HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cerwin Vega och heavy metal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/02/12 :  21:12:07  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det är så, att min bror vill ha ett par högtalare och han vill ha lite tryck till ett moderat pris. Det är alltså inte det renaste ljudet han vill fokusera på just nu, utan han vill ha tryck!

Han vill att jag ska rekommendera högtalare åt honom, eftersom han inte riktigt har koll själv. Jag har funderat lite på Cerwin Vega V10F och V12F, som ju HIFI-klubben drastiskt sänkt priserna på. Min fråga är: hur fungerar dessa till hårdrock, speciellt hårdrock av det snabbare och mer aggressiva slaget? Tex dödsmetall typ Morbid Angel, Vader och så vidare...

Jag vet ju att dessa två högtalare funkar utmärkt till techno och liknande, men hur funkar de till rejäl heavy metal? Är det någon av forumets hårdrockare som testat någon av dessa? Funderade tex om 12-tummaren hänger med i det snabba tempot? Kanske 10-tummaren vore bättre?

Vill gärna ha synpunkter och erfarenheter!
Gärna också förslag på annat billigt och bra....

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/12 :  21:18:09  Show Profile Send Otto a Private Message
F-N, DU har väl ingen bror ?
Köp du ett par C-V och ge JÄRNET.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/02/12 :  22:29:19  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jodå, jag har till och med mer än en bror!
Jag kör nog hellre att tag till med mina Dali istället för C-V...
I och för sig kan jag ju erkänna att jag själv också funderat på att köpa ett par högtalare med lite dunka-dunka till partykvällarna!
Men nu är det faktiskt inte till mig... hehe

Kom igen: tips, förslag och funderingar!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/12 :  22:53:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Dali 109 eller 909 borde vara bättre alternativ till din bror!

Ska han ha CV så är det DC-10 eller DC-12 som gäller, möjligen AL750.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/02/12 22:54:03
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/12 :  23:35:35  Show Profile Send crion a Private Message
Hi-Fi Kit i stockholm har en del högtalare som kan leverera tryck till vettiga priser.. Ang 10" vs 12" speed så är min erfarenhet att det inte spelar så stor roll för hastighetens skull. Däremot är kvaliteten på baselementet mer viktigt.

Cerwin högtalare har jag väldigt svårt för.. Lättdrivna men för sjuttsingen det låter he-vete. Speciellt diskanten i en Al1000 högtalare jag hörde lät helt trasig, inte mycket till transparans. Pröva Hi-Fi kit istället..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/12 :  23:46:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
CV DC-10 är bra iallafall, hade själv ett par innan!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/12 :  23:58:59  Show Profile Send Otto a Private Message
Jag hade mkt skojj med ett par AT-100
under några år.
Saknar dom lite ibland och skäms inte
ett dugg över det.
Jag har ett par motsvarande AT-40 från
1978 som hänger med fortfarnde och låter
helt OK med Thin Lizzy och några öl.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/13 :  00:39:51  Show Profile Send Amazon a Private Message
Om 12-tummaren hänger med i det snabba tempot beror helt på vilken förstärkare du kopplar till.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/13 :  09:05:16  Show Profile Send krippe a Private Message
Jag är också lite nyfiken på Cerwin vega nu när de sänkt priset, som ett extra par högtalare alltså (för lite högre ljudvolymer). Hur dåliga kan de vara egentligen, 15-tummaren kostade ändå nästan 9000 innan sänkningen. Hur låter vanlig pop- och rockmusik ur dessa, och hur låter akustisk musik, vokalt, etc?? Någon som kan förmedla lite lyssningsintryck?
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/13 :  09:18:47  Show Profile Send razor a Private Message
Såg just på hifiklubbens hemsida att CV-högtalarna i princip är helt utsålda, och kommer in i april/maj igen...
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/02/13 :  09:38:12  Show Profile Send Klanters a Private Message
En kille på linn.selleri.de säljer ett par Linn Sara för 5500kr.
Har bra tryck, och är dessutom otroligt snygga.
Borde vara rappare än C-V, men vem vet..
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/13 :  10:10:57  Show Profile Send krippe a Private Message
hmmm...men om man vill ha tung-gung-femtontum då? Vilka alternativ finns då om man samtidigt vill ha BRA ljud och inte behöva belåna kåken?
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/13 :  13:01:06  Show Profile Send filkingian a Private Message
Tjenare! Gillar du Old Man's Child eller? Jag har haft ett antal CV's och jag kan säga att AL1000 var inget för mig. Det gick inte att spela hårdrock alls. Det lät skarpt och baslöst, antar att de är lite mer trögtrivna än CV's andra högtalare. Hade däremot ett par CV E315, med 15"are och det var och är än idag de bästa högtalare jag hört black/death/heavy-metal på. Jämfört med AL1000 så var de inte riktigt lika baskapabla(kunde aldrig dra på ordentligt när jag spelade metal, då hade öronen gått åt h****e), kunde inte spela lika högt(räcker inte 116dB?), mellanregister och diskant var inte alls lika detalierade, men det var lagom detaljerat för metal på E315.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/13 :  13:16:33  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag lånade hem ett par V12F i förra veckan. Jämfört med mina E-312 så var basen djupare, mer kontrollerad och mer slagkraftig. Dessutom så var lådan bättre konstruerad med ordentliga stagningar invändigt. Mindre distorsion och mindre resonanser. Helt klart extremt prisvärda högtalare. Enda negativa var väl att diskanten inte lät riktigt lika bra vid lägre volymer. Ska du köra CV så glöm inte bort att mycket effekt är ett måste om det ska låta bra. Själv så kör jag 2 st bryggade NAD 218 steg till mina E-312. Dom ger över 1kw rms vid 4 ohms last. Det räcker naturligtvis med ett steg men man kan aldrig få för mycket effekt
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/02/13 :  13:51:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
C-V är väl bara bas och inget annat som är bra?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:52:23  Show Profile Send millenniumking a Private Message
filkingian >>>
quote:
Tjenare! Gillar du Old Man's Child eller?


