HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Transistor ekvivalenter ELFA går bet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:51:30  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Hej!

Har själv sökt på internet och ringt till ELFA om ekvivalent till BC612. Tyvärr så hittade varken jag eller Tekniskpersonal på ELFA någon ekvivalent till denna.

Så nu står hoppet till er!

Sen fick jag frågan (från ELFA) om jag ville använda NTE transistorer.
Jag blev lite ställd av frågan och skickar den vidare till er.
Vill jag det?
Transistorerna (det är fler det handlar om, dock kunde ELFA lösa de andra med NTE ekvivalenter) skall användas i ett gammalt slutsteg, SENTEC PA77.

Tacksam för många kloka svar som vanligt!

Mvh Tobias

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/16 :  12:51:37  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm vet inte vad NTE är... men vet att det såldes ett pa77 för 200kr..(det kanske var tokbilligt iof.?.) så man kanske inte skall lägga ner alltför mycket jobb.
Har du testat att söka på nätet efter ekvivalenslistor? vet att jag hittade en sån en gång men har tyvärr inte kvar adressen. ah såg nu att du hade sökt på nätet..

Det borde gå att lista sig fram till vad man behöver för transistor (alltså en som finns på t.ex. elfa) om man kollar i schemat och kan lite förstärkarteknik. Tyvärr är jag inte så bra på det men nån annan kanske kan..

Eller så bygger du crescendon istället!
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:03:47  Show Profile Send P.P a Private Message
NTE tillverkar ersättningstransistorer. De har ett program man kan ladda ner och söka efter de trissor man behöver och så ger programmet förhoppningsvis förslag på någon bra ersättare. Om det inte hittar något i den egna databasen så söker det på NTE's hemsida:
http://www.nteinc.com

Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2002/09/16 :  19:10:46  Show Profile Send tkiuru a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Hmm vet inte vad NTE är... men vet att det såldes ett pa77 för 200kr..(det kanske var tokbilligt iof.?.) så man kanske inte skall lägga ner alltför mycket jobb.
Har du testat att söka på nätet efter ekvivalenslistor? vet att jag hittade en sån en gång men har tyvärr inte kvar adressen. ah såg nu att du hade sökt på nätet..

Det borde gå att lista sig fram till vad man behöver för transistor (alltså en som finns på t.ex. elfa) om man kollar i schemat och kan lite förstärkarteknik. Tyvärr är jag inte så bra på det men nån annan kanske kan..

Eller så bygger du crescendon istället!

Saken är den att det här har blivit en kamp mellan mig och SENTEC:en som ter sig lite grann som David och Goliat.
Nu vägrar jag att ge mig, fast som det ser ut nu så är det fördel för SENTEC:en...

Dock kommer Crescendon att byggas ändå.
Var och scannade in hela artikeln samt kretskortslayouter mm igår så det är på uppsatart.
Skall göra en lista över alla komponenter som behövs och göra en jobbig ELFA lista...pust...
Man kan ju aldirg få för mycket HiFi prylar...enligt mig men värre med regeringen här hemma....

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/16 :  22:24:38  Show Profile Send Flint a Private Message
P.P har rätt om NTE. Dom (NTE) är bara så förbaskat dyra.

tkiuru
Vart i kopplingen sitter trissan? Har du schema kan du
du maila mig det få se om man kan sätta dit någon färskare
släkting. Maila Flint här.

Mvh//Flint
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000