/kr PER snitt!!
Hur mycket är det rimligt att betala för MDF-virket? För sågningen? För fräsning och fasning?
vänliga hälsningar // vit |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 22:45:44
|
Aj, satan! Det låter som att du har råkat ut för ett "storvaruhus" eller nåt sånt! Om du möjligtvis bor i eller i närheten av Katrineholm så kan jag rekommendera Björkviks snickeri. De är inte utsugare - de vill ha kunder - och jag är himla nöjd med dem. Fräsning och fasning kostar alltid extra. Jag föreslår att du köper en överhandsfräs på Clas Ohlsson och fixar den biten själv. Kostnaden för fräsen kommer du att får igen 19-dubbelt!
<Allt som inte låter bra låter dåligt!> |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 15:56:37
|
Lennart>>Hur långt är det från Björkvik till Eskilstuna, jag ska dit nästa helg :-) |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 16:58:03
|
Det vet jag inte. Känner inte till geografin däromkring så bra. Kolla i en bilatlas eller nåt.
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 17:35:49
|
TIPS: När du beställer tillsågade delar hos snickaren, tala om vad de ska användas till! Då fattar snickaren att precisionen måste vara stor och vet då hur hon/han ska lägga ut och såga delarna tillsammans för att passformen ska bli exakt. Annars kan det hända att bitarna bara sågas ut "hur som helst" och då kan det skilja någon halv millimeter på måtten och det är inte kul. Kontrollmät delarna innan du åker med dem från snickaren!!!
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 22:42:07
|
quote: Originally posted by rejvgudrun
JÄVLA UTSUGARE!
För det första måste man köpa hela skivor. Ifall man sen vill ha det tillsågat tar dom 25/kr PER snitt!!
Hur mycket är det rimligt att betala för MDF-virket? För sågningen? För fräsning och fasning?
vänliga hälsningar // vit
Ring runt och kolla priser på själva sågningen ! Vissa varuhus tar betalt per minut, det blir oftast mycket billigare... Jag tror att Beijer tar betalt kr/10min !
Mvh/Janne
|
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 23:46:45
|
Beijer tar 50 spänn/10 min.
/Marcusoft
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers. |
 |
|
fn76
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 23:50:11
|
Normalpris hos inredningssnickare är ca 300-350 kr/h. MDF har de oftast på lager. Varför ska du ha tre olika tjocklekar? När jag byggde mina hade jag tjock MDF överallt, inte lönt att snåla tycker jag. Jag skulle inte rekommendera dig att köpa en överfräs på ClasOlle. En bordsfräs på ett snickeri kostar ju 100 000 kr och uppåt, vilken liten överfräs utmanar en sådan maskin?
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 00:11:11
|
P.P var hos ett byggvaruhus med mindre humana priser normalt men överpriset för att få tillsågat diverse saker låg väl på 25%. Då slapp man att släpa hem en hel skiva och ta hand om spillet. Bulltofta bygg. En byggmarkand som finns vi Sveriges första flyghamn! De har inte alla tjocklekar men tillräckliga för mindre högtalare. Tidigare så kostade det där något över 200 pix att få tillsågat tre st högtalare avsedda för en 1" diskant och en 6.5" mellanbas i 19mm MDF. Precisionen var någon tiondels mmm. Senast så fick P.P en skiva av 6 för P.P vlle bara ha 5 men den sjätte skulle bara slängas ändå. Det gällde 9mm björkplywood i format 50x46cm. Kostade 252kr för 6st.
|
 |
|
|
Topic  |
|