Bra gissat! Har haft samma nick i ca 7 år sen jag först hörde låten...
(gör den officiella webbsidan dessutom)

Tack för alla tips och råd.
DALI var det någon som nämnde. Jo, de skulle nog fungera men kanske betingar lite högre pris än det han tänkt sig. I och för sig finns ju beggat! Har själv ett par DALI 6006 stående här hemma, så jag vet att de funkar bra till metal!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:54:51  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Förresten så kommer han att driva högtalarna med en Pioneer A-607R som han kommer att få av mig. Hyfsat med kraft, men kanske ändå mer passande med omkring 10 tum... skulle kanske bli svårt att få ut det bästa av en C-V 12-tummare...
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:55:30  Show Profile Send filkingian a Private Message
Millenniumking: Coolt, de är mina favoriter

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:02:57  Show Profile Send s60761 a Private Message
Känner en som har CV DC15. för ca 5000:- dessa är ganska ok till rock.

Annars är det ingen dum ide att köpa ett par bra stativare á la Dynaudio och en rejäl SUB. Dynaudio 42 och Audiopro Sub focus.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:11:44  Show Profile Send stargazer a Private Message
Alltså, behold:

Linn Isobarik, 5 000:-
http://www2.blocket.se/view/2081351.htm?l=0&c=1&city=0

Hitta ett LK280/Spark (eller ännu hellre 3 stycken + aktiva filter) och sen är du hemma. Coolare rockburk får du leta lääääänge efter...

/ stargazer
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:15:53  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jbl Northridge serien skulle jag kika närmare på.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/13 :  20:36:19  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Jag hade AL-1000 med 2 x NAD 216THX, där snackar vi dynamik och kraft.

Saknar dom när det är fest och man vill dra på!
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2004/02/13 :  22:14:45  Show Profile Send Kreator a Private Message
Ett par V12F kommer att funka utmärkt för din bror! Mer mangel för pengarna än så kan man inte få! Funderar på att köpa ett par bara för att ha som party-burkar!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/02/14 :  09:04:18  Show Profile Send David A a Private Message
CV 1215mkII hade farsan en längre tid. Hårt, kallt, obefintlig ljudbild, och en bas som mest verkar bestå av resonanser vid vissa frekvenser. Trots det spelade dom HÖGT, så HÖGT att hela kåken skakade när jag provade dom på min Krell. Alltså perfekt och faktiskt mycket njutbart till exempelvis Rage against the machine odyl. Dessutom var dom top of the line samtidigt som DC-serien... t.o.m bakåtriktad diskant!

Edited by - David A on 2004/02/14 09:05:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000