Author |
Topic  |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 12:18:34
|
Hej! Jag undrar hur man förhindrar björk från att gulna så mycket. Har hört om uv-tät lack, men finns det någon ytbehandling, vitbetsning eller annat som funkar när man ska olja. Eller ska man betsa allt i en annan färg, typ orange eller grönt??!
Jag tror att jag kommer att använda masurbjörk på front och vanlig björk på resten. Eller ska jag ta lönn?
Mvh Mårten
marki |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 13:00:58
|
Det finns grundlacker som är vitpigmenterade. Inom möbelindustrin är det vanligt att man använder sådana för att björken inte ska se så gul ut. Jag vet inte om det finns att köpa i en färgaffär men vänd dig till en möbeltillverkare som jobbar med björk så har dom säkert lite att sälja till dig.
Mvh. Per Målare |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 23:35:58
|
Lut kanske fungerar. JAg testade på en bokhylla i furu för några år sedan. Den behöll den ljusa färg som den hade från början. Det borde även fungera på björk.
|
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 08:26:31
|
quote: Originally posted by divander
Lut kanske fungerar. JAg testade på en bokhylla i furu för några år sedan. Den behöll den ljusa färg som den hade från början. Det borde även fungera på björk.
Luten gör så att furun inte blir "röd" i kärnvirket. Björk har ingen kärna som furu har. Luten kan färga träet så att det blir lite grönaktigt om lutlösningen är tillräckligt stark. Det är mina erfarenheter av att lutbehandla trä, men prova på björk för det har jag aldrig gjort. Det kan vara så att ytskiktet i träet "luckras upp" så att ljusbrytningen blir annorlunda och därigenom blir "ljusare".
Mvh. Per Målare |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 09:02:22
|
Grön masurbjörk?  Jag tycker att all trä skall åldras naturligt, det ger snyggast patina.
mvh lenwac
|
 |
|
novis
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 09:03:38
|
quote: Originally posted by markih
Hej! Jag undrar hur man förhindrar björk från att gulna så mycket. Har hört om uv-tät lack, men finns det någon ytbehandling, vitbetsning eller annat som funkar när man ska olja. Eller ska man betsa allt i en annan färg, typ orange eller grönt??!
Jag tror att jag kommer att använda masurbjörk på front och vanlig björk på resten. Eller ska jag ta lönn?
Mvh Mårten
marki
Hejsan
Låter fint med masurbjörk!!! Men att vitlasera den blir ju att ta bort mycket av det fina mönstret. Prova på provbit med att olja, eller ännu läckrare; betsa först i någon mörk färg, torka noga bort överskottet med fuktig trasa, ev slipa lite, komplettera sedan med ljusare färg, typ rött eller gult, väldigt effektfullt och ger oerhört djup. Olja sedan. Detta gör sig i alla fall extremt bra på knivskaft;).Kan vara svårt att kombinera med vanlig björk, så man måste nog ha masur på hela lådan....
Vill men kan inte.. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 09:32:49
|
Björk som blir så fint med tiden. Gyllengult. Om du ska lacka dom, så ska du använda vattenbaserad lack. Oljebaserad lack gulnar i sig och ger inte den fina gyllengula färgen. Det finns en norsk lack som jag använder till allt träarbete hemma. Den innehåller "lysfilter". Den heter FormelV och tillverkas av SCANOX. Det är en golvlack som är mycket tålig och hård i ytan. Kan vara lite svår att använda, då den torkar så fort. Men om man lägger på tunt så det inte rinner så är det inga problem.
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 10:34:38
|
Tack för synpunkter! Jag får nog fundera lite på att som vissa säger, låta de åldras till naturligt björkgula. Det kanske håller bäst i längden, istället för nåt konstlat färgat stuk.
Jorma, vad köper du den lacken?
markih |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 17:35:30
|
quote:
Jag undrar hur man förhindrar björk från att gulna
Man ber henne att sluta röka, och använda rouge.
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:02:18
|
He he he!!   
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 23:34:54
|
Tack för synpunkter! Jag får nog fundera lite på att som vissa säger, låta de åldras till naturligt björkgula. Det kanske håller bäst i längden, istället för nåt konstlat färgat stuk.
markih
Det är en färgaffär som ligger längs leden mellan Frölunda torg och Gnistängstunneln. På höger sida när man kör mot tunneln. Det finns en järniaffär i byggnaden intill som syns från leden. Den är rätt dyr, över 200 kr för en liter, men den är dryg.
----------------------------------------------------------------- Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma |
Edited by - Jorma on 2002/09/12 00:10:23 |
 |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 23:58:06
|
quote: Originally posted by Jorma
markih
Det är en färgaffär som ligger längs leden mellan Frölunda torg och Lundbytunneln. På höger sida när man kör mot tunneln. Det finns en järniaffär i byggnaden intill som syns från leden. Den är rätt dyr, över 200 kr för en liter, men den är dryg.
Jorma
Nu menar du väl ändå Ginstängstunneln? 
Annars finns det en väldans massa att välja på 
Det jag antar att du pratar om är den finfina färgaffären i Grimmereds industriområde (5min gångväg från mitt hem förövrigt).
/Erik
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 00:12:23
|
quote:
Nu menar du väl ändå Ginstängstunneln? 
Annars finns det en väldans massa att välja på 
Det jag antar att du pratar om är den finfina färgaffären i Grimmereds industriområde (5min gångväg från mitt hem förövrigt).
/Erik
Jag går och lägger mig. Huvet funkar inte ikväll. Gnistängstunneln ska det vara.
Jorma |
 |
|
fn76
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 23:58:28
|
Olja gör att björken blir mörkare medan lack behåller ursprungsfärgen till en början. Svårt att stoppa UV, är det genomskinligt så kommer ju även UV-strålarna igenom. Lönn är ett alternativ och ett träslag som jag tycker är vackrare men det är mycket dyrare.
|
 |
|
|
Topic  |
|