Hej! Har problem med ett par toroider som är hysteriskt känsliga för likspänning på nätet. Dvs de bummar. Har tidigare sett en koppling för att lösa detta problem men kommer inte ihåg var. Kan någon vara behjälplig? H/S
Toroider ÄR känsliga därför att magnetiska flödestätheten ligger nära järnets mättnad. Det finns allstå litet ytrymme till att "förskjuta" magnetfältet med DC.
Konding i serie är medicinen och klampdioder är till för att plocka inkopplingsströmmen bland annat. DC:n är inte mycket men man kanske behöver 2 dioder i serie på vissa ställen.
Jag har samma fenomen på jobbet när "bull-TV:n" körs. Då brummar min skyddstrafo.
Kan själva toroidkärnan vibrera? Är det inte lindningarna? Sommarjobbade en gång på Transformator firma och då vakumlackades och ugnshärdades om man ville det skulle bli helt tyst (det var EI och C-kärnor, vi jobbade inte med toroid).
Hej och tack för svaren! Var inne och tittade på LC-audios Brum-ätare. De använder en stor konding parallellkopplad med en "TRANZORBER"?? Om jag förstår det hela rätt så är en tranzorber liktydigt med två parallella motkopplade zenerdioder. Eller?? Var får man tag i sådana? http://www.lcaudio.dk/tilb.htm
Tranzorber är zenerdioder avsedda för att plocka spikar. Man måste ha någonting som kopplar förbi stötströmmar och det kan vara dioder av allehanda sorter men även kraftzeners. Jag skulle nog välja en 6-10 A diod, verkar stryktåligare men en 5000 W transientzenerdiod är säker också bra. En sådan kan plocka mer DC.
Kolla ELFA.
Och ja, en ringkärna brummar alltid mer eller mindre. Det som låter är både järnkärnan men även lindningarna och det är magnetfältets krafter som får lindningar och järn att vibrera. Hur mycket den brummar kan ha att göra med hur hårt den är lindad samt säkert även hur isoleringen är uppbyggd.