HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dåligt tryck!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/02/03 :  15:58:38  Show Profile Send Rysk a Private Message
Tjipp! Här kommer mitt första inlägg på detta forum (har besudlat andra innan :]) Passar på att hälsa till alla!

Nu är det såhär att jag köpt min "första" stereo. Den består av

NAD 320BEE
NAD 521BEE
B&W 603 S3

När allt detta var inköpt fanns det i princip bara en mal kvar i plånboken så jag köte TaraLabs billigaste kabel 60kr/m. Jag har nu haft stereon i 1 månad och tycker att det är lite dåligt tryck i prylarna. Är det så att mina B&W är så svårdrivna att NADen inte räcker till? Eller kan jag tjäna på att byta till lite dyrare kabel (bi-wire kansnske)? Och isåfall vilken kabel rekomenderas av forumets gurus (skulle kunna tänka mig att lägga 1500 på kablar)?

Ps ni som bor nära lund (kämnär) får gärna komma inom o lyssna och se vad ni tycker.


NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:07:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kablar ska du nog inte köpa, testa med att låna hem en större förstärkare istället och prova. B&W kan ju behöva lite för att må bra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:12:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad menar du med "tryck"?
Om du menar mycket bas så har du nog tyvärr köpt "fel" högtalare, det är oftast så att "bättre" (=lite dyrare) högtalare har rätt "torr" bas vilket nog kan uppfattas som "dåligt tryck" Ett extremt exempel på högtalare med "tryck" skulle då ex. vara Cerwin-Vega eller någon av Dalis "party-högtalare" (jag har själv gamla skivor som helt saknar "tryck" på min nuvarande stereo, de är nog helt enkelt gjorda för att spelas på Cervin-Vega eller likande).

På papperet ser din kombination helt ok ut och 320BEE borde orka med 603S3 utan större problem.
Har du provat att flytta runt högtalarna lite? Jag tycker det är det första du bör pröva innan du köper något mer.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:13:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag skulle också testa en annan förstärkare. Kablar kan påverka klangen och musikaliteten men knappast trycket som mer sitter i hur förstärkaren kan hantera atacker, sväng och rytm. Det är inte i första hand om fråga om antal watt som mest ger volym/nivå.

Edited by - Flint on 2004/02/03 16:42:08
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:28:14  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Det framgår inte av ditt inlägg, men jag antar att du köpt grejorna på hifi-klubben. Då har du väl förmodligen lyssnat på grejorna tillsammans i butiken.(?) Lät det bra där så har det ju alla förutsättningar för att låta bra hemma. Ta det dock lite lungt innan du lägger ut en massa pengar på kablar och se till att såväl elektronik som högtalare är inspelade innan du dömer ut grejorna. Grejorna som kan lyssnas till i butik är ju förmodligen väl inspelade och låter då lite annorlunda.

Om du med tryck menar att det fattas tyngd i basen skulle du kunna kolla kabeln van den hul cs122, visserligen inte den mest transparenta, men bas levererar den i alla fall.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:35:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Mullansson
Tänk så olika vi bedömer ljudprylar. Är inte det imponerande?

Edited by - Flint on 2004/02/03 16:41:04
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:41:56  Show Profile Send Tomas a Private Message
Mullanson har en god poäng. Men om du inte provat i butik eller inte riktigt tog dig tid så brukar det vara att högtalarna vill ha mer kräm, alltså kraftigare förstärkare. Som sagt innan så vill B&W kräver ganska mycket.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:51:02  Show Profile Send B Peter a Private Message
Du kanske har högtalarna för långt från bakväggen?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:55:47  Show Profile Send molsson a Private Message
Håller med B_Peter. Flytta runt högtalarna, dessutom kanske dom inte är inspelade riktigt än. Kabelbyte är finlir, och inte räddaren i nöden.

No hay banda!!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/03 :  17:11:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Är det partymangel du är ute efter är B&W knappast rätt högtalare. Mera finlir i dom.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/03 :  17:32:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Placera högtalarna nära väggen så ökar basen, dock egentligen ingenting att rekommendera, men frågan är vad du prioriterar vid lyssnandet. Mycket bas rent allmänt eller ett korrekt register med djup men inte så kraftig bas. Det finns väl en tendens i dag att överdriva basen till förfång för renheten. Detta beror nog i sin tur på vilken musik man spelar.
Visst kan det vara så att ett kraftigare steg kan få högtalarna att blomma ut med.

Välkommen för övrigt "Rysk"!


Bravo
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:05:28  Show Profile Send Tomas a Private Message
Har haft jättesmå mission 752 tvåvägare och fått ett gott tryck med rätt förstärkare, och har hört mindre B&W än 603 med klart tillfredställande tryck.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:11:44  Show Profile Send molsson a Private Message
fiskar vi stjärnor kanske :)

No hay banda!!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:15:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Som Bravo m fl säger så är det bara att ställa högtalarna riktigt nära bakväggen om du vill ha en fetare mer svullen bas. Det är nog vad många skulle kalla mer tryck i ljudet. Minsta stativhögtalare biffar upp sig rejält med en sån "behandling". Ljudet blir definitivt mindre hifi-korrekt men det viktigaste är ju att man gillar sitt ljud och en del föredrar helt enkelt boostad fläskig bas framför rak frekvensgång.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:46:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Tjena Rysk!
Du säger att du haft stereon i en månad. För mig tog det upp till ca 4 månader innan mina B&W 602 S3 känndes helt inspelade. Först då blir basen riktigt tight (och inte så bumlig) sedan lugnar diskanten ner sig betydligt. Vad du än gör så spring inte och byt grejjor än!

Jag tolkar ditt "tryck" som att du vill att det ska spela mer tight och slagkraftigt!? I så fall är ett tips att få ut dem en bit från bakvägen (och sidoväggar) för att minimera bumlighet och reflexer. Dessa reflexer kan göra att ljudet känns mindre precist och odefinerat. Förstärkeriet borde inte ha något problem med dina 603:or. Och som sagt, No panic, låt grejjerna bli ordentligt inspelade först och laborera med placeringen.
Lycka till.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/03 :  20:24:36  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad gäller nära väggplacering så är det inget som säger att det skulle ge ett icke-hifiljud. Beror alldeles på vilka dimensioner rummet har och var lyssnaren sitter.

Det som är obra är breda dippar i mellanregistret och dom kan uppstå även när högtalaren står 1 m från bakvägg. Sidoväggen är viktigast att hålla ett behörigt avstånd till. Jag kan tänka mig att 1 m från sidovägg 2 dm från bakvägg ger en ganska rak frekvensgång med lyssnaren 4 m från samma vägg. Kanske ger det mera tryck också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:15:08  Show Profile Send Rysk a Private Message
Tjipp! Tack för alla fina tips. Ett förtydligande. Med tryck mena jag inte bas. Det bara känns som om högtalaren har mer potential. Men som någon påpeka så kanske jag skall vänta ett tag till så dom blir ordentligt inspelade... Och om jag får tolka alla rätt... Köp INTE ny kabel?


NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/02/03 :  23:18:35  Show Profile Send dekengren a Private Message
Som sagt, kablarna är inte det första du ska tänka på. Därmot som de flesta antder ska du prova att flytta runt högtalarna och flytta lyssningspositionen i rummet. Det påverkar ljudet EXTREMT mycket. Sök på rumsresonanser/basproblem i sökfunktionen och du skall finna material till en bibel. Notera också att detta inte bara handlar om hur basen uppfattas utan hela ljudbilden påverkas av hur basen beter sig i rummet och "trycket" kan påverkas väsentligt av detta.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/03 :  23:28:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tycker inte NADen är direkt klen. Känns som ni smutskastar lite...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/03 :  23:45:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har också lite svårt att se att en 320BEE inte skulle räcka till för ett par 603S3, naturligtvis kan det bli bättre med en annan förstärkare men då talar vi nog mer ljudideal än ren kraft (jag är för övrigt inte heller speciellt förtjust i ljudet från NAD). Säga vad man vill om NAD men de gör inte direkt klena förstärkare.

Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/04 :  02:25:44  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Inte gör NAD klena förstärkare men C320BEE är deras klenaste och B&W brukar må bra av lite mera kraft. Om inte problemet kan åtgärdas med omplacering av högtalarna (tror detta kommer att göra en stor skillnad) så tycker jag att du bör pröva en annan förstärkare.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:48:58  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ställ högtalarna med magen emot varandra när du går till jobbet. Fasvänd den ena. Kör radiobrus, radio eller en skiva som har brett frekvensspektra på repeat. Spela så högt du vågar med tanke på förstärkare, högtalare och grannar. Detta kortar ner inspelningstiden väsentligt. Sen kan du labba med placering, förstärkarbyte och kabelbyte. I den ordningen [:!]
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:13:35  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Testa att plugga rexflexporten. Det ger mer tighthet och kanske "mer tryck" framförallt i ett mindre rum. Mindre bas blir det förståss kvantitativt, men det var kanske inte ett problem vad jag kan förstå. Kombinationen borde funka. En polare som köpte(skulle köpa) samma kombo kom hem med endast högtalarna då NAD paketet var slut. Han kopplade då in sin gamla 25 wats Marantz receiver från 70 talet och det gav riktigt bra resultat, bortsett från att volymkontrollen fick vridas vanskligt långt upp.
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/02/08 :  11:18:45  Show Profile Send Rysk a Private Message
Hej igen!

Tänkte bara uppdatera folk lite. Jag har lånat hem en NAD C270 i helgen och har insett att jag köpt en på tok förliten förstärkare. Det är en väldigt stor skillnad i dynamik och framförallt kontroll över bas när man spelar lite högre. Det märks verkligen att 603:orna gillar lite mer effekt. Mitt problem är nu bara om det är värt 4500 pistoler.... Nu har jag en annan fråga. Jag har också fått ett erbjudande att byta min 320BEE mot ett försteg C160 och lägga 1000 pix mellan. Är detta en bra affär månne?(Givetvis betingat att jag köper C270).

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/02/08 :  11:55:52  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tjena !

Jag hade själv ett par 603:or en gång i tiden och drev dessa med ett 216-steg. Det låter säkert bra med den förstärkaren du köpt, men för att kunna pressa högtalarna lite till så hade jag rekomenderat en större förstärkare. Man får absolut INTE pressa sina högtalare med en för liten förstärkare.

Ett bättre kabelalternativ är aldrig fel. Mina Tara Labs som jag haft genom åren har jag personligen upplevt som något ljusa. Har dock aldrig haft nån dyrare än Prime som då låg på 2000 kronor. Just nu har jag Audioquest och tycker att de låter bra till det jag driver. Men som sagt, en uppgradering av kabeln kan säkert göra att du upplever ljudet som "rundare" och luftigare. Däremot tror jag inte att du får ut mer tryck.

Gå tillbaka till hifi-klubben i Lund och be att få lyssna på lite kraftigare förstärkeri till B&W:arna. Sen till sist kan jag säga att rummet gör mer än du tror. Har du placerat dem rätt och de får lov att spela ut så vet du åtminstone att det inte är rummet som spelar roll.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2004/02/10 14:13:25
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:39:21  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Håller inte med om att det skullle bli mera tryck om man pluggar reflexportarna. Det blir snarare tightare men ngt mer tryck tror jag absolut inte att man får, snarare mindre.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000